Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Mocnym regionalnym akcentem na EXPO 2020 w Dubaju – niezwykle prestiżowym, trwającym pół roku największym na świecie wydarzeniu gospodarczo-promocyjnym – był Tydzień Dolnośląski. Szacuje się, że w tym czasie pawilon Polski na EXPO odwiedziło ok. 50 tys. gości z całego świata, którzy mieli okazję poznać atrakcje Dolnego Śląska (warto przypomnieć, że pandemia opóźniła wystawę o rok, dlatego ma ona w nazwie 2020; teraz wydarzenie potrwa od 1 października 2021 do 31 marca 2022 r.).

Na EXPO, w ramach projektu Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza, 20 przedsiębiorców z regionu miało także okazję promować swoje firmy. Reprezentowali sektory zdrowia, ICT, dronów, przemysłu kosmicznego, rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, mobilności czy cyberbezpieczeństwa. Każda firma miała możliwość zaprezentowania swojej działalności i pokazania innowacyjnych rozwiązań. Podczas pobytu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) odbyło się także wiele spotkań B2B z udziałem przedsiębiorców z regionu.

Going Global

– Jestem przekonany, że wyjazd na EXPO w Dubaju zaowocuje wieloma kontraktami biznesowymi. Bardzo często jest tak, że najtrudniej rozpocząć, nawiązać pierwszy kontakt – mówi marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski z Bezpartyjnych i Samorządowców.

– Po to powstał właśnie projekt Going Global, aby mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa miały szansę rozszerzyć swoją działalność na rynki międzynarodowe – dodaje Cezary Przybylski.

W polskim pawilonie zorganizowana została m.in. dolnośląska wystawa czasowa „Sztuka, woda, tajemnica”. Pokazywała ona wartość wody, którą należy szanować i mądrze wykorzystywać. Na wystawie pokazano m.in. eksponaty symbolizujące najważniejsze nurty gospodarcze w regionie – ceramikę, miedź i kryształ.

– Poprzez dolnośląską wystawę pokazaliśmy wszystkie atuty naszego regionu: ekonomiczne, turystyczne i krajoznawcze. Ta edycja EXPO odbywa się w Dubaju, czyli kraju pustynnym, całkowicie różnym od naszego – zauważa wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.

– Promują się tu 192 państwa. To doskonała okazja do pokazania piękna Polski i Dolnego Śląska odwiedzającym z całego świata. Dzięki wystawie poznali oni naszą naturę, góry, lasy, zwierzęta, a także lokalne wyroby. Jestem przekonany, że nasz kraj i region zaintrygowały wiele osób, które w przyszłości przyjadą do nas turystycznie – dodaje Grzegorz Macko.

Członkowie dolnośląskiej misji na EXPO 2020, na czele z marszałkiem Cezarym Przybylskim (w środku)

Członkowie dolnośląskiej misji na EXPO 2020, na czele z marszałkiem Cezarym Przybylskim (w środku)

UMWD

Punktem kulminacyjnym obecności regionu w Dubaju był Wieczór Dolnośląski, który odbył się w niedzielę, 5 grudnia. Uczestniczyło w nim ok. 200 gości z ZEA, a także polscy samorządowcy i przedstawiciele rządu. Mieli oni okazję zobaczyć piękno regionu dzięki filmom promocyjnym, poznać lokalnych przedsiębiorców i ich innowacyjne technologie.

– Wiele nowoczesnych i różnorodnych produktów oraz idei powstaje właśnie w naszym regionie. Przed uroczystą galą Wieczoru Dolnośląskiego przedsiębiorcy mieli okazję porozmawiać z potencjalnymi miejscowymi kontrahentami i zaproszonymi gośćmi podczas spotkań B2B, a w trakcie multimedialnego show firmy pokazały swoje atuty i innowacyjność – podkreśla Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Rozmowy na szczycie

Dzień później, w poniedziałek 6 grudnia, odbyło się ważne gospodarcze wydarzenie, jakim jest Forum Polsko-Arabskie. Obecny był na nim Dolny Śląsk, który reprezentowali Cezary Przybylski i Grzegorz Macko, a także Andrzej Jaroch, przewodniczący dolnośląskiego sejmiku, oraz przedsiębiorcy z regionu. Celem wydarzenia było pobudzanie kontaktów gospodarczych między Polską i ZEA. Do dyskusji zaproszono przedstawicieli świata polityki i biznesu z obu krajów.

– Zjednoczone Emiraty Arabskie są krajem z bardzo ambitnymi planami rozwoju innowacyjnych sektorów opartych na wiedzy. Już dzisiaj ZEA to dla Polski kluczowy partner polityczny i ekonomiczny w rejonie Bliskiego Wschodu. Dolny Śląsk świetnie się rozwija, mamy w regionie wiele firm, które mogą odpowiedzieć na potrzeby przedsiębiorców ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich – zwraca uwagę Cezary Przybylski.

– Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze to doskonała okazja do promocji kontaktów gospodarczych między naszymi krajami. Zaprezentowaliśmy nasz potencjał eksportowy oraz doświadczenie w handlu międzynarodowym, a rodzimi przedsiębiorcy mieli okazję do nawiązania współpracy z partnerami gospodarczymi z Bliskiego Wschodu – dodaje Grzegorz Macko.

Podczas Forum zostały też podpisane umowy dwustronne między podmiotami z Polski I ZEA na poziomie samorządów gospodarczych, regionów oraz krajowym.

Ważnym dla nas wydarzeniem podczas EXPO 2020 był także zorganizowany 7 grudnia Dzień Polski. Nasz kraj zaprezentował się wtedy międzynarodowej publiczności odwiedzającej wystawę światową. Odbyła się parada, zorganizowano także specjalne atrakcje i wieczorny koncert.

Okazja do budowania marki

– Dolny Śląsk to województwo o bardzo dużej dynamice rozwoju. Znajdujemy się w europejskiej czołówce i wszystko zapowiada, że to tempo, mimo trudnego okresu pandemii, utrzyma się na podobnym poziomie. Wydarzenia o światowej randze, takie jak EXPO 2020 w Dubaju, to świetna okazja do budowania marki Dolnego Śląska i zdobywania nowych rynków gospodarczych – uważa Michał Rado, prezes Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej.

ZEA to nie tylko silna gospodarka oparta na bogatych zasobach naturalnych (siódme co do wielkości złoża ropy na świecie), ale także kraj z ambitnymi planami rozwoju innowacyjnych sektorów opartych na wiedzy w ramach planu UAE Vision 2021. Nie dziwi więc, że ZEA to dla Polski kluczowy partner gospodarczy w rejonie Bliskiego Wschodu pozostający, wraz z Arabią Saudyjską, naszym najważniejszym rynkiem w regionie. W ubiegłym roku wartość polsko-emirackiej wymiany handlowej wyniosła 725,9 mln dol., z czego 615,7 mln dol. to wartość polskiego eksportu do ZEA.

Główny cel udziału samorządu Dolnego Śląska oraz dolnośląskich przedsiębiorców na EXPO 2020 to wykorzystanie szansy na rozwój regionu i lokalnych firm, a także budowanie trwałych relacji handlowych oraz współpracy naukowej. Równie istotne jest wzmocnienie kontaktów gospodarczych z gospodarzem wydarzenia – Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi oraz całym regionem Bliskiego Wschodu.

– Wystawa EXPO 2020 w Dubaju to najlepsze miejsce do zaprezentowania naszego innowacyjnego regionu. Po długim i trudnym okresie pandemii to też świetny początek realizacji projektu Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza i mocny początek naszych działań wspierających internacjonalizację dolnośląskich przedsiębiorstw – mówi Andrzej Jaroch.

Projekt Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza realizuje samorząd województwa dolnośląskiego. Jego wartość to ok. 6 mln zł, z czego 5,1 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Projekt potrwa do listopada 2022 r. W tym czasie dolnośląscy przedsiębiorcy odwiedzą z misjami gospodarczymi siedem państw na trzech kontynentach.

Rekrutacja do Going Global nie jest zamknięta. Firmy z regionu mogą ubiegać się o miejsce w kolejnych misjach. Bieżące informacje związane z programem są publikowane w formie biuletynów wysyłanych do zainteresowanych podmiotów. Aby je otrzymywać, wystarczy wypełnić ankietę na stronie Urzędu Marszałkowskiego www.umwd.pl (zakładka Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza).

—oprac. Jeremi Jędrzejkowski