Mniejsze bezrobocie, nowe inwestycje. Taki był 2019 rok dla lubelskiej gospodarki

Intensywny rozwój branży IT/BPO i nowe inwestycje przemysłowe to, obok spadającej stopy bezrobocia, najważniejsze sukcesy Lublina w mijającym 2019 roku.

Jednak nadal są obszary, nad którymi trzeba jeszcze popracować. Miasto wciąż potrzebuje dogodnych biznesowych połączeń lotniczych, zwłaszcza do miast Europy Zachodniej.

IT/BPO siłą Lublina

Branżą, która w Lublinie rozwija się intensywnie od kilku lat, ale również w tym roku odnotowała największy wzrost, jest IT i BPO. W ostatnich 12 miesiącach w mieście otworzyły się cztery wielkie globalne koncerny – należąca do „wielkiej czwórki” firmę PwC, francuskie Capgemini, polska spółka o światowym zasięgu Lingaro i duński koncern Pakke. Inwestycje przyniosły łącznie ok. 800 nowych miejsc pracy. Ponadto w tym roku doszło do rekordowej, jak dotąd, transakcji długoterminowego najmu powierzchni biurowej w Lublinie. Santander Bank wynajął 5 tys. m kw. powierzchni w Centrum Zana przy ul. Kraśnickiej 14. Z pewnością ta reinwestycja pociągnie za sobą dziesiątki kolejnych miejsc pracy dla lublinian.

Zachętą do inwestycji w Lublinie nieprzerwanie jest wysoka jakość życia w mieście i dostępność wykwalifikowanej kadry. Jednak branża IT i BPO do rozwoju potrzebuje również powierzchni biurowej wysokiej jakości. Dziś w Lublinie do dyspozycji firm pozostaje łącznie 205 m kw., ale wkrótce rozpocznie się realizacja nowych inwestycji w trzech atrakcyjnych lokalizacjach.

Rozwój branży IT w Lublinie w ostatniej dekadzie jest ogromny. Jeszcze w 2010 roku obszar zatrudniał 2 tys. specjalistów, dziś jest ich 10 tys. Przy pomyślnej koniunkturze pod koniec 2021 roku liczba zatrudnionych może wzrosnąć nawet do 12 tys. Te wszystkie czynniki stawiają Lublin na szóstym miejscu w kraju wśród największych ośrodków IT, zaraz za Warszawą, Krakowem, Wrocławiem, Gdańskiem i Poznaniem, ale zdecydowanie przed Łodzią.

Lubelski przemysł na plusie

To był pomyślny rok również dla lokalnego przemysłu. Powstało 500 nowych miejsc pracy, co oznacza, że aktualnie w sektorze zatrudnionych jest ok. 5 tys. osób. Jednak Podstrefa Lublin Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozwija się nie tylko jako rynek pracy, ale również jako ośrodek nowoczesnych rozwiązań. Przykładowo Aliplast, producent systemów aluminiowych dla budownictwa, otworzył zakład anodowania, czyli innowacyjnej metody zabezpieczania aluminium przed korozją.

Obszar przemysłowy Lublina zlokalizowany w dzielnicy Felin ma jeszcze jedną ważną funkcję. Dzięki swojej atrakcyjności skłania lubelskich przedsiębiorców do reinwestycji. Przenoszą się tu firmy, które dotychczas ulokowane były w pobliżu osiedli mieszkalnych albo w miejscach o trudnym dostępie komunikacyjnym. Nowymi lokatorami podstrefy są między innymi producent wind i dźwigów Lift Service, firma Gorbi produkująca zadaszenia tarasów oraz pergole do ogrodów, dostawca części do przemysłu lotniczego Cewar, a także producent opakowań dla branży kosmetycznej Elpes. W kompleksie Panattoni I działalność rozpoczyna również spółka zajmująca się technologiami żywnościowymi Laboratoria Natury.

Obszar lubelskiej SSE jest już w pełni zagospodarowany, ale prognozy na kolejne lata w branży przemysłowej są optymistyczne. To za sprawą obowiązującej od 2018 roku Polskiej Strefy Inwestycji, według której nie obowiązują już wymogi dotyczące konkretnego terenu inwestycyjnego. W kolejnych latach miasto spodziewa się zatem kolejnych nowych wejść firm produkcyjnych. Już dziś wiadomo, że trzecią inwestycję w regionie, a drugą w samym mieście przeprowadzi operator powierzchni produkcyjnych i magazynowych, Panattoni Europe. Nowy obiekt będzie liczył 53 m kw. powierzchni.

Ponad tysiąc nowych miejsc pracy

Rynek pracy w Lublinie staje się dynamiczny, specjalizuje się i dojrzewa. Skalę rozwoju doskonale przedstawiają dane. W 2010 roku w mieście pracowało 115 tys. osób, dziś ta liczba szacowana jest na 130 tys. Postęp widać, nawet biorąc pod uwagę stopę bezrobocia z początku i z końca tego roku. W ciągu niemal 12 miesięcy obniżyła się z 5,5 proc. do 4,7 proc.

2019 rok pod tym względem jest najlepszy od lat. Gospodarka krajowa wyhamowuje, ale Lublin nadal idzie do przodu. W następnym roku domknięte zostaną kolejne kluczowe inwestycje.

Dostępność komunikacyjna

Lublin przez dekady pozostawał niedostępny komunikacyjnie. W tym roku doszło do realizacji przełomowych inwestycji drogowych w skali kraju. Otwarto dla ruchu znaczną część trasy ekspresowej S17 łączącej Lublin z Warszawą, a pod koniec roku do stolicy ruszą pociągi po zmodernizowanej trakcji kolejowej. Na szczeblu wojewódzkim zapadły również kluczowe decyzje dotyczące budowy kolejnych odcinków trasy S19, fragmentu transgranicznej Via Carpathia.

 

Ważne dla lubelskiego biznesu było zapewnienie dwóch lotów dziennie z Portu Lotniczego Lublin do Warszawy. Dotychczas działało jedno połączenie na dobę w południe. Poprzez lotnisko Lublin połączony jest z miastami w Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Jednak wciąż brakuje połączeń lotniczych do miast niemieckich. To nie tylko dobre bazy przesiadkowe do innych miast europejskich, ale również siedziby przedsiębiorców, którzy dotychczas zainwestowali w naszym mieście.

www.gospodarczy.lublin.eu

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Problematyczny dzień i godzina w zamówieniach

Niemożliwe jest wyznaczenie przez zamawiającego terminu składania ofert jako terminu w dniach (liczbie dni). ...

W imię wartości

Niesamowitą siłę ma w sobie działanie, którego cel jest emanacją ważnej dla każdego człowieka ...

Niezwykłe dzwony sandomierskich dominikanów

Po sześciu latach przerwy znów rozbrzmiewają trzy sandomierskie dzwony na wieży kościoła św. Jakuba. ...

Most nad Jeziorem Pilchowickim o krok od wpisu do rejestru zabytków

Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków zakończył postępowanie dowodowe w tej sprawie. Obok wniosków z przeprowadzonych ...

Nowelizacja zapobiegnie zamieszaniu w budżetach

Obecne zasady ustalania wpłat do budżetu państwa i ich podział w przypadku samorządów województw nie ...

Koronawirus zamraża wydatki miast

Samorządom drastycznie spadają tegoroczne dochody, dlatego miasta decydują się na blokowanie zaplanowanych wcześniej wydatków. ...