Branża stoczniowa z unijnym wsparciem

Blisko 40 mln zł trafi do 32 firm z sektora stoczniowego na Pomorzu Zachodnim. To efekt dwóch konkursów na unijne dotacje jakie ogłosił Urząd Marszałkowski w Szczecinie. – Mocno walczyliśmy w Brukseli, by środki unijne mogły trafić do branży stoczniowej – mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Materiał przygotowany przez Województwo Zachodniopomorskie.

Przypomina boisko piłkarskie, ma kształt prostokąta i równy, gładki pokład pozbawiony urządzeń. Wymiary: 48 metrów na 18. Nazywa się „Finomar 1.” Tak wygląda zatapialny, wielofunkcyjny ponton jaki właśnie przeszedł chrzest w szczecińskiej stoczni Finomar.

– Za dwa miesiące na tym pontonie umieszczony zostanie i zwodowany prom pasażersko – samochodowy z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu 396 osób i 24 samochodów. To tylko jedno z wielu zastosowań – mówi Arkadiusz Świech, kierownik Działu Handlowego Finomar. – Zachęcamy wszystkie firmy z regionu do korzystania z tego pontonu do prac stoczniowych, około stoczniowych, by również inni mieli pożytek.

Ponton będzie wykorzystywany do budowy, wodowania i transportu drogą wodną kadłubów statków i konstrukcji wielogabarytowych. Jego budowa kosztowała 4,3 mln zł, z czego 1,8 mln zł pochodziło z konkursu.

– To pierwsza jednostka wybudowana przez nas i dla nas. W kwietniu 2019 roku podpisaliśmy z panem marszałkiem umowę na dofinansowanie i od razu ruszyły prace przygotowawcze, a montażowo-spawalnicze na początku tego roku. Mieliśmy spore obawy, czy uda się projekt zrealizować w terminie. Udało się – mówi Beata Kordecka, zastępca dyrektora Finomar i jednocześnie matka chrzestna jednostki.

Wywalczone 60 mln zł

Ponton wybudowany przez Finomar to tylko jeden z 32 projektów sektora stoczniowego jakie uzyskały wsparcie dzięki determinacji Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego i Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie.

Walka o wsparcie dla branży stoczniowej trwała już od 2014 roku gdy Komisja Europejska dopuściła możliwość udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej dla przedsiębiorstw z sektora stoczniowego na postawie wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej. Województwo Zachodniopomorskie jako pierwsze w Polsce wskazało potrzebę takiej pomocy. W 2015 roku zarząd województwa przyjął założenia do programu pomocowego, a do starań dołączyło się Województwo Pomorskie. Po dwóch latach program pomocowy został przekazany Komisji Europejskiej, a w 2018 roku Bruksela wydała zgodę i pozwoliła Polsce na przekazanie 79 mln zł na cele branży stoczniowej. Z tej kwoty 19 mln zł trafiło do Pomorskiego, a 60 mln zł do Zachodniopomorskiego.

Mat. pras.

– Mocno walczyliśmy w Brukseli, by środki unijne mogły trafić do branży stoczniowej. Od samego początku chcieliśmy, by te środki były dla przedsiębiorców jak najprostsze. One są niezbędne by móc konkurować na rynkach zagranicznych, by tworzyć coraz ambitniejsze projekty i kreować lepsze miejsca pracy – mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Suwnice, kable i uzdatnianie wody

Projekty jakie brano pod uwagę mogły dotyczyć inwestycji w grunty, budynki, nowoczesne maszyny i urządzenia, linie produkcyjne, wartości niematerialne i prawne czy wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych. Efektem miała być rozbudowa przedsiębiorstwa, stworzeniem nowego lub ulepszonego produktu, podniesienie efektywności czy zmiana procesu produkcyjnego. Aplikujący o środki przedsiębiorca musiał działać w branży stoczniowej i okołostoczniowej.

Takie też warunki spełniły firmy, którym przyznano dofinansowanie. Oprócz wspomnianego Finomaru inną firmą, która uzyskała dofinansowanie jest Drut Plast zajmująca się produkcją kabli. Spółka posiada fabryki w Mirosławcu i Wałczu. 2,2 mln zł z RPO to blisko połowa budżetu potrzebnego na nowe linie technologiczne do produkcji kabli dedykowanych przemysłowi stoczniowemu.

Z kolei BT Stal działa w szeroko pojętej branży offshore. Firma posiada doświadczenie zarówno w budowie kadłubów i sekcji statków, jak i wież elektrowni wiatrowych, elementów platform morskich, wież dla platform wiertniczych i rurociągów. Wsparcie w wysokości 900 tys. zł przeznaczyła na suwnicę, przecinarkę plazmowo – gazową. Dofinansowanie uzyskał też Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych Sp. z o.o. , który wprowadzi do oferty świadczenie wysokowydajnej usługi oczyszczania z rdzy i malowania kadłubów statków.

Kolejny z podmiotów – Alumare Sp. z o.o. udoskonali swoją ofertę w zakresie produkcji kadłubów dla jednostek pływających oraz proces produkcyjny w oparciu o wypalanie plazmowe, a Mass Sp. z o.o. planuje wprowadzić do produkcji innowacyjny systemów uzdatniania wody balastowej i oczyszczania spalin metodą ultrafiltracji.

W sumie, w dwóch konkursach do tej pory dofinansowanie przyznano już 32 firmom na łączną kwotę 37,5 mln zł. Z tego zawarto już 22 umowy na kwotę blisko 25 mln, a 10 umów czeka na podpisanie. Decyzja co się stanie z pozostałą częścią z wynegocjowanej z Brukselą puli 60 mln zł zapadnie po formalnym dopięciu dotychczasowych konkursów.

Materiał przygotowany przez Pomorze Zachodnie – partnera serwisu regiony.rp.pl.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kanalizacja powyżej średniej krajowej

Aż 52 samorządy i spółki samorządowe Pomorza Zachodniego uzyskały w tym roku unijne dofinansowanie ...

Polskie miasta mają problem z koronawirusem. Chińscy partnerzy proszą o pomoc

Chińskie miasta Yuyao i Taizhou poprosiły władze Kielc o pomoc w znalezieniu firm zajmujących ...

Bezrobocie wypełza. Ale to nie w górach uderza najbardziej

Pandemia mocno namieszała na lokalnych rynkach pracy. W powiecie kołobrzeskim bezrobocie wzrosło najbardziej, prawie ...

W Poznaniu i Gdyni wiedzą, jak zmniejszyć rachunki za ciepło

Obraz z kamery termowizyjnej pokaże, którędy ciepło ucieka z domu. Termowizja to prosty sposób ...

Miejska pomoc trafia do firm. Najwięcej wniosków o obniżkę czynszu

Wnioski przedsiębiorców o obniżenie czynszu czy umorzenie lub odroczenie płatności podatków zalewają w ostatnich ...