Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Podkowa Leśna

Założona w 1925 roku jako osiedle, Podkowa Leśna w swoich założeniach miała stanowić wybawienie dla człowieka spod industrialnej udręki. Jako miasto satelickie oddalone od centrum miejskiego zgiełku oraz połączone ze stolicą „ekadką" przyciągała nowych mieszkańców luźną zabudową oraz znaczną przewagą terenów zielonych, ogrodów oraz parków.

Przedwojenna teza miasta ogrodu, założonego przez Stanisława Lilpopa przy udziale wybitnego architekta Antoniego Jawornickiego, przetrwała w Podkowie do dziś. Promienisty układ ulic, wszechobecna zieleń, porozrzucane po całym mieście przedwojenne wille oddające charakter minionego świata spowodowały, że Podkowa Leśna stała się miastem idealnym do zwiedzania z perspektywy roweru.

Zmiany i trendy w postrzeganiu miasta, jako przyjaznemu rowerzystom, nastąpiły wraz z wyborem Artura Tusińskiego na urząd burmistrza. W sierpniu 2016 roku jednym z jego pomysłów było graficzne wyznaczenie na niektórych podkowiańskich ulicach pasa rowerowego, informującego kierowców o potencjalnym ruchu rowerowym na tym odcinku drogi. Wybieg ten spowodował, że namalowane na jezdni „rowerki" optycznie zwęziły ulice oraz uwrażliwiły pozostałych uczestników drogi na wzmożony ruch jednośladów. Wyznaczenie przestrzeni dla rowerzystów było również podyktowane względami bezpieczeństwa oraz skierowania ich uwagi na możliwość poruszania się po jezdni, bez potrzeby korzystania z chodnika, którym zazwyczaj poruszają się matki z wózkami lub osoby starsze. Pomysł przyjął się wśród rowerowej społeczności miasta, a ci spoza Podkowy dostali przekaz, że samorząd będzie rozwijał rowerową infrastrukturę, jako alternatywę dla samochodów oraz narastającego problemu zanieczyszczonego powietrza.

W Podkowie Leśnej szczególny nacisk kładzie się na ochronę środowiska oraz utrzymanie zabytkowej zieleni, która daje nie tylko wytchnienie w gorący letni dzień, ale również pochłania cywilizacyjne zanieczyszczenia. Dając możliwość rozwoju założeniom bardziej eko, Podkowa od kilku lat powiększa infrastrukturę rowerową o kolejne odcinki ścieżek rowerowych, będących bezpiecznym oraz alternatywnym rozwiązaniem dla tego środka transportu. Infrastruktura drogowa wzbogacana jest o małą architekturę – stojaki rowerowe, ławki i kosze na śmieci, które zwiększają komfort rowerzystów.

Podkowa Leśna samymi ścieżkami rowerowymi nie stoi. Jej atutem są przede wszystkim mieszkańcy, których świadomość ekologicznych rozwiązań jest bardzo wysoka. Widać to zwłaszcza podczas przeróżnych inicjatyw, m.in. podczas pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego, w którym jednym ze zwycięskich projektów była budowa wiaty rowerowej przy Szkole Podstawowej im. Bohaterów Warszawy. W roku szkolnym wiata codziennie jest oblegana przez setki uczniów, dla których rower jest naturalnym wyborem, by dostać się do szkoły. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, dlatego też kolejna wiata rowerowa powstała przy stacji „wukadki" Podkowa Leśna Główna. Codziennie korzystają z niej mieszkańcy miasta przesiadając się z jednośladu do podmiejskiego pociągu zawożącego ich do pracy do Warszawy. Podkowa Leśna jest również miastem otwartym na rowerowych turystów. Wystarczy tylko spakować rower do pociągu WKD (w weekendy i święta rower można przewieźć za darmo), wysiąść na którejś stacji w Podkowie Leśnej (do wyboru są trzy: Podkowa Leśna Wschodnia, Główna i Zachodnia), a następnie cieszyć się atmosferą miasta ogrodu i korzystać z bogatej oferty podkowiańskich restauracji i kawiarni.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Podkowa Leśna