– Coraz więcej firm mających w Poznaniu i okolicach centrale albo zakłady produkcyjne podejmuje decyzję o utworzeniu tu również centrum usług wspólnych – mówi dyrektor Biura Obsługi Inwestorów w poznańskim Urzędzie Miasta Marcin Przyłębski.
Tak miały powstać m.in. centra Bridgestone, MAN, Duni czy Jeronimo Martins. Widoczny jest również trend przenoszenia do Poznania coraz bardziej skomplikowanych zadań. – Dobrym przykładem jest Carlsberg, który zaczynał od prostych procesów księgowych, a obecnie staje się globalnym centrum usług firmy realizującym zaawansowane zadania związane np. z IT, logistyką lub controllingiem – zaznacza Przyłębski.
Rośnie rynek biur
Branża usługowa przyczynia się także do rozbudowy poznańskiego rynku biurowego. Ważne są wysoki standard i rozwiązania promujące ekologię. Przykładowo w wybudowanym przez Skanska Property Poland budynku Malta House, niemal w całości wynajętym przez centra usług, powstał m.in. zielony dach z widokiem na jezioro, a także ogród w patio, a także miejsca parkingowe i prysznice dla rowerzystów. Zapotrzebowanie na tego typu budynki jest w Poznaniu bardzo duże.
Dlatego Skanska planuje kolejną inwestycję – biurowiec Maraton przy ul. Królowej Jadwigi, który ma być oddany w 2016 roku. Według firmy JLL z branży nieruchomości poznański rynek biurowy jest bardzo zróżnicowany.
– Biura wybiorą tu zarówno międzynarodowe korporacje, jak i lokalni przedsiębiorcy – twierdzi Mateusz Polkowski, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa JLL. Cała powierzchnia biur w mieście na koniec I kw. przekraczała 370 tys. mkw. z czego ponad 86 tys. jest wolnych. – Jeszcze w tym roku spodziewamy się wzrostu aktywności najemców – dodaje Polkowski.
Dominują informatycy
Według ABSL w Polsce działają 523 centra usług z kapitałem zagranicznym zatrudniające 150 tys. osób. Do roku 2020 zatrudnienie w sektorze może wzrosnąć nawet do 250 tys. 86 proc. centrów prognozuje wzrost zatrudnienia do końca 2016 roku, przeciętnie o 28 proc. Największą grupę spośród pracowników branży stanowią specjaliści z obszaru IT. Tego typu usługi świadczy jedna na trzy osoby zatrudnione w nowoczesnych usługach biznesowych. Na drugim miejscu znajdują się specjaliści finansowo-księgowi, którzy stanowią 22 proc. zatrudnionych. Natomiast 13 proc. to pracownicy obsługujący procesy związane z branżą finansową, czyli usługi bankowe, ubezpieczeniowe i inwestycyjne. 89 proc. centrów świadczy usługi na rzecz klientów z Europy Zachodniej, 82 proc. na rynek polski, 64 proc. na rynki krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej, a 45 proc. na rzecz Ameryki Północnej. 89 proc. badanych przez ABSL firm w ciągu ostatnich trzech lat zwiększyło stopień zaawansowania realizowanych zadań, w 68 proc. firm wzrósł on znacząco.