Katowice postawiły na rowery

Tylko w tym roku Katowice rozpoczną budowę i projektowanie nowej infrastruktury rowerowej o wartości ponad 28 mln zł. Stolica województwa śląskiego ma też największy w regionie system rowerów miejskich, który w Katowicach wystartuje 1 kwietnia.

Publikacja: 27.03.2023 09:00

Ponad 43 km tras i ścieżek rowerowych powstało w Katowicach w latach 2015–2023

Ponad 43 km tras i ścieżek rowerowych powstało w Katowicach w latach 2015–2023

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Katowice

To będzie już dziewiąty rok funkcjonowania, cieszącego się wciąż rosnącą popularnością, systemu rowerów miejskich w Katowicach. W ubiegłym roku odnotowaliśmy ponad 200 tys. wypożyczeń. Podobnie jak w latach poprzednich, system wystartuje 1 kwietnia i będzie dostępny dla mieszkańców na dotychczasowych zasadach. Zanim zarządzanie systemem przejmie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego wyłoniliśmy operatora systemu w Katowicach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Umowa z operatorem systemu roweru miejskiego będzie obowiązywać w okresie od 1 kwietnia do 31 sierpnia, z możliwością przedłużenia. Skrócony czas wynika z tego, że niedługo ma zacząć funkcjonować system roweru metropolitarnego, obejmujący także miasta ościenne. Jednak zanim to się stanie, w Katowicach – jak co roku – wystartuje miejski system, tak aby dać mieszkańcom możliwość korzystania z rowerów od wczesnej wiosny.

Do dyspozycji wypożyczających będzie ponad 1000 rowerów, w tym 20 rowerów typu cargo, czyli mogących przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). Wykonawca będzie miał również obowiązek serwisowania rowerów oraz zakupu niezbędnych do naprawy części. Wraz z rozpoczęciem sezonu dla użytkowników dostępnych będzie 125 stacji, w tym kilkanaście stacji partnerskich – finansowanych przez podmioty zewnętrzne. Rowery będą dostępne dla użytkowników przez całą dobę.

Korzystanie ze stacji rowerowych jest proste

Rowery można wypożyczać na dwa sposoby – poprzez darmową aplikację mobilną, pozwalającą na rejestrację, wypożyczenie i zwrot jednośladu lub korzystając z terminalu znajdującego się przy stacjach. Te dwie możliwości wzajemnie się uzupełniają, pozwalając korzystać z systemu wszystkim, bez względu na to, czy posiadają przy sobie smartfon, czy może wolą nie zapisywać w nim kolejnej aplikacji.

Katowicka Infrastruktura Rowerowa powiększy się w kolejnych miesiącach o kolejne 8 km

Katowicka Infrastruktura Rowerowa powiększy się w kolejnych miesiącach o kolejne 8 km

mat. pras.

– Warto podkreślić, że w czasie galopującej inflacji zasady funkcjonowania rowerów miejskich pozostaną bez zmian. W tym roku cennik wypożyczenia rowerów będzie taki sam, jak w ostatnich latach, czyli pierwsze 15 minut będzie darmowe. Po tym czasie do końca pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł. Druga godzina to kolejne 2 zł, trzecia – 3 zł, a każda kolejna 4 zł – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.

W zeszłym roku katowiczanie wypożyczyli rowery ponad 200 tys. razy. Pokazuje to, że po przerwie spowodowanej pandemią katowiczanie wracają na rowery. Najbardziej rowerowym miesiącem był czerwiec – wypożyczono wtedy rowery ponad 41 tys. razy. Kolejne miesiące to maj i lipiec – z 38 tys. wypożyczeń w każdym.

Katowice na rowery

– Do tematu rowerów podchodzimy systemowo. Traktujemy je jako środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozwojem sieci wypożyczalni rowerów miejskich, stawiamy na rozbudowę dróg rowerowych, inwestując znaczne środki w tę infrastrukturę. W tym roku planujemy przystąpić do realizacji prawie 8 km nowych tras w ramach Katowickiej infrastruktury rowerowej, a także przygotować dokumentację projektową na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł. Ponadto stale dbamy o bieżące utrzymanie ścieżek i tras rowerowych oraz wykonujemy konieczne ich naprawy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Obecnie trwają prace związane z budową dróg rowerowych w rejonie ul. Francuskiej oraz przy ul. Gospodarczej, a niebawem wystartuje też budowa nowej infrastruktury rowerowej przy ul. Hallera. Warto podkreślić, że w ramach tych inwestycji powstaje nie tylko infrastruktura dla rowerzystów.

– Przykładowo, wzdłuż trasy na ul. Francuskiej zostanie wykonane oświetlenie uliczne, przejścia dla pieszych będą dodatkowo doświetlone, co znacznie poprawi bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Na efekt wizualny inwestycji, ale także ekologiczny, wpłyną dodatkowo nasadzenia. W tym miejscu nasadzone zostaną takie rośliny, jak hortensje czy tawuły. Oczywiście pojawią się również ławki i kosze na śmieci – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje SA.

W trakcie jest także inna inwestycja rowerowa na ulicy Francuskiej. To prace projektowe nad drogą, która ma powstać na odcinku pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Damrota – i połączyć istniejące już odcinki dróg rowerowych. Oprócz drogi dla rowerów wzdłuż Francuskiej wybrani wykonawcy projektują obecnie także połączenie od ul. Barbary do ul. Kościuszki oraz połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5.

Katowiczanie wypożyczyli rower miejski ponad 200 tys. razy w całym 2022 r.

Katowiczanie wypożyczyli rower miejski ponad 200 tys. razy w całym 2022 r.

mat. pras.

Ponadto w ostatnim czasie powstała droga rowerowa wzdłuż ul. Pułaskiego (pomiędzy Szeptyckiego i Sikorskiego), co stanowi jedno z zadań składających się na budowę nowego układu drogowego na osiedlu Paderewskiego. Inwestycja jest już po odbiorach, podobnie jak ciąg pieszo-rowerowy prowadzący pod rondo im. gen. Jerzego Ziętka od strony Koszutki, który stanowi kontynuację istniejącej już infrastruktury przy ulicy Chorzowskiej. Gdy w trakcie prac nad tą inwestycją wykryto kolizję projektowanych sieci uzbrojenia podziemnego z bryłą korzeniową rosnących w tym obszarze drzew – opracowano dokumentację zamienną, dzięki czemu 20 drzew pozostało na swoich miejscach, a 16 zostało przesadzonych.

Podsumowując, w latach 2015–2023 w Katowicach powstały ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów za kwotę przekraczającą 34 mln zł.

Rowerem po zdrowie

Pierwszego dnia wiosny wystartował oficjalny Trening do Rowerowej Stolicy Polski 2023. Od 21 marca do 21 maja mieszkańcy – m.in. Katowic – kręcą kilometry dla swoich miast i sprawdzają swoją formę przed decydującym starciem – czerwcową rywalizacją!

– Traktujemy to bardziej jako zabawę niż wyścig i kolejny sposób na to, żeby zachęcać do wybierania roweru jako środka transportu. Projekt Rowerowej Stolicy Polski znakomicie wpisuje się w nasze dotychczasowe działania związane z promocją roweru wśród mieszkańców i pracowników Urzędu Miasta. Liczymy na to, że dołączą do nas zarówno indywidualni rowerzyści, jak i grupy np. reprezentujące konkretne przedsiębiorstwa, instytucje, stowarzyszenia czy szkoły – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Żeby zachęcić mieszkańców do wzięcia udziału w treningu, swój team – jako pierwszy – powołał Urząd Miasta Katowice. Wraz ze startem nowego sezonu rowerowego w stolicy województwa śląskiego będzie on kontynuował rozpoczętą w ubiegłym roku kampanię „Przeciepnij sie na koło”. W ramach tej kampanii rowerowymi ambasadorami Katowic stali się urzędnicy, którzy dojeżdżają do pracy na rowerze, a ich rowerowe sylwetki można śledzić w mediach społecznościowych miasta.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Katowice

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Katowice

To będzie już dziewiąty rok funkcjonowania, cieszącego się wciąż rosnącą popularnością, systemu rowerów miejskich w Katowicach. W ubiegłym roku odnotowaliśmy ponad 200 tys. wypożyczeń. Podobnie jak w latach poprzednich, system wystartuje 1 kwietnia i będzie dostępny dla mieszkańców na dotychczasowych zasadach. Zanim zarządzanie systemem przejmie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego wyłoniliśmy operatora systemu w Katowicach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Pozostało 91% artykułu
Rowerem przez Polskę
Katowice kończą z rowerami miejskimi. Będą rowery metropolitalne
Rowerem przez Polskę
BIKE talk: Rowerem do Maroka
Rowerem przez Polskę
Bike talk: Rower w pociągu - jak podróżują rowerzyści w Polsce i w Europie?
Rowerem przez Polskę
Bike talk: czy Polska może podwoić ruch rowerowy do 2030?
Rowerem przez Polskę
Bike talk: Narodowa strategia rowerowa z punktu widzenia samorządu
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości