Dotychczasowy termin na przekazywanie dopłat obowiązuje do końca 2019 r. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.

Ich  brak oznaczałby konieczność przyjęcia odmiennej od zawartej w projekcie ustawy budżetowej na rok 2020 struktury dysponentów odpowiedzialnych za finansowanie ulg.

CZYTAJ TAKŻE: Powrót PKS-ów bez szans na sukces

Przepisy zakładają zmianę charakteru dotacji na ulgi kolejowe z dotacji przedmiotowej na dotację celową, a także zmianę charakteru finansowania ulg autobusowych w ramach zadania bieżącego z zakresu administracji rządowej na zadanie własne), a niezależnie od tego budziły wątpliwości interpretacyjne.

Wydatki zaplanowane w projekcie ustawy budżetowej na 2020 r. wynikają z kalkulacji dysponentów opartych o dotychczasowe doświadczenia pozyskane na podstawie aktualnych regulacji, ze względu na brak dostatecznej wiedzy np. co do liczby umów możliwych do zawarcia pod rządami nowych przepisów. Nieuregulowanie na rok 2020 zmiany ww. przepisów stwarzało poważne ryzyko, iż ustawa budżetowa nie zapewni prawidłowego finansowania ulg, a do tego rząd nie chciał dopuścić.