Materiał dostarczony przez Urząd Miejski w Gliwicach
To miejsce pozna każdy: Centrum Przesiadkowe w Gliwicach, sąsiedztwo dworca PKP, ul. Składowa. Uruchamiany w tym miejscu w grudniu nowoczesny kompleks komunikacyjny z charakterystycznymi srebrnoszarymi „falami” zadaszeń peronowych i odnowioną ponadstuletnią wieżą ciśnień w tle połączy transport koleją (w przyszłości też Koleją Metropolitalną) z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, podnosząc komfort i jakość podróży mieszkańców całego regionu Górnego Śląska.
Budowa kompleksu trwała 27 miesięcy. Realizacji prac prowadzonych w warunkach niekorzystnych regulacji ustawowych sukcesywnie obniżających dochody własne samorządów, dodatkowo w trudnym okresie pandemii Covid-19 i wojny w Ukrainie, sprzyjała racjonalnie prowadzona gospodarka finansowa Miasta Gliwice. Koszt wszystkich robót zamknął wyniósł około 200 mln zł. Na ten cel Gliwice pozyskały 129,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestycję wykonało konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.
Na dachu kompleksu wykonano ultrawydajną instalację fotowoltaiczną
Szarości i drewno, szkło i stal
W trakcie robót zmodernizowano m.in. istniejący tunel podziemny łączący gliwicki dworzec PKP z ulicami Składową i Tarnogórską. Dobudowano do niego stylistycznie spójną, utrzymaną w jasnych szarościach i efektownie podkreśloną pasmami LED odnogę, wyprowadzającą podróżnych schodami, ruchomymi chodnikami lub przeszkloną windą do trzech stref naziemnych Centrum Przesiadkowego – rowerowej, wyposażonej w zamykany boks na 10 jednośladów, wiatę na 24 rowery i stację naprawczą, autobusowej z kilkudziesięcioma stanowiskami dla przegubowców Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM) i pojazdów przewoźników prywatnych oraz obsługi pasażerskiej, którą ulokowano w nowoczesnym, przeszklonym i klimatyzowanym budynku głównym. To właśnie na jego poziom wjeżdża z podziemia przeszklona winda.
Na parterze budynku głównego stworzono m.in. przyszły punkt obsługi podróżnych korzystających z usług ZTM, komfortową poczekalnię z siedziskami, stolikami i multimedialną tablicą „3w1” wyświetlającą rozkłady jazdy poszczególnych przewoźników, strefę toalet z odrębnymi pokojami dostosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz mam z maleńkimi dziećmi, a także pomieszczenia socjalne.
Kolejna poczekalnia dla podróżnych, wyposażona dodatkowo w słupkowe ładowarki urządzeń elektronicznych (z gniazdem 230 V, gniazdami USB oraz ładowarką indukcyjną), znajduje się piętro wyżej – na antresoli z panoramicznym widokiem na wielkoformatowy pejzaż gliwickiej Starówki z lotu ptaka. Na tej kondygnacji powstały też cztery pomieszczenia pod komercyjne usługi, np. gastronomiczne, oraz wydzielona, zamknięta strefa wypoczynku dla kierowców linii dalekobieżnych.
Bezpiecznie i bez barier
Z myślą o komforcie podróżujących, szczególnie osób z niepełnosprawnością ruchową, słabowidzących i niewidzących, na terenie Centrum Przesiadkowego zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono różnorodne udogodnienia. Obok przeszklonej windy łączącej podziemie z budynkiem głównym, wyposażonej m.in. w system głosowy i wypukłe przyciski, wykonano ponad 2,5 km wewnętrznych i zewnętrznych ścieżek naprowadzających osoby poruszające się z białą laską, zainstalowano systemy drzwi otwieranych fotokomórką, a także oznakowano poszczególne obiekty i pomieszczenia tabliczkami z wypukłym tekstem oraz alfabetem Braille’a. Kontrastową żółcią oznaczono również powierzchnie szklanych drzwi, krawędzie pierwszego i ostatniego stopnia w ciągach schodów oraz podwójny ruchomy chodnik działający w wyjściu do strefy autobusowej.
Dzięki stałej współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych na obszarze Centrum Przesiadkowego wyznaczono ponadto siedem newralgicznych miejsc pod żółto-czarne, dotykowe tyflomapy dla osób niewidomych i słabowidzących. Zawierają one podkreślone wypukłościami i alfabetem Braille’a schematy poruszania się po kompleksie. Przy wejściu do tunelu dworcowego od strony ul. Tarnogórskiej i przy jego połączeniu z nową odnogą stanęły tyflomapy instruujące, jak bezpiecznie przejść z dworca PKP do budynku głównego CP oraz poszczególnych stanowisk autobusowych. Kolejne schematy stanęły na końcu podziemnej odnogi – w sąsiedztwie przeszklonej windy, a także na parterze budynku głównego, przy jego wschodniej i zachodniej elewacji oraz przy stanowisku autobusowym nr 8.
Budowa Centrum Przesiadkowego trwała 27 miesięcy. Koszt wszystkich robót wyniósł około 200 mln zł
W duchu eko i smart city
W założeniu gliwickiego Centrum Przesiadkowego nie zabrakło też inteligentnych, ekologicznych i sprzyjających oszczędnościom rozwiązań w duchu smart city. Na „falach” zadaszeń peronowych wykonano np. ultrawydajną, złożoną z prawie tysiąca paneli instalację fotowoltaiczną, która zasila m.in. ponad 700 energooszczędnych LED-ów doświetlających poszczególne stanowiska autobusowe. W centralnej części kompleksu wykorzystano z kolei ekologiczną tech-nowinkę: okładziny z płyt elewacyjnych na bazie cementu fotokatalitycznego, który w dłuższym czasie zmniejsza w powietrzu stężenia szkodliwych substancji, wykazuje właściwości antybakteryjne i samoczyszczące.
Zielonym samograjem jest oczywiście posadzona roślinność – m.in. 130 drzew różnych gatunków, 9 tys. krzewów liściastych i iglastych oraz ponad 400 pnączy. Zapewnią one korzystającym z CP wytchnienie, obniżą gorącym latem temperaturę otoczenia, pochłoną zanieczyszczenia i zmniejszą hałas komunikacyjny. Aby uzupełnić pełny stan liczebny dzikiej roślinności, którą przed budową Centrum Przesiadkowego trzeba było usunąć z tego obszaru, przewidziano także nasadzenia uzupełniające – z konieczności poza terenem kompleksu. Do końca listopada we wschodniej części Gliwic, m.in. w rejonie zjazdu na autostradę A1, zostaną posadzone 274 drzewa gatunków rodzimych, takich jak lipa drobnolistna, grab pospolity, klon polny, dąb szypułkowy, grab pospolity i wiąz górski.
Materiał dostarczony przez Urząd Miejski w Gliwicach