Nowe dworce w tempie błyskawicznym

Dwa nowe dworce kolejowe. Staną w miejscowościach Dębe Wielkie i Chrzęsne.
Dwa nowe dworce kolejowe. Staną w miejscowościach Dębe Wielkie i Chrzęsne.
AdobeStock

PKP postawi dwa nowe dworce na Mazowszu. Zrobi to w ekspresowym tempie – jeszcze w tym roku.

Dwa nowe dworce kolejowe. Staną w miejscowościach Dębe Wielkie i Chrzęsne. Właśnie rozpoczęły się prace budowlane. Planowany termin zakończenia obu inwestycji to grudzień. Nowe dworce zostaną zrealizowane w formule tzw. innowacyjnych dworców systemowych (IDS). To autorski projekt PKP zakładający budowę ok. 40 takich obiektów, dostosowanych do lokalnych potrzeb.

Dworzec typu IDS - Strzelce Krajeńskie Wschód
materiały prasowe

Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – jest o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji dotychczasowych obiektów. Dworce budowane w Dębe Wielkie i Chrzęsne Będą posiadać nowoczesną i zarazem minimalistyczną formę architektoniczną.

CZYTAJ TAKŻE: Dworce jak dworki. Szykuje się remont na ogólnopolską skalę

Charakterystycznym elementem będzie 8-metrowa wieża z zegarem z elewacją z cegły klinkierowej. Pod wiatą znajdą się dwa małe przeszklone pawilony z poczekalną, i toaletami oraz częścią handlowo-usługową. Pod zadaszeniem zaplanowano również ławki dla podróżnych, a także stojaki rowerowe.

Będzie ekologicznie i bezpiecznie

Jak wszystkie tego typu obiekty, nowe mazowieckie IDS-y mają być przyjazne dla środowiska. Na dachu każdego z budynków zaprojektowano panele fotowoltaiczne wytwarzające rocznie około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. PKP wypozaży również dworce w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie oraz system odzysku wody deszczowej służącej do spłukiwania toalet.

CZYTAJ TAKŻE: Zabytkowe dworce: kłopot czy korzyści?

Pracę instalacji i urządzeń dla oszczędnego zużycia mediów będzie nadzorował system BMS (Building Management System). Przewidziano również kwestie bezpieczeństwa podróżnych: oba dworce będą posiadały nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu. Dworzec w Dębe Wielkie będzie kosztował 4,5 mln zł. Ten w Chrzęsnem – 4 mln zł.

– Dworce Chrzęsne i Dębe Wielkie to kolejne nowoczesne obiekty, które powstają w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Budowa dworców w mniejszych miejscowościach, ale położonych blisko dużych aglomeracji i funkcjonalnie z nimi połączonych to bardzo istotna część tego programu – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP.

Dworce systemowe to pomysł PKP na zastąpienie wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi dworcami. Pierwsze dworce systemowe pojawiły się ponad cztery lata temu w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. Wszystkie zostały dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

2 mld zł dla wygody podróżnych

Tego rodzaju dworce PKP uruchomi m.in. w Nowym Tomyślu (woj. wielkopolskie) i Wasilkowie (woj. podlaskie). Dworzec w Nowym Tomyślu powstanie w nowym miejscu, bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Będzie tam przeszklona poczekalnia, pomieszczenie kasy biletowej i toalety. W przyszłości dworzec będzie stanowił element funkcjonalnego węzła przesiadkowego.

W nowej lokalizacji stanie także dworzec w Wasilkowie, gdzie PKP przekazały już wykonawcy plac budowy. Będzie mniejszy, z poczekalnią i toaletami. W tym roku do użytku PKP odda również m.in. dworce systemowe w Barchowie i Dobczynie, położone przy linii Rail Baltica. Cały program modernizacji dworców w Polsce wart jest 2 mld zł.

PKP podkreśla, że ma być przełomowy w zakresie zastosowania proekologicznych rozwiązań. Przykładowo panele fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na jednej czwartej dworców budowanych i modernizowanych, a ok. 30 proc. dworców będzie ogrzewana przy pomocy pompy ciepła lub przy ich wspomaganiu. Znaczna część programu dworcowego obejmuje renowację i rewitalizację obiektów zabytkowych – zarówno tych dużych jak i mniejszych, znajdujących się w niewielkich miejscowościach.

Zmienia się także otoczenie, również wokół budowanych dworców systemowych. Przy dworcu Dębe Wielkie zaprojektowano budowę nowej drogi dojazdowej i chodnika, a także parkingu dla 24 samochodów. Nowy dojazd i parking zaplanowano także w Chrzęsnem. W otoczeniu obydwóch nowych budynków stacyjnych zaprojektowano chodniki ze ścieżkami dla niewidomych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ćwierć wieku pozytywnych doświadczeń

Pod wieloma względami Specjalna Strefa Ekonomiczna Euro-Park Mielec to wzorcowe przedsięwzięcie tego typu. To ...

Klimatyzacja w autobusach: GIS odpowie, czy jest bezpieczna

W niektórych miastach przewoźnicy uruchomili już klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej, w innych czekają ...

Rozbiorą most pontonowy, ścieki znów trafią do Wisły

Most pontonowy z rurociągiem, którym ścieki z lewobrzeżnej Warszawy awaryjnie płyną do oczyszczalni „Czajka”, ...

Kulturalny Dzień Dziecka

Samorządowe instytucje kultury jak co roku przygotowały bogatą ofertę wydarzeń z okazji Dnia Dziecka. ...

Potrzeba mieszkań, z plusem czy bez. Po prostu

Budowanie mieszkań jest dziś dla gmin kluczowym zadaniem. Mieszkanie+ to jedna z możliwości, ale ...

Basia zaśpiewa w Katowicach

Wybitna polska wokalistka światowej sławy zaprezentuje przeboje i piosenki z nowej, najbardziej jazzowej płyty ...