Materiał informacyjny miasta Poznań

W Poznaniu konsekwentnie realizowany jest Program Rowerowy, który wskazuje kierunki najbardziej potrzebnych inwestycji. Nowe trasy budowane są w zgodzie ze standardami technicznymi i wykonawczymi, które opracowano w osobnym dokumencie. Nad ich przestrzeganiem czuwa także specjalny zespół do spraw infrastruktury rowerowej, działający w poznańskim Zarządzie Dróg Miejskich. Przy nowych inwestycjach – jeśli tylko jest to możliwe – powstają kolejne drogi dla rowerów, a obok szkół i przedszkoli stawiane są stojaki dla dwóch kółek. Niezwykle ważne są też projekty z budżetu obywatelskiego, w którym to sami poznaniacy wskazują, gdzie potrzebne są udogodnienia dla cyklistów.

Efekty widać gołym okiem: mieszkańcy stolicy Wielkopolski coraz częściej jeżdżą rowerem. Potwierdzają to również dane z liczników przejazdów, które są zamontowane w 10 strategicznych miejscach miasta (do końca czerwca ich liczba zwiększy się do 34). Dzięki nim można sprawdzić, jak rozkłada się ruch rowerowy w mieście. Widać, które trasy są wykorzystywane do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły, a które funkcjonują bardziej rekreacyjnie i weekendowo. Pozwalają też policzyć cyklistów. Urządzenie przy ul. Grunwaldzkiej – jednej z głównych ulic w Poznaniu – tylko w pierwszym kwartale 2022 r. naliczyło ponad 38,6 tys. korzystających z tego sposobu transportu. To 22-procentowy wzrost względem ubiegłego roku i aż o 59 proc. więcej przejazdów niż w 2020 r. 

– To są twarde dane, które wyraźnie wskazują, że coraz więcej osób wykorzystuje rower jako środek transportu – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – Bardzo mnie to cieszy, ponieważ jest to pojazd nie tylko najbardziej ekologiczny, ale także najlepszy dla naszego zdrowia. Nie emituje spalin, nie powoduje też korków. Dlatego odpowiednia infrastruktura rowerowa jest bardzo potrzebna i leży w interesie wszystkich, także kierowców i pieszych. 

Wartostrada – rowerowa arteria Poznania

Najbardziej rozpoznawalną trasą rowerową w Poznaniu jest Wartostrada. Licząca ponad 12 km droga dla pieszych i cyklistów biegnie po obu stronach największej poznańskiej rzeki. Pełni nie tylko funkcję komunikacyjną, ale jest też popularnym miejscem sportu i rekreacji. Codziennie mijają się na niej spacerowicze, rowerzyści, biegacze i rolkarze. Tylko w tym roku licznik umieszczony przy jej zachodniej części odnotował ponad 121 tys. przejazdów – (w ubiegłym roku: niemal 360 tys.). 

Trasa w ostatnich latach wydłużyła się, a w planach są kolejne nadwarciańskie inwestycje. Prowadzone są działania zmierzające do zapewnienia finansowania budowy Wartostrady na południe w kierunku Dębiny oraz na północ, w stronę granicy z gminą Suchy Las. W podpoznańskich Owińskach powstaje kładka pieszo-rowerowa, która przyczyni się do rozwoju tej popularnej trasy. Zadanie jest realizowane przez gminę Czerwonak w partnerstwie z Poznaniem. Miasto przygotowuje się również do budowy łącznika, który ma połączyć Wartostradę z jedną z największych poznańskich ulic – Hetmańską. 

Uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach rzeki będą mosty nad Wartą i Cybiną. Przeprawa składająca się z dwóch konstrukcji dla pieszych i rowerzystów połączy Stare Miasto z poznańską Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla turystów. Przy projektowaniu inwestycji nie zapomniano też o rozwiązaniach przyjaznych wszystkim użytkownikom, w tym osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom.

Miasto pomaga rowerzystom

Nie wszyscy jednak chcą jeździć rowerem. Dlatego miasto – poza budowaniem odpowiedniej infrastruktury – zachęca swoich mieszkańców do korzystania z tego środka transportu na różne sposoby. Jednym z nich jest cykliczne wydawanie bezpłatnej mapy rowerowej Poznania. Pomaga ona zaplanować weekendową wycieczkę, znaleźć optymalną trasę przejazdu przez stolicę Wielkopolski czy też odkryć nowe miejsca, do których można dotrzeć jednośladem.

Awers mapy to szczegółowy plan całego Poznania, uwzględniający istniejące i budowane z myślą o miłośnikach dwóch kółek: drogi, ciągi pieszo-rowerowe, pasy i kontrapasy oraz buspasy z dopuszczonym ruchem rowerowym. Można na nim znaleźć również ważniejsze przejazdy, lokalizację samoobsługowych stacji naprawy i Poznańskiego Roweru Miejskiego oraz oznakowane trasy. Natomiast na rewersie umieszczony został „Poradnik rowerzysty”, czyli zbiór przydatnych informacji dla poruszających się jednośladami. Opisane zostały w nim między innymi typy infrastruktury rowerowej, najważniejsze obowiązki cyklistów wynikające z przepisów ruchu drogowego czy też zbiór podpowiedzi, jak sprawnie poruszać się po Poznaniu.

Nic więc dziwnego, że badanie przeprowadzone przez Centrumrowerowe.pl pokazało, że w 2021 roku Poznań znalazł się w pierwszej trójce polskich miast przyjaznych rowerzystom. Stolica Wielkopolski zajęła trzecie miejsce w rankingu, stając na podium wraz z Wrocławiem i Warszawą. Miasto znalazło się w czołówce zestawienia, zwłaszcza w kategorii stosunku długości dróg rowerowych do publicznych – w granicach Poznania jest ponad 326 km tras dla cyklistów.

Materiał informacyjny miasta Poznań