Przyszłość starych lotnisk

Niewykorzystywane dziś lądowiska wojskowe mogą się przydać przedsiębiorcom. Zależy to od lokalizacji i infrastruktury.

Publikacja: 09.11.2016 21:00

Niektóre stare lotniska wojskowe po niedrogich remontach, można wykorzystać dla ruchu małych samolot

Niektóre stare lotniska wojskowe po niedrogich remontach, można wykorzystać dla ruchu małych samolotów klasy biznesowej.

Foto: 123RF

Na Pomorzu Zachodnim jest około 20 obiektów związanych kiedyś z lotnictwem wojskowym. Część jest w rękach prywatnych, trzy wykorzystywane są przez armię, dwa przez lotnictwo cywilne, na jednym znajduje się strefa przemysłowa, niektóre użytkuje się w celach sportowych, ale sporo niszczeje.

Dobry przykład wykorzystania dawnego terenu lotniska na Pomorzu Zachodnim dla potrzeb biznesu to Park Przemysłowy Nowoczesnych Technologii w Stargardzie. Atrakcyjne dla działalności gospodarczej mogą być też teren dawnego lotniska wojsk radzieckich w Chojnie.

– Byłe lotniska wojskowe leżą w niedogodnych lokalizacjach, oddalonych od aglomeracji, bo taka była potrzeba wojskowych w Układzie Warszawskim. Stąd wątpliwa jest opłacalność ich ekonomicznego wykorzystania w pierwotnym celu. Sądzę, że wiele podzieli los obiektu w Legnicy, słowem, zostaną zaorane – mówi Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny „Skrzydlatej Polski".

Z uwagi na swoją pierwotną funkcję lotniska w województwie zachodniopomorskim posiadają z reguły uzbrojone tereny oraz doprowadzone media. Przy niewielkich nakładach inwestycyjnych takie obiekty można w bardzo krótkim okresie przygotować dla potrzeb biznesu.

A jak jest z przywróceniem właściwych pasom startowym funkcji? – Lotniska w województwie zachodniopomorskim da się wykorzystać, trzeba tylko zmienić ich status, by uniknąć podatku od nieruchomości bądź ograniczyć sam podatek. Nic nie wskazuje na to, by się tak stało, myśli się w perspektywie jednej kadencji, a te obiekty i nieruchomości mogą być potrzebne za 20 – 50 lat – mówi Piotr Niewiarowski, prezes zarządu Projekt Plus Sp. z o.o., spółki zajmującej się usługami dla lotnisk ruchu w kategorii „general aviation", zarządzającej na prywatne zlecenie spółki Baltic Center Polska lotniskiem w Kołobrzegu – Bagiczu.

Tymczasem Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że na terenie województwa zachodniopomorskiego planowane jest założenie dwóch lotnisk na byłych lotniskach wojskowych, w Czaplinku – Broczynie, gdzie wnioskodawcą jest Lotnicza Amatorska Federacja Rzeczpospolitej Polskiej z Bornego Sulinowa, oraz w Koszalinie dla bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Uzyskano już zezwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na założenie lotnisk.

Ekonomiści są zgodni, że zanim zaczniemy dokonywać reaktywacji jakiegokolwiek lotniska w województwie zachodniopomorskim, musimy zbadać popyt. Trudno jest podejmować decyzje ze względu na zjawisko tzw. „białych słoni", czyli drogich i widowiskowych, a nikomu niepotrzebnych inwestycji. Te kraje, które miały łatwość dostępu do środków finansowych, bardzo się na tym zawiodły. W Hiszpanii jest kilkadziesiąt lotnisk nieprzynoszących pożytku, nawet takie, na których nie odbył się żaden lot. Analogiczny problem dotyczy kilku obiektów w Niemczech.

Na Pomorzu Zachodnim jest około 20 obiektów związanych kiedyś z lotnictwem wojskowym. Część jest w rękach prywatnych, trzy wykorzystywane są przez armię, dwa przez lotnictwo cywilne, na jednym znajduje się strefa przemysłowa, niektóre użytkuje się w celach sportowych, ale sporo niszczeje.

Dobry przykład wykorzystania dawnego terenu lotniska na Pomorzu Zachodnim dla potrzeb biznesu to Park Przemysłowy Nowoczesnych Technologii w Stargardzie. Atrakcyjne dla działalności gospodarczej mogą być też teren dawnego lotniska wojsk radzieckich w Chojnie.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży