Rowerowy Maj: Na dwóch kółkach do szkoły i przedszkola

Na rowerze, hulajnodze, rolkach, wrotkach czy deskorolce – dzieci i młodzież znów będą masowo dojeżdżać jednośladami do szkół i przedszkoli. W zamian za aktywność wszyscy otrzymają naklejki do rowerowego dzienniczka, a na najlepszych czekają atrakcyjne nagrody.

Publikacja: 05.05.2024 13:56

Rowerowy Maj ma zwiększać aktywność dzieci i młodzieży. Ale w efekcie zmniejszenia ruchu samochodowe

Rowerowy Maj ma zwiększać aktywność dzieci i młodzieży. Ale w efekcie zmniejszenia ruchu samochodowego wokół szkół i przedszkoli rośnie też bezpieczeństwo w otoczeniu tych placówek

Foto: Roman Jocher

Ruszająca 6 maja Akcja Rowerowy Maj poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji zachęca najmłodszych do aktywnych sposobów dojazdu do szkół i przedszkoli, uczy dobrych i zdrowych nawyków. I bierze w niej udział coraz więcej samorządów.

Zaczęło się w Gdańsku

Rowerowa kampania zaczęła się dokładnie dziesięć lat temu w Gdańsku. Wzięło w niej udział wówczas 25 szkół. W ciągu dwóch tygodni, bo tyle trwał pierwszy Rowerowy Maj, w akcji wzięło udział ponad 1,7 tys. dzieci i nauczycieli z gdańskich szkół. Pierwszym zwycięzcą kampanii została szkoła podstawowa nr 62 na Krakowcu, z 53-procentowym udziałem uczniów dojeżdżających na zajęcia rowerami.

Już dwa lata później w akcji wzięło udział także osiem innych miast: Elbląg, Gdynia, Lublin, Sopot, Tczew, Warszawa, Wrocław, Zamość i ponad 200 szkół i przedszkoli oraz blisko 60 tys. uczniów. Z czasem dołączały kolejne miasta.

Czytaj więcej

Wiceprezydent Gdańska: Rower jest świetnym uzupełnieniem komunikacji publicznej

– W tym roku w samym Gdańsku mamy prawie 50 tys. dzieci, a kampanię będzie realizować o 14 placówek więcej, w stosunku do zeszłego roku – mówi Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu. To miasto jako pomysłodawca zabawy koordynuje ją na szczeblu krajowym. 

– Kampania skierowana jest tylko do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Rywalizują ze sobą na trzech poziomach: indywidualnym, klasowym i szkolnym. Dla uczniów, klas i szkół z najlepszą frekwencją rowerową przewidziane są nagrody ufundowane przez miasto oraz licznych sponsorów – podaje Jędrzej Sieliwończyk.

Jego zdaniem dzieci i rodzice zawsze wyczekują startu kampanii, co potwierdza stale rosnąca liczba uczestników. Zwiększa się także liczba chętnych w innych miastach. W Gdyni – w 2016 roku wzięło udział 18 szkół i 4127 uczniów, a w ubiegłym roku było to już 29 szkół i 7555 uczestników.

– Z roku na rok udaje nam się sukcesywnie zwiększać frekwencję po pandemii i jednocześnie promować alternatywne formy dojazdu do szkoły. Rowerowy Maj jest największą tego typu kampanią w Polsce. Projekt przez lata stał się rozpoznawalny i cieszy się niemałym, ogólnopolskim zainteresowaniem – zauważa Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdyni.

Z czasem dołączyły kolejne miasta

Rzeszów swój udział w majowej kampanii zainaugurował już 27 kwietnia. Wówczas specjalnym rajdem o długości niemal dziewięciu kilometrów rozpoczęto tegoroczny sezon rowerowy. Miasto bierze w niej udział po raz trzeci. W tym roku w Rzeszowie do akcji przystąpiły 64 placówki szkolne.

Z kolei Kraków do rowerowej rywalizacji dołączył w 2017 roku. – W tym roku wezmą w niej udział 63 przedszkola oraz 60 szkół podstawowych, a także Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3, łącznie akcja jest adresowana do 33,5 tys. uczniów i przedszkolaków oraz ponad 1,5 tys. pracowników szkół – wylicza Małgorzata Tabaszewska z krakowskiego magistratu.

Kampania Rowerowy Maj ma pokazać dzieciom, że do przedszkola czy szkoły można dojeżdżać nie tylko au

Kampania Rowerowy Maj ma pokazać dzieciom, że do przedszkola czy szkoły można dojeżdżać nie tylko autem, ale też w inny sposób

Jan Graczynski

Nabór do kampanii był prowadzony w lutym za pośrednictwem Portalu Edukacyjnego Miasta Krakowa. – Wszystkie dzieci biorące udział w kampanii otrzymają rowerowy dzienniczek, a dla najlepszych przygotowano wiele nagród indywidualnych i grupowych – dodaje urzędniczka.

Dla najlepszych władze Krakowa przygotowały ponad 5 tys. nagród. Dostaną je nie tylko najaktywniejsi uczniowie czy przedszkolacy, ale też klasy i grupy przedszkolne.

Czytaj więcej

Rusza nowy sezon rowerów miejskich. Jakie zmiany nas czekają?

Warszawa uczestniczy w kampanii Rowerowy Maj od 2016 roku. Wówczas przystąpiło do niej 55 szkół i 33 tys. uczniów. Z każdym rokiem uczestników przybywa. W 2022 roku wzięło w kampanii udział aż 340 placówek – 156 szkół i 184 przedszkola. Dzieci z ponad 5 tysięcy klas i grup przedszkolnych wykonały ponad 1,7 miliona aktywnych przejazdów. Rok później przystąpiło 101 kolejnych szkół i przedszkoli, do których uczęszcza w sumie 150 tys. dzieci.

– Dzięki temu idea zrównoważonej mobilności i chęć działania na rzecz własnego zdrowia, klimatu oraz środowiska dotarła do dziesiątek tysięcy młodych warszawiaków, a także ich rodziców i nauczycieli – podaje stołeczny magistrat.

Do akcji dołączają co roku nowe miasta. Teraz m.in. Łódź. – W tej edycji weźmie udział pięć łódzkich placówek oświatowych – cztery szkoły podstawowe i jedno przedszkole. Zachęcamy uczniów, nauczycieli i rodziców do tego, żeby w maju podjęli rowerowe wyzwanie. Najlepsi otrzymają atrakcyjne nagrody – zachęca biuro prasowe łódzkiego ratusza.

Przekonać dzieci, by pokochały jazdę na rowerze

Skąd taka popularność akcji wśród przedszkolaków i uczniów? – Z roku na rok uczestniczy w niej coraz więcej dzieci. Ostateczne statystyki poznamy po zakończeniu kampanii, ale już dziś po ilości zgłoszeń wiemy, że będzie kolejny rekord – przyznaje Jędrzej Sieliwończyk z UM Gdańska. Podkreśla, że podstawowym założeniem majowej akcji jest zmiana nawyków transportowych na trasie dom–placówka.

– Kampania ma pokazać dzieciom, że do przedszkola czy szkoły można dojeżdżać nie tylko autem, ale też w inny sposób. W czasie akcji nie liczymy przejechanych kilometrów, nie premiuje się stricte jeżdżenia na rowerze po zajęciach, a tylko aktywne przyjazdy do szkół i przedszkoli – przypomina gdański urzędnik.

Także łódzcy urzędnicy przyznają, że Rowerowy Maj to wyjątkowa akcja promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność.

– Poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły oraz uczy zdrowych nawyków. Idea akcji jest bliska wartościom wyznawanym przez łódzki system edukacji – mówią urzędnicy.

Czytaj więcej

Szczyt rowerowy po raz czwarty

Jak zauważa Alicja Pawłowska, kierownik referatu zrównoważonej mobilności Urzędu Miejskiego w Gdyni, kampania Rowerowy Maj skutecznie zmienia okolice szkół i przedszkoli na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i wspierając samorządy w inwestycjach rowerowych.

A Agata Grzegorczyk z gdyńskiego ratusza dodaje, że wybierając chodzenie pieszo, jazdę na rowerze czy korzystanie z hulajnogi, zwiększamy aktywność fizyczną wśród dzieci i dorosłych, co przyczynia się do zdrowszego stylu życia, zapobiega otyłości oraz wspiera rozwój emocjonalny i społeczny.

– Redukcja emisji CO2, innych zanieczyszczeń atmosferycznych oraz hałasu podnosi jakość życia mieszkańców. Ponadto zmniejszenie ruchu samochodów na drogach i w pobliżu szkoły przyczynia się do bezpieczeństwa wokół tej przestrzeni miejskiej – podkreśla Agata Grzegorczyk.

Tegoroczna akcja Rowerowy Maj potrwa do 29 maja. Ale miłośnicy dwóch kółek nie powinni się martwić, bo już 1 czerwca rusza kolejna duża kampania: o tytuł Rowerowej Stolicy Polski.

Tylko w zeszłym roku i tylko rowerzyści z Bydgoszczy, miasta pomysłodawcy tej akcji, przejechali w trakcie rywalizacji aż dwa miliony kilometrów. A organizatorzy liczą, że w tym roku uda się przebić ten wynik. Nie pozostaje nic innego, jak tylko wsiąść na dwa kółka i pedałować.

Ruszająca 6 maja Akcja Rowerowy Maj poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji zachęca najmłodszych do aktywnych sposobów dojazdu do szkół i przedszkoli, uczy dobrych i zdrowych nawyków. I bierze w niej udział coraz więcej samorządów.

Zaczęło się w Gdańsku

Pozostało 96% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań od 30 lat buduje lepszy, rowerowy świat
Rowerem przez Polskę
Innowacyjna promocja tras rowerowych w Świętokrzyskiem
Rowerem przez Polskę
Pomorze Zachodnie jako eldorado rowerowych pasjonatów
Rowerem przez Polskę
Rowery publiczne w zrównoważonym rozwoju miast
Rowerem przez Polskę
Rowerowa rewolucja we Francji