Tu leci przyszłość

fot. UMGliwice

Nowe lotnisko, dwa nowe samoloty i szkolenie studentów Politechniki Śląskiej na pilotów liniowych. To wszystko w Gliwicach!

Przed wojną z lotniska w Gliwicach latano do Odessy, Teheranu, Hamburga, Londynu i Wiednia. W 1931 roku odbył się tu niezwykły pokaz lotniczy – słynny sterowiec Zeppelin oglądało prawie 200 tys. osób. Już niedługo całodobowe loty z i do Gliwic znów staną się faktem. Modernizowane lotnisko jest prawie gotowe. Zacznie działać w pierwszym kwartale 2020 roku. Koszt to 27,9 mln zł.

Fot. Mosquidron

Wkrótce pojawią się m.in. podniebne taksówki, niewielkie samoloty turystyczne i biznesowe, latające cargo. W czerwcu praktyczne szkolenie studentów uruchomił działający przy Politechnice Śląskiej Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego (ATO). Absolwenci będą mogli zdobyć pełną licencję ATPL, czyli pilota liniowego.

Dla władz miasta rozwój lotnictwa w Gliwicach jest jednym z priorytetów. – Ta inwestycja da naprawdę bardzo duży asumpt do rozwoju tego portu, będzie to jeden z najnowocześniejszych portów lotniczych w Polsce w tej kategorii – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Fot. Mosquidron

W ramach prac powstała m.in. utwardzona droga startowa o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płyta postojowa, a także parkingi i drogi dojazdowe. Gotowa jest również ścieżka rowerowa biegnąca wokół lotniska. Gliwickie lotnisko będzie też przeznaczone na potrzeby publicznego transportu lotniczego (choć na mniejszą skalę), turystycznego i cargo oraz sportów lotniczych. A na tym nie koniec!

Szkoła z kierunkiem lotniczym

Gliwicki Zespół Szkół Samochodowych od 10 lat kształci uczniów w zawodzie technik mechanik lotniczy. Strategicznym partnerem kształcenia jest Aeroklub Gliwicki, na którego terenie uczniowie mają zajęcia praktyczne. Szkoła nawiązała także współpracę z kilkoma przedsiębiorstwami  obsługującymi linie lotnicze i z Wyższą Szkołą Oficerską Sił Lotniczych w Dęblinie.

fot. M. Mutwil / Politechnika Śląska

Obecnie gliwicka „samochodówka” zacieśnia współpracę z Politechniką Śląską. Od tego roku szkolnego część zajęć lekcyjnych i egzaminów będzie się odbywać w dwóch budowanych hangarach nowo utworzonego Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO) w ramach programu szkolenia PART–147 (to dokument potwierdzający posiadanie wiedzy oraz doświadczenia wymaganego przez przepisy europejskie).

Latająca Politechnika

Od ubiegłego roku Politechnika Śląska może prowadzić szkolenia pilotów. Po uzyskaniu licencji pilota, a następnie zdaniu egzaminu przed przedstawicielem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i po wylataniu 1 500 godzin, absolwenci będą mogli zdobyć pełną licencję ATPL, czyli pilota liniowego.

Szkolenia praktyczne będą odbywać się właśnie na gliwickim lotnisku, na dwóch wyczarterowanych przez uczelnię samolotach.

ATO POLSL powstał w ramach Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej. To pozawydziałowa jednostka Politechniki Śląskiej, będąca wspólną inicjatywą Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., Politechniki Śląskiej oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W Polsce tylko pięć uczelni ma takie ośrodki.

Technologie przyszłości

Obecnie gliwickie lotnisko jest terenem miejskiej spółki – Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) oraz Aeroklubu Gliwickiego. GAPR  jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – najnowocześniejszego w Europie ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.

fot. UMGliwice

GAPR jako inwestor zastępczy (w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego) zajął się również wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej. Początek prac budowlanych zaplanowano na październik.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Regiony po kolei: Torowanie Mazowsza

Nowe przystanki kolejowe w Warszawie, modernizacja linii średnicowej i tras wylotowych ze stolicy – ...

Łódź staje się nową stolicą stand-upu     

Największe gwiazdy polskiego stand-upu wystąpią w listopadzie w Atlas Arenie podczas pierwszej edycji „Łódź ...

Sieć 5G przyspieszy rozwój inteligentnych miast

Średni czas podróży mógłby być w Warszawie krótszy o niemal 40 proc., gdyby na ...

Czynszówki czy mieszkania+

Ani rządowe lokale, ani mieszkania deweloperskie nie są dla wszystkich. Pilnie potrzebujemy osiedli komunalnych.

Koleje regionalne: pociąg stanie na żądanie

Na dwóch stacjach Koleje Dolnośląskie będą zatrzymywać się  jedynie na żądanie pasażerów. Możliwe, że ...

Stary rynek po nowemu

Samorządy coraz chętniej rewitalizują rynki, wychodząc z założenia, że szanujące się miasto potrzebuje reprezentacyjnego ...