Andrzej Lepper na scenie

Zmarły w dramatycznych okolicznościach lider Samoobrony jest bohaterem spektaklu „Tu Wersalu nie będzie!" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Premiera 18 czerwca.

Publikacja: 18.05.2016 23:00

Spektakl wyreżyseruje słynny libański reżyser Rabih Mroué, specjalista od teatru politycznego. Kuratorką projektu jest Marta Keil. Można się zastanawiać, skąd teraz w Bydgoszczy pomysł na spektakl o Andrzeju Lepperze i czy chodzi o przyjrzenie się poprzednim rządom PiS, które były laboratorium obecnego tsunami. Jest jednak inaczej.

– Nie tyle chcielibyśmy przyglądać się szczytowi kariery politycznej Andrzeja Leppera, kiedy był ministrem rolnictwa, ile spróbować sięgnąć znacznie wcześniej – do początków polskiej transformacji – mówi Marta Keil. – W moim przekonaniu historia Andrzeja Leppera otwiera możliwości spojrzenia na nią z szalenie ciekawej perspektywy. Myślę, że fenomen kariery politycznej przewodniczącego Samoobrony wymaga powrotu do rozmowy o podziałach klasowych w naszym społeczeństwie. Spróbujemy zapytać, jak wyglądała struktura klasowa na początku lat 90., kiedy Lepper stawiał pierwsze blokady na drogach. Jak kształtowała się 15 lat temu, gdy rozpoczynał pracę w Sejmie, i jak wygląda dzisiaj, gdy ujawniają się najsilniejsze społeczne podziały od 1989 roku? W jaki sposób do tego dopuściliśmy?

Libańska pomoc

Kuratorka zastrzega, że powstaje spektakl nie o samym Andrzeju Lepperze, ale o jego obecności w mediach.

– Materiałem, na którym pracujemy, są relacje prasowe i medialny język – mówi Marta Keil. – Ujawnia się w nich jeden z paradoksów związanych z Lepperem: był jednym z najczęściej obecnych polityków w mediach, do czego sam zresztą umiejętnie się przyczyniał. Jednocześnie wciąż brakuje rzetelnej analizy fenomenu Samoobrony i postaci Leppera: kolejne teksty, reportaże, nawet książki odsłaniają raczej zamierzenia autorów, ich perspektywę społeczną i polityczną, niż samą postać Leppera. Wydaje się, że rozmaite strony polskiej sceny politycznej nie tyle portretowały przewodniczącego Samoobrony, ile projektowały nań własne lęki, oczekiwania, kompleksy i obsesje.

Teatromani pamiętają, że Oliver Frljić próbował wystawić „Nie-boską komedię" w Starym – na temat polskich spraw – i doszło do gigantycznej awantury. Jak może pomóc w prześwietleniu sprawy Leppera libański reżyser Rabih Mroué?

– Moim zdaniem w obecnej sytuacji w Polsce niczego nie potrzebujemy tak bardzo, jak zdystansowanego spojrzenia z zewnątrz – mówi Marta Keil. – Sam proces pracy nad scenariuszem zmusza nas do zweryfikowania własnych perspektyw i zadawania nieoczekiwanych pytań. A Rabih Mroué, którego fascynuje przenikanie się fikcji i realności, wydaje się najlepszym możliwym twórcą do rozmowy nie tylko o polskim kontekście społecznym, ale i o naszym umiłowaniu paranoicznych interpretacji rzeczywistości. Poza tym mam wrażenie, że zerwanie prób do „Nie-boskiej komedii" w Krakowie w znacznym stopniu wynikało z niezrozumienia przez dyrekcję Starego Teatru sposobu pracy Olivera Frljicia. Mroué przygotowuje swoją pierwszą produkcję teatralną w Polsce w zupełnie innych okolicznościach: Teatr Polski w Bydgoszczy zdecydował się zaprosić tego twórcę, dobrze znając zarówno jego spektakle, jak i metody pracy, a jego obecność jest naturalną konsekwencją nowej linii programowej teatru, wprowadzonej jesienią 2014 roku. Co więcej, podczas zeszłorocznej edycji Festiwalu Prapremier bydgoscy widzowie mieli okazję zobaczyć jedno z najgłośniejszych przedstawień Mrouégo: „Riding on a Cloud".

Fakty i fantazja

Zastanawiając się nad dziedzictwem Leppera, nie można pominąć pytania, czy był ojcem brutalizacji języka w polskiej polityce i bezpardonowej demagogii, za którą stoi ciemny polityczny interes, w tym również finansowy.

– Myślę, że nie – uważa Marta Keil. – Jestem przekonana, że zmiana języka politycznej debaty dokonałaby się również bez jego obecności w Sejmie, podobnie jak miała miejsce wszędzie na świecie. Spójrzmy na sejmowe dyskusje np. w Belgradzie, Bejrucie, Paryżu czy poziom debaty w trakcie obecnej kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych. Myślę, że mamy do czynienia z innym problemem: z poważnym kryzysem modelu demokracji przedstawicielskiej w obecnym, znanym nam kształcie. Poza tym, Andrzej Lepper oczywiście nie był ani pierwszym, ani jedynym politykiem uwikłanym w niejasne relacje biznesowe. Myślałabym raczej o Lepperze jak o współczesnym tricksterze: postaci, która łamie dotychczas obowiązujące zasady, narusza mechanizmy rządzące daną społecznością, ale przede wszystkim je ujawnia, pokazując ich słabe strony i zmuszając do dyskusji.

Znając dorobek libańskiego reżysera, warto zapytać, jaką formę przyjmie spektakl: ile będzie w nim faktów poddanych teatralnej analizie, a ile fikcji.

– Rabih Mroué pracuje na przecięciu fikcji i realności – tłumaczy Marta Keil. – I nigdy nie wiadomo, co w jego spektaklach jest rzeczywistością, a co fantazją na jej temat – czy też manipulacją.

BIO

Rabih Mroué (1967) mieszka i pracuje w Bejrucie, gdzie się urodził, oraz w Berlinie. Zafascynowany przenikaniem się fikcji i realności, w swojej praktyce artystycznej, wywodzącej się z teatru, swobodnie sięga do rozmaitych dyscyplin, pracując pomiędzy sceną, performansem i sztukami wizualnymi. Już ponad dwie dekady temu wprowadził do swoich spektakli wideo i projektory. Jego spektakle były cenzurowane w Libanie i wracały tam zyskując światowy rozgłos na świecie. Libańczyk jest współzałożycielem Beirut Art Center, współwydawcą „The Drama Review" (Nowy Jork) oraz stałym reżyserem w monachijskiej Kammerspiele. Jego najnowsze spektakle to „Ode to Joy" (2015), „Riding on a cloud „ (2013) oraz „33 RPM and a Few Seconds" (2012), zrealizowane wspólnie z Liną Majdalanie. Natomiast ostatnie wystawy miały miejsce m. in. w nowojorskiej MOMIE (2015), Mesnta Gallerija (Lublana, 2014), SALT (Stambuł, 2014), CA2M (Madryd, 2013) oraz DOCUMENTA 13 (Kassel, 2012). W marcu 2016 roku Hebbel am Ufer w Berlinie zorganizowało poświęcony mu festiwal: retrospektywę prac stworzonych wspólnie z Liną Majdalanie.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego