Dolny Śląsk rozwija sieć ścieżek rowerowych

Fot. Pixabay

Ponad 700 kilometrów długości, najwyższe, jednolite standardy wykonania na całej trasie i malowniczy przebieg – tak będzie wyglądała Dolnośląska Autostrada Rowerowa.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Dolny Śląsk mocno stawia na rozwój regionalnej infrastruktury transportowej, co wpisuje się także w lokalne strategie rozwoju. Stąd inwestycje związane z m.in. przejmowaniem lokalnych linii kolejowych. Podobnie jest z budową ścieżek rowerowych, która ma swój wymiar także dla rozwoju zarówno rekreacji, jak i transportu ekologicznego.

Najnowszą inicjatywą w tym zakresie jest list intencyjny dotyczący stworzenia Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej. Jej łączna długość przekroczy 700 km. List w połowie września podpisali samorządowcy i przedstawiciele instytucji zaangażowanych w ten projekt.

Impuls do rozwoju

„Dolnośląska Autostrada Rowerowa uzupełni układ transportowy na zarządzanych przez nas terenach i pozwoli ograniczać zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Projekt nada nowy impuls lokalnym planom rozwoju ruchu turystycznego, promocji, a także pozytywnie wpłynie na dynamiczny rozwój lokalny i regionalny”, czytamy w dokumencie.

Ze strony samorządu regionu list intencyjny podpisali marszałek Cezary Przybylski oraz Paweł Wybierała, członek zarządu województwa.

– Dzięki porozumieniu między województwem, samorządami i instytucjami państwowymi zrealizujemy inwestycję, która ustanowi nowe standardy budowy tras rowerowych – podkreśla marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

– Wytyczne określone przez Instytut Rozwoju Terytorialnego pozwolą wybudować ścieżki bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane. Dzięki rozmowom i zawartemu porozumieniu elementy tras budowane przez poszczególne samorządy będą łączyć się w całość – dodaje Cezary Przybylski.

Zawarte porozumienie wpisuje się także w przyjętą w połowie 2017 r. Dolnośląską Politykę Rowerową. Jak podkreślają jego sygnatariusze, realizacja tej inwestycji jest oczekiwana przez mieszkańców. Stworzenie Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej będzie miało swój wymiar zarówno w aspekcie dostępności transportowej, jak i rozwinięcia wachlarza usług turystycznych.

Szerokie partnerstwo

Inicjatorem przedsięwzięcia jest stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna, skupiające kilkadziesiąt dolnośląskich samorządów i od kilku lat wspierające rozwój społeczny, gospodarczy i kulturowy w regionie. Samorząd województwa dolnośląskiego, wchodzący w skład tego gremium, wspiera inicjatywę i dba o jej zgodność ze strategicznymi dokumentami rozwojowymi regionu. Stowarzyszenie wśród swoich najważniejszych celów stawia łączenie wspólnot lokalnych, a także promocję i realizację wspólnych interesów jednostek samorządu terytorialnego.

– To wyjątkowa inwestycja, integrująca samorządowców w różnych częściach Dolnego Śląska, którzy w ramach stowarzyszenia mogą realizować interesy i potrzeby swoich społeczności – wskazuje Dariusz Stasiak, członek zarządu Stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna i przewodniczący sejmikowej komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Partnerami przedsięwzięcia, oprócz dolnośląskich samorządów, są Wody Polskie, spółka PKP SA, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Lasy Państwowe, czyli instytucje, które są w części właścicielami działek, przez które będzie przebiegać Dolnośląska Autostrada Rowerowa.

Samorządy będą odpowiedzialne w szczególności za uregulowanie prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury.
– Już po kilku dniach od ogłoszenia naszej inicjatywy dołączają do niej kolejne samorządy. Lubań – zarówno miasto, jak i powiat, gminy Pieńsk, Węgliniec, Głogów czy Siekierczyn to kolejni zainteresowani. Jestem przekonany, że projekt wkrótce zyska jeszcze więcej entuzjastów. Cieszę się, że stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna staje się think tankiem zarówno dla projektów infrastrukturalnych, jak i społecznych na Dolnym Śląsku – podkreśla Dariusz Stasiak.

Jednolity standard

Dla zachowania komfortu korzystania ścieżek rowerowych przez użytkowników region już w 2017 r. opracował dokument „Standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego”. Dzięki temu trasy realizowane w różnych częściach województwa przez różne podmioty mają takie same parametry. Pozwala to rowerzystom na przewidywalne i wygodne korzystanie ze ścieżek i planowanie wypraw.

„Rower odgrywa coraz większą rolę w naszym życiu. Zarówno jako środek transportu, jak i sposób na spędzanie wolnego czasu. Coraz chętniej korzystają z niego mieszkańcy miast, miasteczek i wsi.

Rower stanowi już dziś ważny element systemu transportowego nowoczesnego społeczeństwa. Rozwój ruchu rowerowego w województwie dolnośląskim wymaga w związku z tym wsparcia i koordynacji. Celem działania Zarządu Województwa Dolnośląskiego jest podniesienie bezpieczeństwa, komfortu i atrakcyjności podróży na rowerze odbywanej w różnych celach od rekreacji po dojazdy do pracy.

Natomiast Dolny Śląsk ze względu na swoją atrakcyjność krajobrazową i zróżnicowanie terenowe stanowi ogromny potencjał dla rozwoju ruchu rowerowego” – wskazuje we wstępie do dokumentu marszałek Cezary Przybylski.

Dokument ten będzie także podstawą przygotowania Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej. Trasa będzie miała nawierzchnię asfaltową o szerokości 3 metrów. Jej przebieg jest tak planowany, by np. przy przecinaniu dróg była jak najbardziej prosta, bez niewygodnych skrętów tu przed przejazdami.

W miejscach newralgicznych, takich jak np. most drogowy w ciągu DW 338 w Lubiążu, pas pieszo-rowerowy zostanie wydzielony zaporami drogowymi. Dodatkowo, dla podwyższenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu, dla samochodów zostanie tam wprowadzony ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną. Z kolei specjalny przejazd dla rowerzystów zostanie stworzony pod mostem kolejowym nad Odrą w Brzegu Dolnym. Trasy zostaną poprowadzone także na wałach przeciwpowodziowych.

Na Dolnośląskiej Autostradzie Rowerowej przewidziano również Miejsca Odpoczynku Rowerzystów. Będą one zlokalizowane nie rzadziej niż co 20 km. Twórcy trasy przy jej planowaniu zadbali także o zachowanie drzew.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Strategia zielono-niebieskich rozwiązań

Projekt Bydgoszczy jako jedyny w kraju rozwiązuje problemy funkcjonowania deszczówki w skali całego miasta. Materiał przygotowany ...

Włoski styl spod Szczecina

Na przełomie wieków stopa zamożności Polaków rosła, ludzie coraz częściej podróżowali. Polakom potrzebny był ...

Trzeba odpartyjnić samorząd

Po 17 latach prezydentury zdecydowałem, że będę startował do Senatu – mówi Wadim Tyszkiewicz, ...

Mamy pakiet konieczny dla wsparcia przedsiębiorców

Z funduszy europejskich mamy 220 mln zł na wsparcie dla przedsiębiorców, a na utrzymanie ...

Popularny „Społecznik” Nowe zasady trzeciej edycji programu

Aż 1178 wyjątkowych, bo tych najmniejszych, całkowicie oddolnych 
i w stu procentach obywatelskich inicjatyw ...

Równość w urzędzie

Równe traktowanie ze względu na płeć, wiek, stan zdrowia, niepełnosprawność, pochodzenie, narodowość, rasę, religię, ...