Gdańsk czeka na rowery elektryczne

System wypożyczania elektryków będzie z rozmachem rozwijany w 16 gminach metropolii. Przygotowania są na finiszu.

Publikacja: 27.03.2023 14:00

Rowery systemu MEVO 2.0 już wkrótce trafia na ulice

Rowery systemu MEVO 2.0 już wkrótce trafia na ulice

Foto: OM GGS

W Gdańsku jest już prawie 1000 tradycyjnych rowerów systemu Mevo 2.0. Wkrótce dotrą pierwsze elektryki. W kwietniu rozpocznie się test wewnętrzny systemu. Mevo 2.0 funkcjonować będzie w 16 miastach obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Łącznie do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów, w tym ponad 3000 z napędem elektrycznym.

Nowe Mevo to system mieszany – osoby korzystające z rowerów będą miały możliwość użytkowania 1000 rowerów tradycyjnych oraz 3099 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Zdecentralizowany system ładowania baterii składający się z 51 punktów przyczyni się do możliwości jej naładowania w każdej gminie biorącej udział w projekcie. Natomiast bateria w pełni naładowana pozwoli mieszkańcom na pokonanie 100 kilometrów, dzięki czemu bez obaw będzie można przebyć dłuższe dystanse w ramach przejazdu rekreacyjnego czy podróży do pracy.

Rowery Mevo zobaczymy na ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z City Bike Global została podpisana na sześć lat. Do dotychczasowych 14 samorządów – Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo – dołączyły Kolbudy oraz Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów i 717 stacji:

∑ w Gdańsku – 2226 rowerów i 368 stacji,

∑ w Gdyni – 1137 rowerów i 144 stacje,

∑ w Sopocie – 170 rowerów i 28 stacji,

∑ w Tczewie – 125 rowerów i 28 stacji,

∑ w Rumi – 79 rowerów i 23 stacje,

∑ w Pruszczu Gdańskim – 92 rowery i 29 stacji,

∑ w Redzie – 39 rowerów i 17 stacji,

∑ w Kartuzach – 60 rowerów i 16 stacji,

∑ w Pucku – 22 rowery i 14 stacji,

∑ we Władysławowie – 44 rowery i 20 stacji,

∑ w Sierakowicach – 15 rowerów i 5 stacji,

∑ w Żukowie – 20 rowerów i 5 stacji,

∑ w Somoninie – 10 rowerów i 2 stacje,

∑ w Stężycy – 10 rowerów i 2 stacje,

∑ w Kosakowie – 30 rowerów i 11 stacji,

∑ w Kolbudach – 20 rowerów i 5 stacji.

Nowość stanowi możliwość wypożyczenia oraz jazdy na rowerze elektrycznym mimo rozładowanej baterii. W tym przypadku stawki zostaną naliczane jak za rower tradycyjny. Rowery IV generacji będzie można wypożyczyć na kilka sposobów: za pomocą aplikacji mobilnej poprzez skanowanie kodu QR, za pośrednictwem urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych oraz przez centrum kontaktu.

Użytkownicy będą mieli możliwość wyboru jednego z dwóch rodzajów abonamentów – miesięcznego w kwocie 29,99 zł oraz rocznego w cenie 259 zł. Zarówno jeden, jak i drugi abonament umożliwi skorzystanie ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym albo 60 minut na rowerze ze wspomaganiem elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, natomiast na tradycyjnym – 0,1 zł.

Na mieszkańców gmin biorących udział w projekcie będzie też czekała możliwość skorzystania z rowerów w taryfie minutowej oraz wykupienie pakietu na 48h. Za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym zapłacimy 0,15 zł, natomiast minuta korzystania z roweru ze wspomaganiem elektrycznym wyniesie 0,30 zł. Z kolei w przypadku wybrania przez użytkownika taryfy 48h w kwocie 59 zł, do wykorzystania w ciągu dnia będzie 240 minut jazdy na rowerze ze wspomaganiem elektrycznym lub 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym.

Aktualnie prowadzone są prace nad aplikacją i pozostałymi elementami systemu informatycznego, systemami obsługi klienta oraz serwisu.

Na zaawansowanym etapie jest także uzgadnianie dokładnej lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Już wkrótce w ramach wewnętrznego rozruchu systemu na ulice wyruszy 100 sztuk rowerów – w tym 75 rowerów tradycyjnych oraz 25 ze wspomaganiem elektrycznym. Od wyników testu zależeć będzie, kiedy Mevi 2.0 zostaną przekazane mieszkańcom.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE

WSPÓŁPRACY Z URZĘDEM MIASTA

W Gdańsku jest już prawie 1000 tradycyjnych rowerów systemu Mevo 2.0. Wkrótce dotrą pierwsze elektryki. W kwietniu rozpocznie się test wewnętrzny systemu. Mevo 2.0 funkcjonować będzie w 16 miastach obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Łącznie do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów, w tym ponad 3000 z napędem elektrycznym.

Nowe Mevo to system mieszany – osoby korzystające z rowerów będą miały możliwość użytkowania 1000 rowerów tradycyjnych oraz 3099 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Zdecentralizowany system ładowania baterii składający się z 51 punktów przyczyni się do możliwości jej naładowania w każdej gminie biorącej udział w projekcie. Natomiast bateria w pełni naładowana pozwoli mieszkańcom na pokonanie 100 kilometrów, dzięki czemu bez obaw będzie można przebyć dłuższe dystanse w ramach przejazdu rekreacyjnego czy podróży do pracy.

Rowerem przez Polskę
Katowice kończą z rowerami miejskimi. Będą rowery metropolitalne
Rowerem przez Polskę
BIKE talk: Rowerem do Maroka
Rowerem przez Polskę
Bike talk: Rower w pociągu - jak podróżują rowerzyści w Polsce i w Europie?
Rowerem przez Polskę
Bike talk: czy Polska może podwoić ruch rowerowy do 2030?
Rowerem przez Polskę
Bike talk: Narodowa strategia rowerowa z punktu widzenia samorządu
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?