Na kabinie kolorowe skrzydła przypominające indiański pióropusz. Na burtach efektowne orły. Do tego symbole Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i najpiękniejszego festiwalu świata czyli Pol’And’Rock, który na dłużej zadomowił na Pomorzu Zachodnim. Nowa hybryda, to kolejny atrakcyjny symbol regionu, który chce być wzorem dla innych w Europie. Na kontynencie, bo w Polsce mało kto dotrzymuje im kroku. - Na Pomorzu Zachodnim mamy nie tylko najnowocześniejszą flotę, z czego jesteśmy bardzo dumni, ale mamy również najbardziej kolorową flotę pociągów regionalnych w Polsce. Mamy pociąg bursztynowy, mamy pociąg europejski, pociąg morski, pociąg ekologiczny, pociąg dedykowany Pogoni, a teraz na zachodniopomorskich torach mamy również pociąg Pol’and’Rockowy - ogłosił w marszałek Olgierd Geblewicz, podczas uroczystego powitania hybrydy na szczecińskim dworcu. - Szanowni państwo, polujcie na ten pociąg, bo to jest unikat. Jedyny w Polsce! - podkreślił marszałek.

Glory, glory, hallelujah - hybryda jedzie Była głośna orkiestra kolejowa ze Stargardu, najsłynniejszy zawiadowca - Roman Polański, który co roku rozpoczyna festiwal Pol’And’Rock, do tego gorąca czekolada, pierniki, zimne ognie. Powitanie efektownego pojazdu było iście festiwalowe i nie mogło na nim zabraknąć Jerzego Owsiaka. Założyciel i prezes fundacji Wielkej Orkiestry Świątecznej Pomocy przyjechał do Szczecina.  

- Najpiękniejszy festiwal świata gra tutaj i myślę, że tu będzie grał do końca świata i jeden dzień dłużej - zapowiedział dyrygent WOŚP. - Przepiękny orzeł na pociągu tymi kolorami mówi, że potrafimy się cudownie bawić, że potrafimy być razem. A już niedługo będziemy razem podczas kolejnego, 31 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - mówił Jerzy Owsiak.

Po finale WOŚP, na początku sierpnia 2023 r. tłumy miłośników muzyki i pokoju wrócą na Pomorze Zachodnie, by zamieszkać w pobliżu Lotniska Czaplinek-Broczyno. Urokliwe pojezierze drawskie pokochali miłośnicy muzyki, którzy nie ukrywali że chcą wrócić na festiwal, ale i na sielskie wakacje na rowerze, w kajaku czy po prostu wypocząć nad czystymi jeziorami.

Zapraszam Pol'and'Rock 2023. Grajcie z nami w finale Wielkiej Orkiestry. Angażujcie się! bądźcie dla

Zapraszam Pol'and'Rock 2023. Grajcie z nami w finale Wielkiej Orkiestry. Angażujcie się! bądźcie dla siebie życzliwi! Dbajcie o planetę! Pomorze Zachodnie dba, inwestując w takie pociągi - stwierdził Jerzy Owsiak.

- Zapraszam Pol'and'Rock 2023, który odbędzie się na początku sierpnia. A już w styczniu grajcie z nami w finale Wielkiej Orkiestry. Angażujcie się! bądźcie dla siebie życzliwi! Dbajcie o planetę! Pomorze Zachodnie dba, inwestując w takie pociągi - stwierdził Jerzy Owsiak. Pomorze Zachodnie dba o planetę Festiwalowa hybryda ma szansę stać się jednym z hitów wakacyjnego festiwalu. Ale oczywiście kursować będzie regularnie, przez cały rok. Najczęściej na trasach Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin i ze Szczecina do Szczecinka.

Pojazdy z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym – jeżdżą tam, gdzie odcinki linii są niezelektryfikowane. Możliwość zmiany źródła zasilania pozwala ograniczyć emisję spalin i ułatwia organizację regionalnych przewozów pasażerskich. Województwo Zachodniopomorskie zakupiło już 12 hybryd! Jest krajowym liderem w unowocześnianiu taboru.

Pierwsze hybrydowe pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki Newag przyjechały na Pomorze Zachodnie już w styczniu 2021 r. Promują ekologię i atrakcje regionu, ale również europejskie wartości. Jest bowiem wśród nich hybryda „europejska”. Ozdobiony efektownymi gwiazdami i wyposażony w tzw. superkondensator. To ogromna bateria, której ładowanie odbywa się w trakcie hamowania pojazdu.

Duże zakupy, duże dofinansowanie funduszami UE Na te nowoczesne pojazdy samorząd województwa przeznaczył 300 mln złotych. Planowane dofinansowanie z Funduszy Europejskich ma wynieść 85 procent.

- Bez środków unijnych zakup tych pociągów nie byłby możliwy - podkreślił Jacek Wasik, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Wrocławiu, który przyjechał na powitanie hybrydy. - Pociągi to nasz priorytet, nasza przyszłość, żeby udało zrealizować się strategiczny cel neutralności klimatycznej Unii Europejskiej do roku 2050. Pociągi emitują mniej gazów cieplarnianych. Tylko jeden taki pojazd to „oszczędność” ponad 300 ton dwutlenku węgla rocznie.

Zgodnie z tradycją powitaniu nowego pociągu towarzyszyło przekazanie zminiaturyzowanych kopi.  Otrzymali je marszałek Olgierd Geblewicz i Jerzy Owsiak. Zgodnie z tradycją, modele trafią na licytacje WOŚP.

Ekologia i wygoda Hybrydy przynoszą korzyści pasażerom i środowisku. Te, które kursują od ubiegłego roku, zrobiły już ponad 1,2 mln kilometrów. Pierwsza przejechała ponad 270 tys. km. Każdy pojazd dwunapędowy średnio w ciągu roku pozwala ograniczyć emisję aż 338 ton dwutlenku węgla! Do tego dochodzi zmniejszenie emisji tlenku azotu, tlenku węgla i sadzy. Jednostki pozwalają również oszczędzić na paliwie. Hybrydy jeżdżą tam, gdzie wcześniej kursowały pojazdy tylko z napędem spalinowym.

Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) wyróżniają nie tylko ekologią ale i nowoczesnym designem oraz wyposażeniem. Są wygodne i bezpieczne. W  każdej hybrydzie jest 150 miejsc siedzących, w tym 8 uchylnych. Jest przestrzeń do przewozu 10 rowerów i rampy ładunkowe. Mogą pomieścić nawet 302 pasażerów. W zależności od warunków: profilu trasy, wielkości potoków pasażerów, pociąg może kursować w trakcji wielokrotnej do trzech pojazdów.

Pol'and'Rockowa ekologiczna hybryda promuje Pomorze Zachodnie i WOŚP

Pol'and'Rockowa ekologiczna hybryda promuje Pomorze Zachodnie i WOŚP

W pociągu jest klimatyzacja, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator AED - sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Maksymalna prędkość to 160 km/h z sieci trakcyjnej i 120 km/h na silniku diesla.

Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup i modernizacje pojazdów szynowych przeznaczyło 1,3 mld zł (brutto). Aktualny stan naszej floty to 74 pojazdy, na które oprócz 12 hybryd składa się 47 pojazdów elektrycznych oraz 15 pojazdów spalinowych. To najnowocześniejszy tabor regionalny w Polsce. Inwestycje nie mogły by być możliwe bez europejskiego wsparcia.

Materiał Promocyjny