Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromne zaangażowanie ze strony wrocławian, którzy masowo pomagali – organizowali zbiórki darów, przygotowywali posiłki, przyjmowali uchodźców we własnych domach.

To pospolite ruszenie pomocowe było zaskoczeniem dla nas samych, ale przede wszystkim dla Ukraińców. Wielu uchodźców powtarza, że nie spodziewali się takiego przyjęcia, nie przypuszczali, że spotkają tu ludzi, którzy przyjmą ich do swoich domów, rodzin, pomogą w znalezieniu pracy, załatwieniu formalności i zwykłych życiowych sprawach.

Celem kampanii „Szacunek, wdzięczność, wspólnota” jest pokazanie, jak dobre relacje, okazane serce i pomoc mogą zmienić życie ludzi w beznadziejnej, mogłoby się wydawać, sytuacji. I jak takie relacje, choć ich budowanie nie zawsze jest łatwe, wzbogacają obie strony.

Pięć kobiet, pięć historii

Sercem kampanii są historie kobiet, które uciekając przed wojną, trafiły do Wrocławia i dziś, dzięki wsparciu Polaków, są samodzielne: pielęgniarka Tetiana pracuje w żłobku, adwokatka Anna zainwestowała oszczędności życia i otworzyła salon kosmetyczny, Ella – w Ukrainie graficzka, w Polsce na razie pracuje w firmie sprzątającej, ale uczy się języka i chce wrócić do pracy w zawodzie, Alla, ekonomistka, znalazła pracę w biurze rachunkowym, Julia z kolei prowadzi projekt „Ukrainka w Polsce” i pomaga kobietom, które tak jak ona uciekły do Polski przed wojną.

Bohaterki kampanii opowiadają o tym, jak wygląda bycie uchodźcą. Jak to jest, kiedy w jednej chwili traci się dom, jak trudno żyć na czyjejś łasce i dzięki czyjejś pomocy. Jak trudno o tę pomoc prosić, zwłaszcza osobom wykształconym, samodzielnym, zaradnym, które w Ukrainie miały dobrą pozycję zawodową i społeczną i nigdy nie musiały korzystać ze wsparcia innych. Wszystkie podkreślają, że są bardzo wdzięczne za pomoc i nigdy nie zapomną tego, jak zostały przyjęte we Wrocławiu.

Na potrzeby kampanii powstało pięć filmów prezentujących historie bohaterek: od ich życia w Ukrainie, przez ucieczkę, przyjazd do Wrocławia, pomoc, którą tu otrzymały, po obecną sytuację.

„Historie tych kobiet pokazują, jak istotne było wsparcie wrocławian w czasie pierwszych tygodni po wybuchu wojny, na ile pozwoliło im się usamodzielnić i dziś współtworzyć wspólnotę Wrocławia, pracując tutaj i płacąc podatki. To pięć kobiet, pięć realnych twarzy i pięć konkretnych historii spośród wielu więcej podobnych, które usłyszeliśmy, przygotowując kampanię. Dziś jej bohaterki pomagają innym, także swoim przykładem, w usamodzielnianiu się” – mówi Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia, który wraz z Departamentem Edukacji organizuje i prowadzi kampanię.

Pomoc ze strony UNICEF-u

Kampania jest w całości finansowana ze środków UNICEF-u, warto jednak podkreślić, że jest ona elementem większego projektu, którego beneficjentami są zarówno Ukraińcy, jak i Polacy. Z 42 milionów złotych, które trafiły do Wrocławia, ogromna większość została przeznaczona na wyposażenie szkół, budowę placów zabaw, zakup pomocy dydaktycznych, komputerów, oprogramowania, z czego korzystają nie tylko dzieci ukraińskie, ale wszystkie dzieci uczęszczające do wrocławskich szkół i przedszkoli. Dzięki pozyskanym środkom udało się zatrudnić dodatkowych nauczycieli i psychologów, planowane są także bezpłatne kolonie integracyjne dla polskich i ukraińskich dzieci. UNICEF od lat wspiera kraje dotknięte kryzysem uchodźczym, ma na tym polu ogromne doświadczenie, zna problemy i potrzeby, z którymi mierzą się zarówno uchodźcy, jak i mieszkańcy krajów, które ich przyjmują. Dlatego pomoc ze strony tej organizacji kierowana jest tak naprawdę do obu narodów, ponieważ i dla Ukraińców, i dla Polaków jest to sytuacja nowa i trudna. „Jako miasto po raz pierwszy mierzymy się z taką sytuacją i pomoc ze strony UNICEF-u, nie tylko ta finansowa, ma dla nas ogromne znaczenie” – opowiada Magdalena Kroma, koordynatorka kampanii.

Działania promocyjne objęły reklamę zewnętrzną (m.in. 50 billboardów, plakaty, grafiki i animacje wyświetlane na ekranach LCD w galeriach handlowych), spoty radiowe i filmowe, działania w Internecie (materiały wideo, wpisy, wydarzenia, działania Facebook Ads i Google Ads, artykuły na miejskim portalu Wrocław.pl).

Wydarzenia, czyli integracja w praktyce

Jednym z założeń kampanii jest integracja i wzajemne poznawanie się wrocławian i uchodźców z Ukrainy. Dlatego ważną częścią projektu są wydarzenia, w których biorą udział obie strony. Przykładem takich działań jest zorganizowany we wrocławskiej Szkole Podstawowej nr 63 Dzień Szacunku, w trakcie którego uczniowie pochodzący z różnych krajów, w tym z Ukrainy, opowiadali o swoich ojczyznach, tradycjach, rodzinnych miastach, o życiu przed przyjazdem do Polski.

Bardzo ważnym wydarzeniem organizowanym w ramach projektu była debata oksfordzka „Nie ma współczesnego świata bez dbania o równość”, w której wzięli udział uczniowie klas ósmych. W rozmowach poruszano kwestie akceptacji, otwartości, tolerancji, mówiono o tym, jak ważne jest dbanie o równość na różnych poziomach – relacji, języka, przestrzeni publicznej

„Takie spotkania, rozmowy są bardzo ważne, ponieważ właśnie dzieci uchodźców, zwłaszcza te, które nie znają naszego języka i naszych zwyczajów, są szczególnie narażone na negatywne zachowania” – podkreśla Magdalena Kroma.

Kolejnym wydarzeniem zorganizowanym w ramach kampanii było sadzenie krokusów w reprezentacyjnym punkcie miasta – był to symboliczny gest wdzięczności Ukraińców za okazaną pomoc. Uchodźcy, skupieni wokół Fundacji „Ukraina”, przeprowadzili zbiórkę środków, za które kupiono kilka tysięcy cebulek krokusów. Pierwsze kwiaty zakwitną tuż po zakończeniu kampanii.

Kampania jest dobrze widoczna i bardzo dobrze odbierana w mediach. Posty, filmy i grafiki na miejskich profilach społecznościowych cieszą się popularnością i budzą duże emocje. „Obawialiśmy się, że nasza kampania może spotkać się z negatywnymi komentarzami, zwłaszcza w social mediach. Tymczasem okazało się, że choć te negatywne komentarze rzeczywiście się pojawiają, to jest ich zdecydowanie mniej, niż zakładaliśmy, za to liczba pozytywnych reakcji przeszła nasze oczekiwania” – opowiada Katarzyna Burda z Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Trwająca od 14 listopada kampania miała się zakończyć 31 stycznia 2023 roku, ale już teraz mówi się o jej przedłużeniu. Na przyszły rok planowane są przede wszystkim działania skierowane do dzieci: wydarzenia w szkołach, warsztaty, zabawy, konkursy, szkolenia.

Materiał Promocyjny