Szybciej wokół Zielonej Góry

Południowa Obwodnica Zielonej Góry to trasa wyjątkowa. Nie tylko z uwagi na tempo, w jakim powstała, ale także zastosowaną przy budowie wyrafinowaną technologię.

Publikacja: 29.03.2023 14:00

Południowa Obwodnica Zielonej Góry to 12,7 km bardzo komfortowej dla kierowców trasy

Południowa Obwodnica Zielonej Góry to 12,7 km bardzo komfortowej dla kierowców trasy

Foto: mat. pras.

Inwestycja, której inwestorem jest miasto Zielona Góra – Urząd Miasta Zielona Góra, realizowana jest przez STRABAG Infrastruktura Południe. Budowana obwodnica zlokalizowana jest w województwie lubuskim, na terenach dwóch powiatów: Zielona Góra – miasto na prawach powiatu oraz powiatu zielonogórskiego, na terenie gminy Świdnica.

Umowa z miastem Zielona Góra została podpisana w grudniu 2018 roku, a kontraktowy termin realizacji to 54 miesiące od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Okres ten jednak udało się skrócić i już w kwietniu 2023 roku kierowcy pojadą nową trasą, omijając centrum miasta.

W ramach zadania wykonano odcinek drogi o długości około 12,7 km wraz z rozbudową istniejących dróg w zakresie niezbędnym do włączenia projektowanej inwestycji do istniejącej sieci drogowej. Droga posiada jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. W ramach inwestycji powstały trzy skrzyżowania typu rondo. Wykonane zostały również cztery przepusty drogowe stanowiące przejścia dla małych zwierząt.

Inteligentny transport

W zakresie realizowanych zadań znalazło się również wykonanie m.in. inteligentnych systemów transportowych – KSZR – pokazujących czasy przejazdu do poszczególnych miejsc. Tablice zmiennej treści dają możliwość pokazywania informacji z zakresu rzeczywistych czasów podróży dla pojazdów poruszających się po trasach alternatywnych, tj. Południowej Obwodnicy i Trasie Północnej, potencjalnych ograniczeniach w ruchu, np. ograniczeniach tonażowych występujących czasowo, informacji o warunkach pogodowych, koniecznych objazdów ze zdalnym sterowaniem wyświetlanymi informacjami przez zamawiającego.

Droga wzmocniona gumą

Kontrakt realizowany jest w formule „projektuj i buduj”. Zespół STRABAG przedłożył koncepcję projektową – warto tu zaznaczyć, że przyjęte na etapie przetargu rozwiązania znalazły się w dużej części w koncepcji, a potem w finalnym projekcie budowlanym.

Na budowie wykorzystano systemy 3D pozwalające na mniejsze zaangażowanie personelu pomocniczego robotników budowlanych. Do realizacji nawierzchni inwestycji zastosowano warstwę ścieralną z asfaltem modyfikowanym gumą. STRABAG wykorzystał tu technologię wytwarzania specjalnego asfaltu modyfikowanego gumą pod nazwą RUBBERBIT®, która została opracowana w 2013 r. przez Laboratorium Badań Technicznych TPA grupy STRABAG w Pruszkowie.

W technologii modyfikacji metodą „na mokro” lepiszcze asfaltowe jest odpowiednio modyfikowane granulatem gumowym, powstającym z zużytych opon samochodowych w dedykowanym urządzeniu do modyfikacji, zlokalizowanym bezpośrednio przy wytwórni mieszanek asfaltowych. W procesie mieszania składników zachodzi reakcja pęcznienia cząsteczek gumy w płynnym, rozgrzanym asfalcie. Dzięki temu uzyskuje się lepiszcze charakteryzujące się wysokimi parametrami, niespotykanymi w standardowych asfaltach dostępnych na rynku. Granulat gumowy stanowi do ok. 20 proc. lepiszcza asfaltowego mieszanki asfaltowej. Do wykonania 1 km nawierzchni wykorzystywane jest blisko 1200 opon, co w przypadku budowanej obwodnicy, na odcinku 13 km pozwala na ponowne wykorzystanie ok. 15 tys. opon.

Nawierzchnia tego typu pozwala na ponowne wykorzystanie odpadów, jakimi są zużyte opony, co stanowi dużą korzyść dla środowiska naturalnego. Charakteryzuje się również większą trwałością oraz odpornością na warunki atmosferyczne, co jest istotne z punktu widzenia utrzymania drogi. Kierowcy na pewno odczują większy komfort podróżowania dzięki mniejszemu hałasowi generowanemu przez koła podczas jazdy. Tak powstała droga jest znacznie trwalsza i mniej podatna na powstawanie kolein. Nawierzchnie tego typu stosowane były do budowy m.in. Trasy Nowohuckiej w Krakowie oraz na rozbudowie A2 w Poznaniu.

Nawierzchnia obwodnicy jest odporna na warunki atmosferyczne i powstawanie kolein

Nawierzchnia obwodnicy jest odporna na warunki atmosferyczne i powstawanie kolein

mat. pras.

Asfalt, użyty przy budowie trasy, został specjalnie zmodyfikowany za pomocą gumy z zużytych opon

Asfalt, użyty przy budowie trasy, został specjalnie zmodyfikowany za pomocą gumy z zużytych opon

mat. pras.

MATERIAŁ PRZYGOTOWANY

Inwestycja, której inwestorem jest miasto Zielona Góra – Urząd Miasta Zielona Góra, realizowana jest przez STRABAG Infrastruktura Południe. Budowana obwodnica zlokalizowana jest w województwie lubuskim, na terenach dwóch powiatów: Zielona Góra – miasto na prawach powiatu oraz powiatu zielonogórskiego, na terenie gminy Świdnica.

Umowa z miastem Zielona Góra została podpisana w grudniu 2018 roku, a kontraktowy termin realizacji to 54 miesiące od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Okres ten jednak udało się skrócić i już w kwietniu 2023 roku kierowcy pojadą nową trasą, omijając centrum miasta.

Pozostało 83% artykułu
Rowerem przez Polskę
Katowice kończą z rowerami miejskimi. Będą rowery metropolitalne
Rowerem przez Polskę
BIKE talk: Rowerem do Maroka
Rowerem przez Polskę
Bike talk: Rower w pociągu - jak podróżują rowerzyści w Polsce i w Europie?
Rowerem przez Polskę
Bike talk: czy Polska może podwoić ruch rowerowy do 2030?
Rowerem przez Polskę
Bike talk: Narodowa strategia rowerowa z punktu widzenia samorządu
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości