Hybrydowa podróż

Mat. pras.

Dwa pociągi hybrydowe, elektryczno – spalinowe kupił samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. To pierwszy region w Polsce, który będzie dysponować tak nowoczesnym i ekologicznym taborem wyprodukowanym przez nowosądecki Newag S.A.

Materiał przygotowany przez Województwo Zachodniopomorskie

– Chcemy żyć na Pomorzu Zachodnim zgodnie z naturą. Zakup hybryd wpisuje się w tę strategię – mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Zachodniopomorski. – Dzięki nim zadbamy o środowisko i ograniczymy koszty. Przede wszystkim pojazdy zapewnią większy komfort podróży.

Ze Szczecina do Koszalina

Kupione przez Pomorze Zachodnie pociągi to Impuls 2. Jak podaje ich producent – spółka Newag z Nowego Sącza – są pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, które pozwalają na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zachodniopomorskie wybrało trzyczłonowe zestawy typu 36WEh. Każdy z pojazdów ma 59,3 m długości, moc 1600 kW oraz 150 miejsc. Zgodnie z umową mają pojawić się na torach nie później niż do końca 2021 roku, ale Newag deklaruje, że pociągi mogą zostać oddane jeszcze w tym roku.
– Składając ofertę rozpoczęliśmy negocjacje z naszymi dostawcami, żeby wszystkie podzespoły były dostępne – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.

Koszt zakupu dwóch pojazdów wyniesie 49,2 mln zł, niemniej cała umowa opiewa na kwotę ponad 240 mln zł, gdyż przewiduje też możliwość zamówienia kolejnych dziesięciu zespołów Impuls 2.

Najnowsze Impulsy 2 z Newagu zasilą połączenie Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin. Trasa liczy 177 km, a jej ponad połowa nie jest zelektryfikowana. Nowe pociągi będą też mogły stanowić łącznik do zmodernizowanej linii kolejowej nr 210, która łączy położony na zachodnim krańcu województwa Szczecinek z Chojnicami na Kaszubach. Hybrydy będą obsługiwać relację Szczecin Główny – Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek i docelowo właśnie Szczecinek, skąd zaczyna się wspomniana trasa nr 210.

Najnowszy tabor w kraju

Pomorze Zachodnie już od dawna intensywnie modernizuje swoją flotę kolejową.
– W 2013 r. przeprowadziliśmy modernizacje pociągów, potem przyszły zakupy pojazdów elektrycznych i spalinowych. Dzisiejsza umowa to kamień milowy w naszych inwestycjach – podkreśla Tomasz Sobieraj, Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Wcześniejsze zakupy dotyczyły pierwszego modelu Impuls. To niskopodłogowy pociąg, który ma na swoim koncie rekordy prędkości dla pojazdów zaprojektowanych i wyprodukowanych wyłącznie w Polsce. W 2015 roku zestaw 45E-010 pojechał z prędkością 225,2 km. Tymczasem standardowe pojazdy mogą osiągać prędkość do 160 km/h.

Pomorze Zachodnie pierwszy kontrakt podpisało w 2013 roku – wspólnie z Województwem Lubuskim na dostawę 14 EZT, w wersji 31WE. 12 z nich trafiło do Szczecina, a 2 do Lubuskiego. Pociągi zostały kupione z myślą o trasie Świnoujście – Szczecin – Poznań oraz Szczecin – Słupsk. Kolejną jednostkę kupiono w 2015 roku. We wrześniu 2016 roku Pomorze Zachodnie zdecydowało się kupić kolejne zestawy – w sumie aż 27 sztuk – 18 trzyczłonowych pociągów i 9 czteroczłonowych. W maju 2017 roku w Szczecinie odbyło się uroczyste przekazanie pierwszych 3 jednostek z tej serii, a jedna z nich otrzymała złote barwy. We wrześniu 2018 roku odebrano z kolei „Dumę Pomorza” – zestaw pomalowany w barwy Pogoni Szczecin. Tym samym zachodniopomorski tabor od Newagu powiększył się do 40 nowych zestawów EZT.

– Województwo Zachodniopomorskie jest jedynym województwem, które ma wszystkie elektryczne zespoły trakcyjne nowe – mówił wówczas Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. – Inaczej powiem: ma zespoły nie starsze niż 5 lat – dodaje.

W ramach zamówień do Szczecina trafił też profesjonalny symulator, który wiernie oddaje technologie zastosowane w Impulsach. Łącznie – cały tabor wojewódzki dysponuje flotą 75 pojazdów, z czego 57 są napędzane elektrycznie, a 18 spalinowo.

Materiał przygotowany przez Pomorze Zachodnie – partnera serwisu regiony.rp.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Od września droższe parkowanie w Krakowie?

Będzie drożej, płacić będzie trzeba również w weekend, przybędzie też miejsc, gdzie postój będzie ...

Zmiany w podatkach mogą być szansą

Lokalny PIT i danina uzależniona od wartości nieruchomości to kolejne pomysły na poprawę sytuacji ...

Mazowsze inwestuje w szpitale

Przyszłe i obecne mamy oraz ich dzieci otrzymają opiekę zdrowotną na najwyższym poziomie. W ...

Drugie życie krośnieńskiego dworca kolejowego

Dworce kolejowe coraz częściej pełnią nie tylko funkcje komunikacyjne, ale także kulturalne. Najnowszy z ...

Miasta stają się coraz bardziej inteligentne

W rewolucję technologiczną włączają się polskie miejscowości, nie tylko te duże. Idą śladami Rzeszowa, ...