Życie teatralne wraca do normy. Jakie największe atrakcje?

Długo oczekiwane spektakle Percevala, Warlikowskiego, Klaty, a także prestiżowe festiwale ruszają pełną parą w ostatnim tygodniu maja.

Publikacja: 26.05.2021 17:38

„3Siostry” Luca Percevala, spektakl TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru. Premiera 21 czerwca

„3Siostry” Luca Percevala, spektakl TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru. Premiera 21 czerwca

Foto: fot. Monika Stolarska

To, że życie teatralne wraca do normy, potwierdza najmocniej właśnie wznowienie – wielokrotnie wcześniej przekładanych – festiwali, a także premiery superprodukcji.

W warszawskiej Romie 30 maja odbędzie się prapremiera „Waitress”, musicalu po raz pierwszy pokazanego na nowojorskim Broadwayu w 2016 roku. To historia kobiety, która próbuje wyrwać się z nieudanego małżeństwa, odzyskać wolność i możliwość samodzielnego decydowania o własnym losie, wzruszająca i poruszająca, a zarazem pełna humoru i dowcipu.

Gwiazdy i młodzież

– „Waitress” to musical bardzo współczesny, bo oprócz tego, co dzieje się pomiędzy bohaterami na poziomie zwykłych wydarzeń, jest to spektakl o roli kobiet w dzisiejszym świecie, o ich emancypacji, która cały czas trwa, i o tym, że mają same prawo do decydowania o sobie – mówi Wojciech Kępczyński, reżyser.

– Jak zawsze w dobrym musicalu koncentrujemy się na konkretnych postaciach, bo tylko opowiadanie fabuły przez pryzmat indywidualnych doświadczeń ma sens i sprawia, że widz może sam odnieść się do tego, co widzi na scenie. Jak śpiewa główna bohaterka: „Momenty złe zyskują sens, gdy kończą się przemianą”.

CZYTAJ TAKŻE: Dramat w teatrach. „Trzecia fala okazała się najgorsza”

Nieoczekiwanie, wręcz z zaskoczenia, ogłoszono program 41. Warszawskich Spotkań Teatralnych. Ale to świadczy tylko, że polskie sceny nie przespały lockdownu, tylko cierpliwie czekały na zielone światło.

– W historii festiwalu zdarzały się różne momenty przerwy, czasami nawet dłuższe. Ale okoliczności, które spowodowały, że wracamy ze spotkaniami w tradycyjnej formule po dwóch latach, są absolutnie wyjątkowe i niestety wszystkim dobrze znane – mówi kurator Wojciech Majcherek. – Może właśnie na przekór tym okolicznościom bardzo chcieliśmy jak najszybciej znowu zaprosić do Warszawy teatry z różnych miejsc w kraju.

Debiutanci i znane nazwiska

Wśród twórców, których prace zobaczymy na 41. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, są artyści doskonale znani publiczności, jak Monika Strzępka i Paweł Demirski – pokażą „Jeńczynę” z Narodowego Starego Teatru w Krakowie (o tym, jaki jest stosunek Polaków do seksu), Jan Klata z „Długiem” według Davida Graebera z krakowskiej Proximy – o wirtualności dzisiejszych finansów, zaś Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak zaprezentują „I tak nikt mi nie uwierzy” z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, o ostatniej spalonej na terenie Polski na początku XIX wieku kobiecie uznanej za czarownicę.

Ale jest też w programie aż trzech debiutantów. Jędrzej Piaskowski przywiezie „Nad Niemnem” według Orzeszkowej z Teatru im. Osterwy z Lublina, Radek Stępień „Matkę” Witkacego z Nowego w Poznaniu, zaś Franciszek Szumiński „Śmierć Iwana Iljicza” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

CZYTAJ TAKŻE: To nie kina, muzea i teatry wywołują eskalację pandemii

Tylko online, ale za to w całej Polsce, będzie można obejrzeć „Der Boxer”, adaptację powieści Szczepana Twardocha „Król” w reżyserii Eweliny Marciniak z Thalia Theater w Hamburgu. Artystka otrzymała prestiżową niemiecką nagrodę Fausta za reżyserię tego widowiska.

Z kolei na finał Festiwalu Scenografii i Kostiumów w lubelskim Centrum Spotkania Kultury zaprezentowana zostanie „Balladyna” w inscenizacji Pawła Świątka z Teatru im. Słowackiego w Krakowie.

Czasowa odyseja

W dniach 11–20 czerwca odbędzie się Przegląd Piosenki Aktorskiej. Największą zagraniczną gwiazdą będą Pussy Riot, ale nie wiadomo, w jakim składzie wystąpią, ponieważ jedna z artystek przebywa w więzieniu. Można się za to spodziewać premierowego widowiska, wybuchowej mieszanki muzyki, teatru, thrillera.

Teatr Współczesny ze Szczecina przywiezie spektakl „Być jak Beata” z hitami liderki Bajmu, zaś warszawskie Studio „Złotą Skałę. Opowieść o Robercie Brylewskim” wyreżyserowaną przez Grzegorza Laszuka. W spektaklu „Boże! Ojczyzna! – Ale jaka?” Bogusława Sobczuka wystąpią m.in. Jan Frycz, Andrzej Grabowski i Daniel Olbrychski.

Nie zabraknie znakomitych koncertów. Renata Przemyk zaprezentuje się w duetach z Johnem Porterem, Adamem Nowakiem (Raz Dwa Trzy), Czesławem Mozilem, Markiem Dyjakiem, Leskim i Buslavem. Natalia Sikora, laureatka wrocławskiej imprezy, pojawi się pod szyldem zespołu Huncwot, który wykona „Ballady plebejskie”. Wystąpi też duet Karaś/Rogucki, złożony z muzyków The Dumplings i Comy. Koncert galowy pod tytułem „Wiązanka pieśni miłosnych” wyreżyseruje Jan Klata.

CZYTAJ TAKŻE: Lockdown kultury. Szczęściarze, którzy zdążyli z premierami

Wcześniej, bo już 4 czerwca, w gdańskim Wybrzeżu ten jeden z najpopularniejszych polskich reżyserów da premierę „Balkonu” Geneta. Nieco później Radek Stępień pokaże „Fausta” według Goethego.

Również 4 czerwca odbędzie się premiera „Odysei. Historii dla Hollywoodu” Krzysztofa Warlikowskiego w stołecznym Nowym z udziałem Mariusza Bonaszewskiego, Agaty Buzek, Magdaleny Cieleckiej, Andrzeja Chyry, Ewy Dałkowskiej, Mai Ostaszewskiej, Jacka Poniedziałka. Spektakl zderza motywy homeryckie z prozą Hanny Krall – „Królem Kier na wylocie” oraz „Powieścią dla Hollywoodu”, z dziełami Bernharda, Coetzeego czy „Ryszardem III” Szekspira.

Zawodna pamięć

Pełną parą ruszają też narodowe sceny. W Warszawie pod koniec mają odbędą się premiery „Skóry węża” Artura Urbańskiego, której kanwą jest legendarny staż polskiego reżysera Konrada Swinarskiego w berlińskim teatrze Bertolta Brechta. Wyreżyserował tam pełną szyderstwa scenę z papieżem w „Życiu Galileusza”. W „Pikniku pod wiszącą skałą” Leny Frankiewicza zagra m.in. Małgorzata Kożuchowska.

Z kolei Stary w Krakowie przygotował na czerwiec jako koproducent wraz z TR Warszawa „3Siostry” Czechowa w inscenizacji Luca Percevala, giganta światowego teatru. Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Dzisiaj córki generała Prozorowa, bohaterki dramatu Czechowa, nie tęsknią już za Moskwą – tęsknią za minionym czasem młodości. Jednak tanie linie nie kursują w tym kierunku. Można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci.

O spektakl zabiegają już najważniejsze festiwale w Europie.

To, że życie teatralne wraca do normy, potwierdza najmocniej właśnie wznowienie – wielokrotnie wcześniej przekładanych – festiwali, a także premiery superprodukcji.

W warszawskiej Romie 30 maja odbędzie się prapremiera „Waitress”, musicalu po raz pierwszy pokazanego na nowojorskim Broadwayu w 2016 roku. To historia kobiety, która próbuje wyrwać się z nieudanego małżeństwa, odzyskać wolność i możliwość samodzielnego decydowania o własnym losie, wzruszająca i poruszająca, a zarazem pełna humoru i dowcipu.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Z regionów
20 lat samorządów w Unii Europejskiej. Jakie wyzwania na przyszłość
Z regionów
20 lat Polski w UE. "Rzeczpospolita" wyróżnia samorządy
Z regionów
Jarmarki wielkanocne w polskich miastach. Pisanki, plecionki i Siuda Baba
Z regionów
Ranking rzetelności przedsiębiorstw: Tam, gdzie mniej firm, tam więcej rzetelności
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Listy kandydatów dopiero zamknięte, a kampania już się kończy