Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Bydgoszczy

Przez cały czerwiec mieszkańcy kilkudziesięciu polskich miast wsiadają na rowery z bydgoską aplikacją Aktywne Miasta i rywalizują o puchar. Ale czy w tej całej zabawie naprawdę chodzi o to, które miasto jest najbardziej rowerowe? Patrząc na zaangażowanie Polaków, którzy biorą udział w rowerowych rajdach, pokazują swoje aktywności w mediach społecznościowych, kupują dedykowane gadżety sportowe, wiemy, że chodzi o coś więcej. Stajemy się coraz bardziej świadomym społeczeństwem, chcemy żyć zdrowo, ekologicznie. Projekt Aktywne Miasta wpisuje się w ten trend.

Coraz częściej polskie miasta wzorem Zachodu angażują się w tematykę rowerową i promują jednoślad jako wygodny środek transportu. Nic dziwnego, skoro rowerzystów przybywa, moda na rower jest coraz bardziej powszechna, a w miastach królują rowery i hulajnogi, także te elektryczne. Władze samorządowe podejmują szereg działań zmierzających do rozbudowy infrastruktury rowerowej i modernizacji już istniejących rozwiązań. Nie brakuje projektów prorowerowych o charakterze społecznym, edukacyjnym czy sportowym. Na tle wszystkich działań podejmowanych w naszym kraju zdecydowanie wyróżnia się unikalny ogólnopolski projekt rowerowy pn. Rowerowa Stolica Polski, który został zainicjowany i wdrożony przez miasto Bydgoszcz.

Na czym polega bydgoska inicjatywa rowerowa?

Od czterech lat Bydgoszcz zaprasza inne polskie miasta prezydenckie do udziału w rowerowej zabawie, która polega na „kręceniu” kilometrów dla swoich miast w walce o zaszczytny tytuł i Puchar Rowerowej Stolicy Polski w oparciu o bezpłatną aplikację mobilną. Z roku na rok grono uczestników powiększa się, a sam projekt cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród mieszkańców.

55 Podpis podpis podpis podpis podpis podpis

55 Podpis podpis podpis podpis podpis podpis

mat. pras.

Nawet pandemia nie zastopowała rozwoju projektu. Forma organizacji rywalizacji w oparciu o aplikację mobilną pozwoliła mimo trwających obostrzeń na mobilizację samorządów, aktywizację mieszkańców oraz promocję turystyczną regionów w bezpieczny sposób.

Skąd pomysł?

Wszystkie pozytywne aspekty jazdy na rowerze są powszechnie znane. Prozdrowotny wpływ na nasz organizm, poprawa kondycji i lepsza wydolność organizmu, a także niedające się zmierzyć poczucie szczęścia i zadowolenia z siebie.

Na uwagę zasługuje także fakt, że w parze ze spacerowaniem to najbardziej ekologiczny sposób przemieszczania się. W przeciwieństwie do tysięcy aut na drogach, nie powoduje spalin i oszczędza nasz czas i nerwy, gdy szukamy wolne miejsce parkingowe. To tylko część plusów poruszania się jednośladem.

To wszystko spowodowało znaczny wzrost popularności roweru w polskim społeczeństwie. Bydgoszcz postanowiła z jednej strony wykorzystać zainteresowanie tematyką rowerową w celu promocji miasta, a z drugiej promować ten ekologiczny środek transportu wśród mieszkańców polskich miast w celu integracji środowisk rowerowych wokół wspólnego celu oraz budowy platformy współpracy w tematyce aktywności rowerowej pomiędzy samorządami.

Kilometry dla miast w rywalizacji kręcono w 70 krajach na całym świecie

Kilometry dla miast w rywalizacji kręcono w 70 krajach na całym świecie

mat. pras.

Ideą akcji było stworzenie projektu na kształt Europejskiej Rywalizacji Rowerowej (ECC), organizowanej przez włoskie miasto Bolonia, zawieszonej w 2017 roku. W Bydgoszczy poczuliśmy pewien niedosyt, który zaowocował rywalizacją o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Pierwsza edycja odbyła się we wrześniu 2019 roku.

W odpowiedzi na duże zainteresowanie, indywidualny charakter dyscypliny sportu i wirtualną rywalizację w 2020 roku akcja została rozbudowana o oficjalny Trening Rywalizacji. Od tego czasu zabawa jest organizowana rokrocznie, trening w miesiącach: marzec–maj, a sama rywalizacja w czerwcu. Liczba miast uczestniczących w projekcie wzrosła z 23 w 2019 roku do 56 miast w tym roku.

Inwestycja w lokalny produkt

Wszystko zaczęło się od Aktywnej Bydgoszczy! Z biegiem lat, na potrzeby zainicjowanej przez miasto ogólnopolskiej rywalizacji rowerowej, bydgoski portal informacyjny o tematyce sportowej i rekreacyjnej oraz powiązana z nim aplikacja mobilna pn. Aktywna Bydgoszcz, ewaluowała do projektu Aktywne Miasta. Miasto Bydgoszcz postawiło na rozwój produktu, który posłużyć miał do rozbudowy projektu, do którego zaprosiło wszystkie miasta prezydenckie w Polsce.

Z uwagi na rosnące zainteresowanie miast udziałem w rowerowej rywalizacji produkt rozwija się tak, aby udostępnić wachlarz sportowych możliwości mieszkańcom miast uczestniczących w projekcie. W ślad za nowymi funkcjonalnościami aplikacji oraz jej nową nazwą, zmieniony został również layout projektu oraz rebranding samej ikony aplikacji.

Na czym polega atrakcyjność projektu?

Dziś, po czterech latach organizacji kolejnych edycji rowerowej rywalizacji, Rowerowa Stolica Polski, to już niejedyna rywalizacja sportowa, w której można wziąć udział w aplikacji Aktywne Miasta, choć cały czas jest to największa i ciesząca się największą popularnością akcja. Rowerzyści mogą dołączyć między innymi do dwumiesięcznej akcji pn. Aktywne Wakacje, Jesiennej Rywalizacji Rowerowej czy też konkursu organizowanego w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Aplikacja oferuje 18 dyscyplin sportowych, mierzy czas, pokonany dystans, spalone kalorie, a przebyte szlaki oznacza na mapie. W ramach aplikacji realizowanych jest wiele przedsięwzięć włączających miasta i ich mieszkańców z całej Polski. W ramach umów trzyletnich miasta otrzymały dostęp do szerszej wersji aplikacji, tworzenia gier miejskich, lokalnych rywalizacji, itd.

Aplikacja daje samorządom możliwość kreowania polityki rowerowej opartej na „mapie ciepła” tworzonej przez użytkowników aplikacji. Współpraca w ramach projektu stworzyła pole do wymiany doświadczeń pomiędzy samorządami w kwestii popularyzacji kultury fizycznej i sportu. Tworzenie ogólnopolskich rywalizacji zachęcających do podnoszenia swoich umiejętności sportowych poprzez współzawodnictwo z innymi osobami wpływa na rozwój współpracy środowisk rekreacyjno-sportowych, przede wszystkim rowerowych.

Liczby dowodem na popularność akcji

Jak wspominaliśmy, liczba miast uczestniczących w rywalizacji Rowerowa Stolica Polski 2022 wzrosła do 56. Rowerzyści przejechali łącznie przez miesiąc zabawy 8,4 mln kilometrów. W zabawie uczestniczyło ponad 48 tysięcy rowerzystów, który wykonali ponad 506 tys. treningów. Kilometry dla miast w rywalizacji kręcono w 70 krajach na całym świecie m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Mołdawii, Indiach, Japonii, Kanadzie, Norwegii czy Brazylii.

Ogromny wzrost użytkowania aplikacji obrazuje przede wszystkim liczba aktywnych urządzeń, na których została zainstalowana aplikacja, w 2021 roku było ich 81 379. Łącznie wykonano 1 119 300 treningów z użyciem aplikacji, co stanowi ponad 330 procent aktywności z 2020 roku. Łączna liczba kilometrów przebytych w 2021 r. wyniosła ponad 19 mln. Dla porównania w 2020 roku było to 6 mln km. Wzrost aktywności to także efekt zwiększenia liczby „aktywnych miast” – samorządów, które postanowiły wziąć udział w projekcie i udostępnić swoim mieszkańcom korzystanie z darmowej aplikacji w ramach działań lokalnych. Aplikacja Aktywne Miasta to nie tylko statystyki i wykresy, to przede wszystkim ciągła interakcja użytkowników. W ubiegłym roku korzystający z aplikacji mieli możliwość zdobycia wielu odznak okolicznościowych (261 897 w 2021 r.).

Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Bydgoszczy