Karta płatnicza może pełnić funkcję biletu komunikacji miejskiej

Karta płatnicza nie jest nowością od dawna, coraz częściej mamy ją nie tylko w portfelu, ale też w telefonie czy zegarku. Innowacyjnym rozwiązaniem jest jednak połączenie w karcie bankowej funkcjonalności środka płatniczego i biletu komunikacji miejskiej. Karta płatnicza staje się wtedy również się biletem. Pierwszy taki projekt w Polsce zrealizowało na Śląsku Asseco Data Systems.

Materiał przygotowany przez Asseco

ŚKUP, czyli Śląska Karta Usług Publicznych będzie jesienią obchodzić piąte urodziny. Na wprowadzenie jednego biletu zdecydowało się kilkanaście gmin aglomeracji śląskiej. Zrealizowany przez Asseco projekt był unikalnym w Polsce i jednym z większych tego typu przedsięwzięć na świecie. ŚKUP to jednak nie tylko karta, ale przede wszystkim system informatyczny o dużych możliwościach funkcjonalnych i rozwojowych. Oprócz funkcji dostępnych dla użytkowników, jest również narzędziem do zarządzania usługami publicznym. Administratorzy mają do dyspozycji funkcjonalności analityczne, raportowe, rozliczeniowe. System umożliwia kontakt z użytkownikami, zarządzanie dystrybucją kart, rozkładami jazdy, automatami biletowymi. W 2017 roku system został rozszerzony o kolejne miasto – Tychy. Miało to związek z utworzeniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która odpowiada za komunikację w regionie. Asseco Data Systems było odpowiedzialne za projekt integracji systemu tyskiej komunikacji miejskiej z systemem Śląskiej Karty Usług Publicznych. Była to okazja do wprowadzenia na Śląsku kolejnego innowacyjnego rozwiązania miejskiego. Dzięki temu Tychy na początku 2020 r. stały się pierwszym w Polsce miastem, w którym wdrożono system płatności zbliżeniowych kartą płatniczą w modelu MTT. Jest to międzynarodowy standard płatności zbliżeniowych w transporcie publicznym.

Cały proces zakupu biletu za pomocą karty płatniczej odbywa się elektronicznie. Po zbliżeniu karty płatniczej do czytnika transakcja jest identyfikowana za pomocą unikalnego, zaszyfrowanego tokena. Karta staje się wtedy dowodem nabycia praw do przejazdu i przypadku kontroli biletów wystarczy zbliżyć ją do urządzenia kontrolerskiego. Kasownik nie drukuje potwierdzenia płatności ani biletu. Podczas kontroli wystarczy okazać kartę, za pomocą której został zakupiony bilet, gdyż nowe terminale kontrolerskie pozwalają na weryfikację zrealizowanej transakcji. W przypadku gdy pasażer chce upewnić się, czy przebiegła ona prawidłowo, można to sprawdzić za pomocą czytnika. Po przyłożeniu karty, pojawia się informacja o rodzaju i liczbie kupionych biletów oraz ich ważności. Rozrachunek należności za przejazd odbywa się w odrębnym procesie na koniec dnia. Daje to dodatkowe możliwości zastosowania algorytmów wyboru taryfy najkorzystniejszej dla pasażera, a w tym projekcie umożliwiło wprowadzenie unikalnej w Polsce taryfy odległościowej z możliwością przesiadek. Pasażer płaci w niej tylko za faktycznie przejechaną trasę.

We wszystkich sferach życia stawia się dziś na rozwiązania, które są praktyczne i wygodne. Podobnie jest w zakresie infrastruktury miejskiej. Projekt, który Asseco zrealizowało w Tychach jest odpowiedzią na światowe trendy w zakresie rozwoju mobilnych form płatności i pokazuje ogromny potencjał platformy usługowej ŚKUP. Udostępniono na niej pasażerom najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie oraz najdogodniejsze formy płatności za przejazd. – powiedział Paweł Barnaś, Dyrektor Pionu Smart City w Asseco Data Systems,.

Na potrzeby nowego rozwiązania, w pojazdach MZK Tychy pojawiło się 190 autokomputerów, 560 kasowników z czytnikami umożliwiającymi płatność EMV, panele kontrolne dla kierowców oraz urządzenia kontrolerskie z z możliwością wnoszenia opłat karta płatniczą.

Rozbudowa systemu ŚKUP została zrealizowana z wykorzystaniem technologii chmurowej. Przeznaczone do obsługi systemu centrum przetwarzania danych umiejscowione zostało w chmurze obliczeniowej, chmurowe jest też zapasowe centrum danych. Takie podejście umożliwia elastyczną rozbudowę rozwiązania w przyszłości adekwatnie do rosnących potrzeb użytkowników.

Materiał przygotowany przez Asseco 

Mogą Ci się również spodobać

Miastom nie podoba się nowa wersja KPO

Związek Miast Polskich nie zaopiniował pozytywnie poprawionego projektu Krajowego Planu Odbudowy, zaleca dalsze prace ...

Operatorzy hulajnóg muszą zmierzyć się z pandemią, nową ustawą i porozumieć z samorządami

E-hulajnogi. Samorządy narzucą twarde reguły

Ważą się losy branży elektrycznych jednośladów na minuty. O jej przyszłości zdecydują nowe przepisy ...

Elfy i Impulsy. Dolny Śląsk inwestuje w nowe pociągi

Koleje Dolnośląskie kupiły właśnie 11 nowych składów – sześć hybrydowych Impulsów II i pięć ...

Ekspresówka S1 powstaje w bólach

Wreszcie nieco przybliżyła się perspektywa przejechania ze Śląska na Podbeskidzie i Słowację jedną z ...

Mamy pakiet konieczny dla wsparcia przedsiębiorców

Z funduszy europejskich mamy 220 mln zł na wsparcie dla przedsiębiorców, a na utrzymanie ...

Śniegu jeszcze nie ma, ale lodowiska ruszyły

Na śnieg można wciąż liczyć w Polsce jedynie w górach. Za to część samorządów ...