W Lublinie biznes wspiera jakość kształcenia technicznego

Lublin to miasto o długiej tradycji przemysłowej. Aktualnie rozwija się tu prężnie branża automotive, spożywcza i lotnicza.

Lokalni przedsiębiorcy, w celu popularyzacji sektora i podniesienia jakości kształcenia w szkołach technicznych, zdecydowali się na praktyczną współpracę z lubelskimi technikami.

Lubelski przemysł przerósł strefę ekonomiczną

Nowa era dla lubelskiego przemysłu zaczęła się wraz z ustanowieniem Lubelskiej Podstrefy SSE Euro-Park Mielec. Dzięki zainteresowaniu ze strony inwestorów teren trzykrotnie rozszerzono. Dziś podstrefa liczy 70 przedsiębiorstw, ale dzięki nowym regulacjom, związanym z wprowadzeniem Polskiej Strefy Inwestycji dopuszczającej przyznawanie zezwoleń na działalność na dowolnym terenie, szykowane są nowe wejścia.

mat.pras.

W Lublinie rozwijają się firmy produkcyjne działające w branży automotive. Produkowane są między innymi silniki elektryczne, felgi stalowe, czujniki dla branży motoryzacyjnej, systemy paliwowe czy zaawansowane technologicznie wyświetlacze. Tradycja rolnicza i produkcyjna w regionie pozwala na prężny rozwój branży maszynowej. Poza tym Lublin słynie ze swoich produktów spożywczych – makaronów, mrożonek, miodów pitnych czy wyrobów browarniczych. Lubelskie części do samolotów i śmigłowców znane są już od lat, a ich produkcję kontynuują nowoczesne zakłady ulokowane w lubelskiej podstrefie i w Świdniku.

Nauczanie techniczne na pierwszy plan

W Lublinie od 70 lat działa Politechnika Lubelska. Uczelnia oferuje studia na 20 kierunkach i 60 specjalnościach z zakresu mechaniki, robotyki, architektury i budownictwa czy elektryki. Lokalny rynek pracy wskazuje jednak na zapotrzebowanie na szczegółowo wyspecjalizowanych pracowników. Tych kształcą lubelskie technika o profilu budowlanym, mechanicznym, geodezyjnym, elektrycznym, transportowym, włókienniczym, ekonomiczno-handlowym i chemicznym.

mat.pras.

To właśnie ten potencjał ludzki zauważyli lubelscy przedsiębiorcy przemysłowi, którzy za pośrednictwem Fundacji Lubelska Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa nawiązali współpracę z ze szkołami technicznymi reprezentowanymi przez władze miasta. Celem jest lepsze dostosowanie kształcenia zawodowego w Lublinie dla potrzeb lokalnego rynku pracy.

Model współpracy biznes-nauka

Autorzy projektu chcą wypracować optymalny, uniwersalny model współpracy między przedsiębiorstwami a szkołami. Doświadczenie i zasób wiedzy praktycznej specjalistów z firm produkcyjnych będzie bezpośrednio transferowany do szkół poprzez mentoring ekspercki, przeprowadzanie szkoleń pozwalających uzyskać kwalifikacje i uprawnienia inne niż te proponowane przez szkoły, rozwijanie w uczniach kompetencji przyszłości, takich jak kreatywność czy innowacyjność, zajęcia prezentujące zastosowanie najnowszych technologii podczas wizyt studyjnych w zakładach produkcyjnych czy modyfikacja programów nauczania.

mat.pras.

Pilotażowy etap projektu zostanie wdrożony w zawodach, które według pracodawców są kluczowe dla rozwoju lubelskiej gospodarki. Chodzi o techników mechaniki, mechatroniki, elektryki, elektroniki, spedycji oraz logistyki. Kluczowa dla rozwoju projektu będzie diagnoza potrzeb rynku. Poza tym planowane jest wprowadzenie nowego standardu doradztwa zawodowego i wyposażenie nauczycieli w nowoczesne aplikacje do diagnozowania predyspozycji zawodowych.

mat.pras.

Projekt jest odpowiedzią na nasilający się problem niedoboru doświadczonej kadry nauczycielskiej, która składałaby się z praktyków w pracy w konkretnym zawodzie. To także sposób na propagowanie lokalnego rynku pracy, zwłaszcza w sektorze przemysłu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wyspy wysokiego bezrobocia nie znikną same

Wyspy wysokiego bezrobocia nie znikną same. Trzeba albo zachęcać ludzi do gonienia za pracą ...

Problemy PBS: Zmienili bank w ostatniej chwili

Władzom Łańcuta udało się uniknąć kłopotów związanych z niewypłacalnością Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku. ...

Wygrani i przegrani Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Najwięcej dotacji per capita popłynie do województwa Podkarpackiego, najmniej – ponad trzy razy mniej – ...

Pierwsze w Polsce buspasy z oznakowaniem EV

Łódź, jako pierwsze miasto w Polsce, oznakowuje buspasy znakami samochodów elektrycznych. System identyfikacji wizualnej ...

Tylko jedna kandydatka?

19 listopada 2018 rozpoczęła się szósta kadencja prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Jej tragiczny koniec ...

Zamiast roweru miejskiego wsparcie dla przedsiębiorców

W tym roku łodzianie nie skorzystają z roweru miejskiego. Przetarg na niego nie zostanie ...