Spotkajmy się na rowerowym szlaku

Latem i jesienią, gdy nie ma śniegu, biegowe trasy narciarskie zmieniają w atrakcyjne trasy rowerowe.
Fotolia

Dla wspaniałych wrażeń, cudownych przygód z rodziną i przyjaciółmi, by odpocząć od świata. Powodów, by wsiąść na rower, mogą być tysiące. Jeszcze więcej jest miejsc, które warto zobaczyć. Wyprawy rowerowe warto zacząć od zachodniopomorskich tras, które pięknieją i gwarantują niezapomniane widoki.

W2015 roku wytyczono w regionie 4 główne szlaki: Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Blue Velo. Realizowany przez samorząd województwa zachodniopomorskiego projekt to prawdziwa rowerowa rewolucja. Sieć docelowo będzie liczyła 1100 km tras. Nad całościową koncepcją sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego pracuje Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego.

materiały prasowe

– Budujemy trasy rowerowe, które zaczynają łączyć istniejącą infrastrukturę. Chcemy umożliwić naszym mieszkańcom oraz turystom bezpieczne i komfortowe wakacje na rowerze. Cel ambitny, ale z każdym oddanym kilometrem coraz bardziej realny, co potwierdzają licznie spotykani na szlakach turyści. Przy powstających trasach zaczyna się pojawiać oferta związana z noclegiem czy posiłkami. To wszystko zachęca do przeżycia świetnych przygód na rowerze – przekonuje marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Jedne z najpiękniejszych widoków i liczne atrakcje gwarantuje prowadząca wzdłuż bałtyckiego wybrzeża trasa Velo Baltica. W sumie liczy ok. 240 km, a najprościej ją opisać dzieląc na 5 etapów. Ten pierwszy prowadzący ze Świnoujścia do Dziwnówka jest w znacznej części jeszcze projektowany. Jego największymi atrakcjami są Świnoujski wiatrak, Fort Anioła, Fort Gerharda, czy Woliński Park Narodowy i Zagroda Pokazowa Żubrów w Międzyzdrojach. Drugi odcinek, trasa z Dziwnówka do Kołobrzegu w dużej części jest już gotowa, ale wymaga oznakowania, które zostanie wykonane w ciągu kilku najbliższych lat. Wśród największych atrakcji należy wymienić Nadmorską Kolejkę Wąskotorową czy ruiny zbudowanego w XV wieku kościoła w Trzęsaczu.

AdobeStock

Obecnie największy front prac na Velo Baltica widać na odcinku z Kołobrzegu do Mielna. We wrześniu planowane jest otwarcie trasy Pleśna – Mielno. Nowe drogi dla rowerów powstają w okolicach Gąsek i Mielenka. Ten projekt jest możliwy, gdyż wiele inwestycji rowerowych zrealizowały wcześniej lokalne samorządy.

Pięknych widoków nie brakuje na szlaku z Mielna do Darłowa. Już na starcie jedną z atrakcji jest m.in. licząca blisko 2 km Promenada Przyjaźni, gdzie co roku odbywa się Międzynarodowy Zlot Morsów. W Mielnie znajduje się węzeł tras rowerowych. Kierując się na południe, Starym Kolejowym szlakiem oznakowanym numerem 15A, dotrzemy m.in. do Koszalina oraz Białogardu. Pozostając na trasie Velo Baltica, jadąc mierzeją oddzielającą Jezioro Jamno od Morza Bałtyckiego przejedziemy nowymi trasami przez Łazy, Osieki oraz Iwięcino czy Dąbek i dojedziemy do Darłowa. Tam zaczyna się ostatni z odcinków szlaku Velo Baltica prowadzący aż do Ustki, znajdującej się już na terenie województwa pomorskiego. Szlak prowadzi przez przepięknie zalesioną mierzeję pomiędzy Morzem Bałtyckim i Jeziorem Kopań.

Tylko w ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zbudował i oznakował ok. 110 km tras. W tym roku w realizacji znajdują się odcinki o długości ponad 200 km. Tych tras by nie było, gdyby nie dofinansowanie z Unii Europejskiej, która przekazała aż 75 proc. wartości inwestycji. Zainteresowanych turystyką rowerową zapraszamy na stronę rowery.wzp.pl i profil „Rowerem przez Pomorze Zachodnie” na portalu facebook.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bierzcie śmigła w swoje ręce

Zarówno strategiczne dokumenty rządu, jak i szczegółowe ustawy utrudniają jst zaangażowanie w OZE.

Prezydent Świdnicy: Najważniejszy jest zrównoważony rozwój

Najważniejsza walka z niską emisją i rewitalizacja terenów zielonych - mówi Beata Moskal-Słaniewska, prezydent ...

Ranking Samorządów 2019: Potencjał finansowy miast i gmin

Na razie lokalnym władzom udaje się wygospodarować  w swoich budżetach pieniądze na rozwój. Wkrótce ...

W firmie mamy role, ale nie mamy statusów

Do szczecińskiej firmy NCDC, tworzącej oprogramowanie, zgłasza się więcej klientów niż jest w stanie ...

Samorząd nie jest wrogiem

Chcemy być traktowani po partnersku, trzeba skończyć z podziałem na „my” i „oni” – ...

Od gminy, od towarzystwa

Nowe bloki, rewitalizacja kamienic, dzielenie mieszkań na mniejsze. Samorządy na różne sposoby powiększają zasoby.