Blisko 40 mln zł trafi do 32 firm z sektora stoczniowego na Pomorzu Zachodnim. To efekt dwóch konkursów na unijne dotacje jakie ogłosił Urząd Marszałkowski w Szczecinie. – Mocno walczyliśmy w Brukseli, by środki unijne mogły trafić do branży stoczniowej – mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.
Materiał przygotowany przez Województwo Zachodniopomorskie.
Przypomina boisko piłkarskie, ma kształt prostokąta i równy, gładki pokład pozbawiony urządzeń. Wymiary: 48 metrów na 18. Nazywa się „Finomar 1.” Tak wygląda zatapialny, wielofunkcyjny ponton jaki właśnie przeszedł chrzest w szczecińskiej stoczni Finomar.
– Za dwa miesiące na tym pontonie umieszczony zostanie i zwodowany prom pasażersko – samochodowy z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu 396 osób i 24 samochodów. To tylko jedno z wielu zastosowań – mówi Arkadiusz Świech, kierownik Działu Handlowego Finomar. – Zachęcamy wszystkie firmy z regionu do korzystania z tego pontonu do prac stoczniowych, około stoczniowych, by również inni mieli pożytek.
Ponton będzie wykorzystywany do budowy, wodowania i transportu drogą wodną kadłubów statków i konstrukcji wielogabarytowych. Jego budowa kosztowała 4,3 mln zł, z czego 1,8 mln zł pochodziło z konkursu.
– To pierwsza jednostka wybudowana przez nas i dla nas. W kwietniu 2019 roku podpisaliśmy z panem marszałkiem umowę na dofinansowanie i od razu ruszyły prace przygotowawcze, a montażowo-spawalnicze na początku tego roku. Mieliśmy spore obawy, czy uda się projekt zrealizować w terminie. Udało się – mówi Beata Kordecka, zastępca dyrektora Finomar i jednocześnie matka chrzestna jednostki.
Wywalczone 60 mln zł
Ponton wybudowany przez Finomar to tylko jeden z 32 projektów sektora stoczniowego jakie uzyskały wsparcie dzięki determinacji Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego i Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie.
Walka o wsparcie dla branży stoczniowej trwała już od 2014 roku gdy Komisja Europejska dopuściła możliwość udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej dla przedsiębiorstw z sektora stoczniowego na postawie wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej. Województwo Zachodniopomorskie jako pierwsze w Polsce wskazało potrzebę takiej pomocy. W 2015 roku zarząd województwa przyjął założenia do programu pomocowego, a do starań dołączyło się Województwo Pomorskie. Po dwóch latach program pomocowy został przekazany Komisji Europejskiej, a w 2018 roku Bruksela wydała zgodę i pozwoliła Polsce na przekazanie 79 mln zł na cele branży stoczniowej. Z tej kwoty 19 mln zł trafiło do Pomorskiego, a 60 mln zł do Zachodniopomorskiego.

– Mocno walczyliśmy w Brukseli, by środki unijne mogły trafić do branży stoczniowej. Od samego początku chcieliśmy, by te środki były dla przedsiębiorców jak najprostsze. One są niezbędne by móc konkurować na rynkach zagranicznych, by tworzyć coraz ambitniejsze projekty i kreować lepsze miejsca pracy – mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.
Suwnice, kable i uzdatnianie wody
Projekty jakie brano pod uwagę mogły dotyczyć inwestycji w grunty, budynki, nowoczesne maszyny i urządzenia, linie produkcyjne, wartości niematerialne i prawne czy wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych. Efektem miała być rozbudowa przedsiębiorstwa, stworzeniem nowego lub ulepszonego produktu, podniesienie efektywności czy zmiana procesu produkcyjnego. Aplikujący o środki przedsiębiorca musiał działać w branży stoczniowej i okołostoczniowej.
Takie też warunki spełniły firmy, którym przyznano dofinansowanie. Oprócz wspomnianego Finomaru inną firmą, która uzyskała dofinansowanie jest Drut Plast zajmująca się produkcją kabli. Spółka posiada fabryki w Mirosławcu i Wałczu. 2,2 mln zł z RPO to blisko połowa budżetu potrzebnego na nowe linie technologiczne do produkcji kabli dedykowanych przemysłowi stoczniowemu.
Z kolei BT Stal działa w szeroko pojętej branży offshore. Firma posiada doświadczenie zarówno w budowie kadłubów i sekcji statków, jak i wież elektrowni wiatrowych, elementów platform morskich, wież dla platform wiertniczych i rurociągów. Wsparcie w wysokości 900 tys. zł przeznaczyła na suwnicę, przecinarkę plazmowo – gazową. Dofinansowanie uzyskał też Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych Sp. z o.o. , który wprowadzi do oferty świadczenie wysokowydajnej usługi oczyszczania z rdzy i malowania kadłubów statków.
Kolejny z podmiotów – Alumare Sp. z o.o. udoskonali swoją ofertę w zakresie produkcji kadłubów dla jednostek pływających oraz proces produkcyjny w oparciu o wypalanie plazmowe, a Mass Sp. z o.o. planuje wprowadzić do produkcji innowacyjny systemów uzdatniania wody balastowej i oczyszczania spalin metodą ultrafiltracji.
W sumie, w dwóch konkursach do tej pory dofinansowanie przyznano już 32 firmom na łączną kwotę 37,5 mln zł. Z tego zawarto już 22 umowy na kwotę blisko 25 mln, a 10 umów czeka na podpisanie. Decyzja co się stanie z pozostałą częścią z wynegocjowanej z Brukselą puli 60 mln zł zapadnie po formalnym dopięciu dotychczasowych konkursów.
Materiał przygotowany przez Pomorze Zachodnie – partnera serwisu regiony.rp.pl.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.