Dotychczas, pomimo rejestracji wniosku przez internet, wydrukowany dokument trzeba było w przedszkolu lub szkole złożyć osobiście. Asseco Data Systems zintegrowało system rekrutacyjny z Profilem Zaufanym, co pozwoliło całkowicie zrezygnować z dokumentacji papierowej. Jako pierwszy na wdrożenie tego rozwiązania zdecydował się Urząd Miejski w Mielcu. Rozwiązanie ułatwiło rodzicom zapisanie dziecka do przedszkola lub szkoły, przyspieszyło związane z tym procedury administracyjne oraz wyeliminowało konieczność drukowania setek dokumentów.
Zmiany wpisują się proces cyfryzacji szkolnictwa, który jest realizowany na szczeblu państwowym przez resort cyfryzacji i NASK w postaci Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. W jej efekcie szkoły mają mieć dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu. Celem jest też podnoszenie poziomu kompetencji cyfrowych uczniów.
CZYTAJ TAKŻE: Domy kultury z cyfrowym obliczem
Cyfryzacja w Polsce będzie szła w parze z rosnącą liczbą posiadaczy Profilu Zaufanego. Pod koniec 2015 r. korzystało z niego około 350 tys. osób. Dziś ma go ponad 4 miliony Polaków. W sumie w 2018 r. z usług e-administracji korzystało w Polsce ponad 35 proc. osób. Znaczącą rolę we wdrażaniu nowych technologii ma nie tylko administracja centralna, ale właśnie samorządy. Tempa nabiera m.in. cyfryzacja gminnych ośrodków kultury. Zgłoszono ponad pół tysiąca wniosków o dofinansowanie w tym programie – najwięcej dotyczy organizacji szkoleń w regionie lubelskim. Na drugim miejscu pod względem liczby wniosków znalazły się obszary: nowosądecki i starogardzki, a za nimi gdański, płocki i poznański. Wśród wnioskodawców są m.in. organizacje pozarządowe, instytucje prowadzące działalność w zakresie uniwersytetów trzeciego wieku oraz szkoły wyższe.
Cyfryzacja wkracza w praktycznie wszystkie obszary życia – dotyczy wspomnianej już edukacji, kultury, e-usług związanych z administracją, biznesu, a nawet ewidencji odpadów – od przyszłego roku ewidencja ta będzie prowadzona wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta.