Dolny Śląsk inwestuje w nowoczesne pociągi

Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę na dostawę pięciu nowych 5-członowych EZT. ELFy 2 pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata.
materiały prasowe

Na dolnośląskie tory w najbliższym czasie trafi 
aż 13 nowych pięcioczłonowych składów od PESA Bydgoszcz 
oraz sześć hybrydowych Impulsów II 
od Newagu.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Pierwsze nowe składy w barwach Kolei Dolnośląskich – regionalnego przewoźnika należącego do samorządu województwa dolnośląskiego – wyjadą na trasy już w przyszłym roku.

CZYTAJ TAKŻE: Dolny Śląsk konsekwentnie stawia na zielony transport

Przypomnijmy, we wrześniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę, w ramach której regionalny przewoźnik zamówił pięć elektrycznych pociągów Elf2. Do kontraktu dodano prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Właśnie zapadła decyzja o rozszerzeniu zamówienia o osiem pociągów, co zwiększy wartość umowy o 232 mln zł. Wartość całego zamówienia przewoźnika w PESA Bydgoszcz sięgnie zatem 377 mln zł; koszt jednego pociągu wynosi 29 mln zł.

Zaawansowany projekt

– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika, Kolei Dolnośląskich – mówi marszałek województwa Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

– Każdy nowoczesny pociąg Elf2 zabierze na pokład około 550 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają one potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – podkreśla marszałek.

Nowy tabor pozwoli Kolejom Dolnośląskim oraz samorządowi województwa dolnośląskiego na dalsze rozwijanie siatki połączeń w regionie w kolejnych latach.

– Dziękuję za tę dobrą współpracę. Dzięki niej PKP przekazały już ponad 200 km linii samorządowi województwa dolnośląskiego, które są sukcesywnie rewitalizowane i uruchamiane, a to przekłada się na poprawę sytuacji skomunikowania wszystkich części Dolnego Śląska – mówi Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Bardzo się cieszę, że linie kolejowe są rewitalizowane także na południu regionu, w miejscach, gdzie do tej pory z komunikacją było o wiele gorzej – dodaje.

Wszystkie elektryczne składy zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Nowe pociągi pojadą między innymi na trasie do Międzylesia.

– Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Pomijając sytuację epidemiczną, dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że ten środek transportu jest jednym z najpopularniejszych wśród Dolnoślązaków. To dla nas jasny sygnał, że warto kontynuować rozwój kolei – deklaruje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

Koleje Dolnośląskie nadal mogą rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz, czego zarząd spółki nie wyklucza. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku. Wartość tej inwestycji wyniosłaby 350 mln zł.

– Od początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 składów, w tym sześć hybryd z Newagu. Teraz wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem nowoczesnych pociągów elektrycznych. Już dziś jest to największy projekt taborowy w historii Kolei Dolnośląskich. Zapewniam jednak, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

CZYTAJ TAKŻE: Dolny Śląsk walczy o większe środki na rozwój regionu

Współpraca dla rozwoju

Rozszerzenie zamówienia na nowoczesne pociągi dla regionalnego przewoźnika było możliwe dzięki współpracy samorządu regionu z PKO Bankiem Polskim. Instytucja przygotowała ofertę preferencyjnego kredytu konsolidacyjnego na ponad 442 mln zł. Bank został też strategicznym partnerem finansowym Dolnego Śląska.

– Kolejnych osiem pociągów dla naszego przewoźnika, Kolei Dolnośląskich, to bardzo dobra wiadomość dla regionu i jego mieszkańców. To również mocny impuls do rozwoju KD – mówi Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek województwa dolnośląskiego z Prawa i Sprawiedliwości.

– Wszystko to dzieje się dzięki bardzo dobrej współpracy z PKO Bankiem Polskim. Jednak wspólne działania z bankiem dają dobre efekty nie tylko w zakresie wsparcia infrastruktury kolejowej. Od początku pandemii PKO BP angażuje się w walkę z Covid-19. Wspiera nas w działaniach mających na celu ochronę życia i zdrowia ludzi, między innymi takich jak doposażenie marszałkowskich poradni pocovidowych – dodaje Marcin Krzyżanowski.

Konsolidacja zobowiązań oznacza dla Kolei Dolnośląskich wiele korzyści. To m.in. przekazanie wszystkich kredytów do największego banku w Polsce oraz wsparcie projektu taborowego wartego ponad 0,5 mld zł, dwukrotne zwiększenie możliwości inwestycyjnych spółki, wydłużenie okresu finansowania realizowanego projektu taborowego do 2036 roku (wcześniej był rok 2030), co odpowiada okresowi amortyzacji nowych pociągów, ale także zwiększenie płynności finansowej oraz możliwość pozyskania środków z UE na zakup następnych pociągów.

– PKO Bank Polski współpracuje z samorządami, wspierając rozwój Polski i Polaków. Cieszymy się, że dzięki nowej umowie z Kolejami Dolnośląskimi wkrótce mieszkańcy Dolnego Śląska będą mogli korzystać z dodatkowych 19 nowoczesnych i przyjaznych środowisku pociągów, które dostarczą polskie firmy – komentuje Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.

CZYTAJ TAKŻE: Dolny Śląsk otwarty na gości

Samorząd województwa współpracuje z PKO BP (w ramach konsorcjum z BGK) także przy innych strategicznych dla regionu inwestycjach, takich jak Dolnośląskie Centrum Sportu w Jakuszycach (wartość projektu 186 mln zł, kredyt 100 mln zł) oraz powstające Dolnośląskie Centrum Onkologii we Wrocławiu. Bank od 26 lat wspiera też organizację Biegu Piastów. Umowa z Kolejami Dolnośląskimi jest kolejnym krokiem w tej współpracy banku z samorządem województwa. Jej łączna wartość przekroczy już 882 mln zł.

Wybrany przez regionalnego przewoźnika model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych oferowanych przez PESA Bydgoszcz.

W stronę ekologii

– Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i obsługa pociągów będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji – przewiduje Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.

Składy mogą rozwijać prędkość do 160 km/h. Do tej pory bydgoska PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 42 składy Elf2 w różnych konfiguracjach. Nowe pociągi oferują 250 miejsc siedzących. Każdy z nich może zabierać łącznie ok. 550 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, monitoring oraz miejsca do przewozu rowerów, dla wózków osób niepełnosprawnych i na większe bagaże. Umowa obejmuje też serwisowanie pociągów.

Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju. Dzięki konsekwentnym działaniom jego flota w najbliższym czasie wzrośnie łącznie o 19 nowych pociągów: 13 pięcioczłonowych elektrycznych Elfów2 od PESA Bydgoszcz oraz sześć trzyczłonowych hybrydowych Impulsów II od spółki Newag. Łączna wartości tych kontraktów sięga 550 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Dolny Śląsk z nowym wsparciem dla branży turystycznej

Dzięki tym inwestycjom liczba ekologicznych pojazdów zwiększy się aż o 60 proc. (z 32 do 51). Cała flota powiększy się natomiast o 38 proc. (z 55 do 74), a liczba miejsc dla pasażerów wzrośnie o 45 proc. (z niecałych 20 tys. do prawie 28 tys.).

Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą przeszło 85 mln zł.

— oprac. Jeremi Jędrzejkowski

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rewolucja, od której nie ma odwrotu. Gaz zaczyna zastępować węgiel nawet na Śląsku

Trwa gazyfikacja śląskiej gminy Gaszowice. Polska Spółka Gazownictwa wybuduje na tym terenie kilkadziesiąt kilometrów ...

Ranking Samorządów 2019: Poznaj najlepsze miasta i gminy w Polsce

Sopot, gmina Morawica i Wielka Wieś – oto zwycięzcy XV edycji Rankingu Samorządów „Rzeczpospolitej”. ...

Zmiany w podatkach mogą być szansą

Lokalny PIT i danina uzależniona od wartości nieruchomości to kolejne pomysły na poprawę sytuacji ...

Wreszcie przełom. Koncerty ruszają pełną parą

Od 26 maja można organizować koncerty w salach i na powietrzu, co prawda w ...

Karol Trammer: Pociągi pod niespecjalnym nadzorem

Miejscowości bez dobrej komunikacji się wyludniają – mówi Karol Trammer, autor książki „Ostre cięcie ...