Na trwającej już prawie 4 miesiące Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju w Polskim Pawilonie prezentują się m.in. polskie regiony. Ile województw ostatecznie zdecydowało się zaistnieć na Expo?
Propozycję współpracy i możliwości zaprezentowania się podczas tego największego wydarzenia o charakterze promocyjno-gospodarczym na świecie wystosowaliśmy do wszystkich polskich regionów. Ostatecznie, w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski, promocję zaplanowało 9 województw oraz niezależnie Miasto Łódź. Regiony oprócz wystaw prezentujących kulturę, gospodarkę czy innowacje, organizują także szereg wydarzeń towarzyszących, np. konferencje biznesowe, warsztaty dla dzieci, pokazy mody, koncerty muzyczne.
Które z województw miały już swoje „pięć minut” na Expo?
Do tej pory goście z całego świata mogli uczestniczyć w wystawach i aktywnościach przygotowanych przez województwa: podlaskie, łódzkie, dolnośląskie oraz Miasto Łódź, które promowało organizację Expo Horticultural 2029 oraz województwo lubuskie.
A które regiony zaprezentują się w drugiej połowie trwania wystawy?
Niebawem zaprezentują się kolejno województwa: śląskie, kujawsko-pomorskie i lubelskie. Natomiast w marcu w strefie wystaw czasowych naszego pawilonu pojawią się ekspozycje województwa pomorskiego i podkarpackiego. Należy pamiętać, że organizacja wystaw czasowych, zmieniających się właściwie co tydzień, nie jest powszechną praktyką wśród innych państw na Expo. To coś, co nas wyróżnia i stanowi przykład polskiej kreatywności, ale także dowód, że udział w „Expo 2020 Dubai” traktujemy poważnie.
Czytaj więcej
Przyczynkiem do zacieśnienia relacji gospodarczych ma być odbywające się dziś w Dubaju Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze. Nasz kraj stawia głównie na współpracę z ZEA, Egiptem i Arabią Saudyjską, ale nie zapomina o Katarze, Bahrajnie czy Omanie.
I co przede wszystkim prezentują nasze regiony? Stawiają na gospodarkę, turystykę czy może na jeszcze coś innego?
Wystawy Światowe Expo są areną prezentacji i wielką szansą przede w kontekście promocji gospodarczej. W związku z tym, wszystkie regiony w ramach programów promocji w Dubaju zaplanowały organizację misji gospodarczych oraz konferencji branżowych w Pawilonie Polski. Należy także pamiętać, że w trakcie oraz bezpośrednio po zakończeniu Wystawy Światowej, w Dubaju odbywają się także targi branżowe. Regiony działają również na tym polu i zachęcają przedsiębiorców do udziału w nich. Wśród przedsiębiorców regionalnych misji gospodarczych są również reprezentanci branży turystycznej. Za sprawą ich obecności oraz szeroko pojętej promocji kulturalnej w postaci koncertów zespołów regionalnych, prezentacji artystów, regionalnych instytucji kultury, zaplanowanych warsztatów dla dzieci, a przede wszystkim imponujących ekspozycji zaprojektowanych specjalnie do strefy wystaw czasowych w Pawilonie Polski, regiony prezentują kompleksową ofertę zapraszając do odwiedzin i inwestycji.
Polski pawilon na EXPO 2020 w Dubaju widziany od strony pawilonu belgijskiego.
Wszystkie prezentacje regionalne, które miały miejsce do tej pory były kompleksowe. Zawierały wiele elementów łączących się w pełną, czytelną opowieść. Świadczy to o tym, że regiony wiedzą, jak należy promować się zagranicą, a przede wszystkim zdają sobie sprawę z konieczności podejmowania takich działań.
Która z dotychczasowych wystaw/prezentacji regionalnych zapadła panu szczególnie w pamięć?
Tak samo jak każdy polski region, wszystkie wystawy były ujmujące, ciekawe, różniące się od siebie, a zarazem miały pewien wspólny mianownik. Wystawy skupiały uwagę na unikalnych walorach regionów. Zarówno pięknie, mądrze i kreatywnie czerpiące z zasobów natury Podlaskie, z ogromnym szacunkiem do tradycji, rozwijające nowoczesną branżę włókienniczą Łódzkie, czy wreszcie imponujące w kontekście zamków i pałaców dolnośląskie z Wrocławiem – miastem mostów i Centrum Wiedzy o Wodzie - HYDROPOLIS. Z kolei Lubuskie postawiło akcent na branżę winiarską. Wszystkie wystawy spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i uzyskały bardzo wysokie noty wśród zwiedzających Pawilon Polski.
Czytaj więcej
Pawilon Polski na Expo ma szansę być prawdziwym miejscem promocji dla polskich firm, a przez trzy miesiące odwiedziło go już ponad 500 tys. osób - mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.
A czym szerokiej, światowej publiczności pochwalą się kolejne nasze województwa?
Pomorskie zaprezentuje zwiedzającym dwie wiodące w regionie branże: jachtową i bursztynniczą. Dzięki współpracy trzech miast: Gdańska, Sopotu i Gdyni przygotowano ciekawą ekspozycję oraz pokaz mody z bursztynu, który uświetni obchody Polskiego Dnia Kobiet w Pawilonie Polski. Motywem opowieści Podkarpacia, będzie postać wynalazcy Ignacego Łukasiewicza. Zaprezentują się również wiodące w tym regionie branże, w tym lotnicza. Warto wspomnieć, że już za moment swą ofertę zaprezentuje również Śląskie, przedstawiając współpracę gospodarczo-naukową odwołując się do motywu koronki koniakowskiej. Kujawsko-pomorskie zaprezentuje region budując opowieść wokół tradycji astronomicznej, zaś województwo lubelskie odwołując się do motywu pszczoły opowie o rozwijających się w regionie branżach spożywczej i medycznej.
Sądzi pan, że czasowe wystawy regionalne przełożą się choćby w minimalnym stopniu na napływ inwestycji i turystów ze świata do województw, które zdecydowały się na obecność w Dubaju?
Jesteśmy przekonani, że prezentacja podczas Expo przyniesie wymierne korzyści każdemu z regionów. Ogromne zainteresowanie rozmowami B2B podczas organizowanych konferencji branżowych, kontrakty podpisane jeszcze w trakcie lub tuż po prezentacji regionu i wreszcie umowy międzyuczelniane, których również wiele już sfinalizowano dowodzą, jak ważne jest, by rozumieć potencjał Wystaw Światowych Expo i że warto inwestować w promocję podczas tych wydarzeń. Każdego dnia otrzymujemy informacje o kolejnych efektach spotkań tu na Expo. Taki właśnie cel przyświecał naszym przygotowaniom do udziału w wystawie.
- rozmawiał Artur Osiecki