Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

W minionym tygodniu na wrocławskim Dworcu Głównym został zaprezentowany nowy pociąg Kolei Dolnośląskich. Nowoczesne składy o napędzie hybrydowym pojadą na trasie do Trzebnicy oraz na uruchamianym wkrótce połączeniu do Świdnicy.

– Rozwój kolei jest jednym z najważniejszych zadań, jakie postawiliśmy przed sobą na najbliższe lata. Stąd zarówno sprawnie realizowane przejmowanie od PKP nieużywanych linii kolejowych, jak i zakupy nowoczesnego taboru dla Kolei Dolnośląskich – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych i Samorządowców.

– Dolnoślązacy coraz częściej wybierają kolej jako swój codzienny środek transportu, dlatego odpowiadając na potrzeby, będziemy konsekwentnie rozwijać siatkę połączeń regionalnych – dodaje Cezary Przybylski.

Hybrydowa nowość

Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów w kraju, które zdecydowały się na zakup pociągów hybrydowych. Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę wszystkich tras, w tym również takich, które nie są zelektryfikowane.

– Hybrydowy Impuls II na trasie z Trzebnicy do Wrocławia, a docelowo do Świdnicy, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał – dzięki zastosowaniu dwunapędowego silnika może on płynnie poruszać się także po odcinkach pozbawionych trakcji elektrycznej. Kupując hybrydowe pociągi, stawiamy zarówno na nowoczesność, jak i ekologię – podkreśla wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.

Hybrydowe Impulsy II składają się z trzech członów. Osiągają prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym, oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie w pojazdach innowacyjnych technologii pozwala na redukcję emisji spalin. Jednak nie jest to jedyne ekorozwiązanie w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią.

Szybciej i wygodniej

Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich nie tylko przyspieszy podróżowanie, ale też zwiększy komfort przejazdu. Składy są niskopodłogowe, a więc wygodne dla wszystkich pasażerów, a szczególnie dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, dysponują także specjalnymi miejscami do przewozu rowerów, gniazdkami elektrycznymi oraz portami USB. Znalazły się także w nich podokienne stoliki. Funkcjonalność taboru zwiększają ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów.

– Walka z wykluczeniem transportowym i rozwój kolei w naszym regionie to dla nas priorytet. Cieszę się, że Dolnoślązacy będą korzystać z nowoczesnych i komfortowych pociągów, które są nowością na rynku. Warto podkreślić, że Dolny Śląsk jest jednym z dwóch województw, po których będą jeździć pociągi hybrydowe – wskazuje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy komfort przejazdu

Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy komfort przejazdu

mat.pras.

Testy nowego pociągu przed oficjalnym dopuszczeniem go do ruchu odbyły się w lipcu. Pierwszy z zamówionych pojazdów przechodził uzupełniające badania homologacyjne na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie nieopodal Wrocławia. – Bezpieczeństwo pasażerów to jeden z naszych priorytetów. Przywiązujemy dużą wagę do tego typu testów, które są niezbędne przed dopuszczeniem nowych jednostek do ruchu – wyjaśniał wtedy Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Walka z wykluczeniem

Samorząd województwa konsekwentnie realizuje politykę zmniejszania wykluczenia transportowego także poprzez przejmowanie od PKP SA i rewitalizację linii kolejowych, nieużytkowanych często przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Celem tego przedsięwzięcia jest stworzenie możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły.

– Cieszę się, że dolnośląska mapa kolejowa cały czas rozszerza się, a wraz z nią przybywa nowych pociągów. Przejmując od PKP SA następne linie kolejowe, nie tylko realizujemy nasz plan walki z wykluczeniem komunikacyjnym, ale także spełniamy oczekiwania mieszkańców regionu – tłumaczy Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

– Przejmowanie, a następnie rewitalizacja kolejnych linii przyczyni się do popularyzacji wielu atrakcji w naszym województwie wśród turystów, a także do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej mieszkańców regionu – dodaje Tymoteusz Myrda.

Nowoczesne hybrydowe pociągi Impuls II produkcji nowosądeckiego Newagu kosztowały w sumie niemal 170 milionów złotych. Producent dostarczy Kolejom Dolnośląskim w sumie sześć trzyczłonowych Impulsów II, z których każdy może zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Umowa zawiera także opcję rozszerzenia zamówienia przez Koleje Dolnośląskie o zakup dodatkowych dwóch składów Impuls II.

Zakup nowego taboru jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach realizacji projektu pn. „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” w ramach Działania nr 5.2. w Priorytecie nr V Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014–2020”. Nowe pociągi dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie przez Koleje Dolnośląskie.

– Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – podsumowuje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Jeremi Jędrzejkowski