Inwestycja, której inwestorem jest miasto Zielona Góra – Urząd Miasta Zielona Góra, realizowana jest przez STRABAG Infrastruktura Południe. Budowana obwodnica zlokalizowana jest w województwie lubuskim, na terenach dwóch powiatów: Zielona Góra – miasto na prawach powiatu oraz powiatu zielonogórskiego, na terenie gminy Świdnica.
Umowa z miastem Zielona Góra została podpisana w grudniu 2018 roku, a kontraktowy termin realizacji to 54 miesiące od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Okres ten jednak udało się skrócić i już w kwietniu 2023 roku kierowcy pojadą nową trasą, omijając centrum miasta.
W ramach zadania wykonano odcinek drogi o długości około 12,7 km wraz z rozbudową istniejących dróg w zakresie niezbędnym do włączenia projektowanej inwestycji do istniejącej sieci drogowej. Droga posiada jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. W ramach inwestycji powstały trzy skrzyżowania typu rondo. Wykonane zostały również cztery przepusty drogowe stanowiące przejścia dla małych zwierząt.
Inteligentny transport
W zakresie realizowanych zadań znalazło się również wykonanie m.in. inteligentnych systemów transportowych – KSZR – pokazujących czasy przejazdu do poszczególnych miejsc. Tablice zmiennej treści dają możliwość pokazywania informacji z zakresu rzeczywistych czasów podróży dla pojazdów poruszających się po trasach alternatywnych, tj. Południowej Obwodnicy i Trasie Północnej, potencjalnych ograniczeniach w ruchu, np. ograniczeniach tonażowych występujących czasowo, informacji o warunkach pogodowych, koniecznych objazdów ze zdalnym sterowaniem wyświetlanymi informacjami przez zamawiającego.
Droga wzmocniona gumą
Kontrakt realizowany jest w formule „projektuj i buduj”. Zespół STRABAG przedłożył koncepcję projektową – warto tu zaznaczyć, że przyjęte na etapie przetargu rozwiązania znalazły się w dużej części w koncepcji, a potem w finalnym projekcie budowlanym.