Rower miejski w Krakowie – dwa systemy do wyboru

Pod Wawelem powstają systemy rowerowe, mające skłonić kierowców do przesiadki na dwa kółka. Zmiana nawyków jest tym pilniejsza, że rychło pojawi się tu strefa czystego transportu.

Publikacja: 27.03.2023 09:00

Park-e-Bike umożliwia wypożyczenie roweru na cały dzień bez żadnych opłat

Park-e-Bike umożliwia wypożyczenie roweru na cały dzień bez żadnych opłat

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Kraków

W tym roku w Krakowie chętni będą mogli skorzystać aż z dwóch komplementarnych systemów roweru miejskiego. Już ruszył Park-e-Bike, czyli wygodna alternatywa dla kierowców, którzy chcą zostawić swój samochód na parkingu Park & Ride i dalej ruszyć komunikacją zbiorową lub właśnie rowerem elektrycznym. Natomiast już niedługo, wiosną, ma ruszyć LajkBike. Będzie ona proponować rowery na wynajem długoterminowy. To znaczy, że sprzęt będzie można wziąć do siebie do domu (czy akademika) na co najmniej miesiąc, a maksymalnie na trzy.

Charakterystyczne niebieskie i zielonożółte odblaskowe rowery ze wspomaganiem w ramach systemu Park-e-Bike są dostępne na czterech krakowskich parkingach Park & Ride: Czerwone Maki, Nowy Bieżanów, Mały Płaszów i Kurdwanów. Łącznie, zupełnie za darmo, do dyspozycji jest codziennie około 80 rowerów. Wystarczy zostawić swoje „cztery kółka”, przesiąść się na „dwa” i korzystając z dróg dla rowerów, bez wysiłku (bo z pomocą niewielkiego silnika elektrycznego) można dojechać nawet w najdalsze miejsca Krakowa, a nawet Gminy Skawina. Bateria na jednym ładowaniu pozwala na lekkie i szybkie pokonanie nawet stu kilometrów!

Test przed zmianą przyzwyczajeń

Rower Park-e-Bike wypożycza się bez żadnych opłat na cały dzień. W przypadku dojazdu do pracy czy na uczelnię, na zakupy do marketu rower zostawia się w trybie postoju w dowolnym publicznym ogólnodostępnym punkcie (nie wolno zostawiać go na terenach zamkniętych).

Wypożyczenie i zwrot roweru będzie możliwy jedynie na terenie Stacji na P&R. Punkty będą czynne od godziny 6.00 do 21.00, przy czym ostatnie wypożyczenie może nastąpić o 20.00.

Charakterystyczne rowery Park-e-Bike są dostępne na czterech krakowskich parkingach

Charakterystyczne rowery Park-e-Bike są dostępne na czterech krakowskich parkingach

mat. pras.

Do systemu Park-e-Bike wkrótce dołączy kolejny, zupełnie nowy system roweru miejskiego LajkBike. Tu sprzęt będzie zabierało się do domu, przechowywało i odpowiadało za niego. Za to będzie zawsze sprawny i dostępny, pod ręką. Chodzi o to, by dać mieszkańcom (czy studentom) możliwość przetestowania roweru jako środka transportu po mieście, na swojej codziennej trasie. By mogli sprawdzić jego przydatność dla siebie, bez konieczności wydawania od razu dużych pieniędzy na zakup własnego sprzętu. Szczególnie chodzi tu o rowery elektryczne, które są stosunkowo drogie i dla wielu taki wydatek mógłby być mocno obciążający.

Dzięki naszej propozycji i możliwości korzystania z roweru przez dłuższy okres, będzie można bezpiecznie dla portfela sprawdzić, czy taka zmiana codziennych nawyków transportowych jest w naszym konkretnym przypadku trafiona. W ten sposób chcemy zachęcać do przesiadania się na rowery i do zakupu już własnego, bardziej spersonalizowanego sprzętu.

Zaproponowane stawki abonamentu miesięcznego, 29 złotych za rower tradycyjny i 79 za elektryczny, są bardzo atrakcyjne w porównaniu z ofertami komercyjnymi. Co więcej – użytkownicy w ramach abonamentu w pakiecie otrzymają też bezpłatny serwis w przypadkach usterek czy innych niezawinionych kłopotów z rowerem. Do dyspozycji będzie warsztat, w ramach którego pracownicy ZTP zajmą się serwisowaniem pojazdów (LajkBike’a, ale też z systemu Park-e-Bike i miejskich rowerów do przewozu towarów).

Limit kilometrów

Rowery w LajkBike’u będzie można pożyczyć na trzy miesiące. Po to, by rotacja rowerów była jak najwyższa i aby jednoślady nie były „blokowane” zbyt długo przez jednego użytkownika. To jednocześnie wystarczająco długi okres, by móc przekonać się do takiego sposobu poruszania się po mieście. Chodzi o to, żeby z tej formy promocji dwóch kółek mogło skorzystać maksymalnie wiele osób i by nie wspierać tak niskim abonamentem tylko nielicznej grupy wybrańców przez długi czas (na przykład pół roku). Choć na ten moment trudno ocenić, jaki będzie popyt na te rowery, bo jest to pierwsza tego typu usługa w Polsce, oferowana przez samorząd.

mat. pras.

Dla podstawowej stawki za wynajem rowerów elektrycznych (za 79 zł) wprowadzamy też limit 900 kilometrów miesięcznie (zliczany przez licznik, w który wyposażony będzie każdy jednoślad). Chodzi o to, by rowery te były wykorzystywane wyłącznie jako prywatny transport do pracy czy szkoły, a nie służyły jako sprzęt używany do celów zarobkowych, na przykład przez kurierów. Zużycie takiego roweru byłoby wówczas niewspółmierne większe, droższe w takich przypadkach stają się serwis i utrzymanie. Stąd też zaproponowana została druga stawka, znacznie wyższa (499 zł miesięcznie), która ma sprawić, że takie wypożyczenie stanie mniej opłacalne, tudzież pokryć spodziewane wyższe koszty obsługi.

LajkBike wystartuje najwcześniej w kwietni–maju. Do rozdysponowania będzie 500 rowerów tradycyjnych oraz 250 rowerów elektrycznych.

Stefa Czystego Transportu – nowoczesne narzędzie do walki o czyste powietrze

Strefa czystego transportu (SCT) w Krakowie ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Będzie to jeszcze jej pierwszy, bardzo łagodny etap działania. Ten docelowy wejdzie w życie dopiero dwa lata później, tj. w 2026 r.

Po 1 lipca 2024 r. do Krakowa będą mogły wjeżdżać samochody spełniające normy Euro 1 dla benzyny i Euro 2 dla tych z silnikiem Diesla. Ale tylko te, które były zarejestrowane i nie zmieniły właściciela po 1 marca 2023 roku. Samochód kupiony i zarejestrowany na nowego właściciela po tej dacie, żeby wjechać do Krakowa, będzie musiał spełniać już normy docelowe. Czyli normy Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla diesli. Przyjmując uchwałę, władze Krakowa uwzględniły głosy mieszkańców wyrażane podczas konsultacji i zastosowały sporo wyłączeń spod działania nowego prawa.

Zacznijmy jednak od wyłączeń, które wynikają już z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, na podstawie której krakowska uchwała powstała. Ustawa ta zakłada, że od zakazu wjazdu do stref w Polsce wyłączonych jest kilkadziesiąt rodzajów pojazdów – chodzi przede wszystkim o samochody należące do wszelkich służb mundurowych i ratowniczych. Ale także samochody, którymi podróżują osoby z niepełnosprawnościami czy cały transport sanitarny.

Krakowska uchwała idzie jednak dalej. Są w niej kolejne wyłączenia. Po pierwsze, chodzi tu o samochody, które należą do osób starszych. Władze miasta nie chciały zmuszać seniorów do wymiany aut, stąd każda osoba z rocznika 1952 i wcześniejszych (czyli taka, która ukończyła co najmniej 70 lat najpóźniej 1 stycznia 2023 r.) będzie również zwolniona z przepisów uchwały – o ile jednak sama będzie ten samochód prowadzić.

Uchwała wyłącza też spod zapisów strefy tak zwane pojazdy specjalne. Do SCT będą więc bez żadnych przeszkód mogły wjeżdżać, bez względu na swój wiek: food-trucki, samochody kempingowe, karawany pogrzebowe czy pojazdy zarejestrowane jako „pogotowie techniczne/warsztat”.

Dobrą wiadomością dla miłośników starych, zabytkowych samochodów jest to, że uchwała wyłącza też spod zakazu wjazdu do SCT pojazdy historyczne. Ostatnim z wyłączeń, jakie przewiduje uchwała, to wyłączenie obejmujące motocykle, także trójkołowce.

Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Kraków

Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Kraków

W tym roku w Krakowie chętni będą mogli skorzystać aż z dwóch komplementarnych systemów roweru miejskiego. Już ruszył Park-e-Bike, czyli wygodna alternatywa dla kierowców, którzy chcą zostawić swój samochód na parkingu Park & Ride i dalej ruszyć komunikacją zbiorową lub właśnie rowerem elektrycznym. Natomiast już niedługo, wiosną, ma ruszyć LajkBike. Będzie ona proponować rowery na wynajem długoterminowy. To znaczy, że sprzęt będzie można wziąć do siebie do domu (czy akademika) na co najmniej miesiąc, a maksymalnie na trzy.

Pozostało 92% artykułu
Rowerem przez Polskę
Jakiej strategii rowerowej potrzebuje Polska? Sonda „Życia Regionów”
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Rowerem przez Polskę
Ruszają miejskie wypożyczalnie rowerów w Krakowie i w Trójmieście
Rowerem przez Polskę
Wyjątkowa przestrzeń dla miłośników jednośladów
Rowerem przez Polskę
Nowa ścieżka otwarta dla rowerzystów
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Materiał partnera
Dolny Śląsk sprzyja rowerzystom
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej