Samorządy ruszyły po dotacje z Kolei+

Fot. Pixabay

Frekwencja okazała się nadspodziewanie wysoka. Wartość złożonych wniosków czterokrotnie przewyższyła pulę dofinansowania zaplanowaną przez rząd.

Na ostatnią chwilę samorządy składały wnioski o dofinansowanie inwestycji w ramach programu Kolej+. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) napłynęło w sumie blisko 100 wniosków obejmujących projekty dotyczące linii kolejowych o długości ok. 2 tys. km i wartych w sumie ok. 25 mld zł. To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje program, zakładający łączną pulę dopłat w wysokości 5,6 mld zł.

Głównym celem zaplanowanego do 2028 r. programu jest połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Kolej+ zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe: nowe przystanki, mijanki czy łącznice kolejowe.

CZYTAJ TAKŻE: Kolej Plus: mało wniosków po miliardy na samorządowe inwestycje

Propozycje złożono na nowe trasy, na istniejące, lecz niewykorzystywane, lub takie, z których korzystają jedynie pociągi towarowe. Najwięcej wniosków złożyły województwa: śląskie (19), podkarpackie (11), małopolskie i mazowieckie (9), lubuskie (8). Ponadto wpłynęły zgłoszenia z województw: warmińsko-mazurskiego (6), dolnośląskiego, lubelskiego i wielkopolskiego (5), kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego (4), łódzkiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, pomorskiego (2) oraz opolskiego (1).

Kolej na Wschód

Wnioski można było składać od końca maja do środy 26 sierpnia. Jeszcze w ubiegły poniedziałek, na kilkadziesiąt godzin przed terminem, było ich zaledwie 13. Jako jedne z pierwszych napłynęły wnioski od samorządów z terenu Polski Wschodniej. To obszar kraju szczególnie wymagający inwestycji poprawiających lokalną i regionalną infrastrukturę kolejową.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego zgłoszenia złożył w połowie sierpnia. Dotyczą modernizacji linii nr 223 Czerwonka–Biskupiec–Mrągowo–Mikołajki–Orzysz, linii nr 041 Gołdap–Olecko–Ełk, linii nr 035 Ostrołęka–Chorzele–Wielbark–Szczytno oraz budowy skrzyżowania drogowo-kolejowego na przecięciu drogi krajowej nr 16 z linią kolejową nr 9 pomiędzy Iławą i Stradomnem.

– Realizacja zgłoszonych projektów umożliwi rozszerzenie oferty przewozowej na odcinkach, na których od lat nie odbywa się ruch pasażerski. Mieszkańcom zapewni dojazd do pracy czy szkoły, a turystom możliwość przemieszczania między miejscami wypoczynku – mówi marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin. Jak podkreśla, każdy z projektów przyczyni się do zrównoważonego rozwoju transportu kolejowego na terenie regionu.

CZYTAJ TAKŻE: Kolej+ przed pierwszym testem

Z Podlasia napłynęły wnioski o utworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża–Białystok poprzez remont i elektryfikację linii kolejowej nr 49 pomiędzy Łomżą i Śniadowem. Łomża jest jednym z największych miast w regionie i jako jedyne nie posiada połączenia kolejowego w miastem wojewódzkim. – Rozbudowa infrastruktury kolejowej pobudzi ekonomicznie tę cześć naszego regionu i wzmocni potencjał transportowy oraz gospodarczy całego województwa podlaskiego – informuje Departament Infrastruktury i Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Oprócz budowy połączenia kolejowego z Łomżą, samorząd województwa wnioskował także o elektryfikację i odbudowę infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36, na odcinku Śniadowo–Łapy.

Dojadą do kopalni

Pięć wniosków nadesłało województwo lubelskie. Dotyczą budowy linii kolejowej Szastarka–Janów Lubelski–Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w Kraśniku, prac na liniach 69 i 72 na odc. Rejowiec–Zawada–Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada, rewitalizacji połączenia Chełm–Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie, elektryfikacji linii nr 30 Łuków–Lublin oraz utworzenia połączenia kolejowego Lublin–Łęczna/Bogdanka. W tym ostatnim przypadku celem jest budowa linii zapewniającej połączenie Łęcznej z Lublinem oraz budowa połączenia do Bogdanki do dowożenia pracowników do kopalni węgla oraz projektowanej elektrowni. – Nowa linia kolejowa będzie służyć także przewozom towarowym na potrzeby zakładów w jej sąsiedztwie – wyjaśnia Remigiusz Małecki, rzecznik lubelskiego urzędu marszałkowskiego.

Swoje wnioski nadsyłały także poszczególne miasta. Przykładowo Jędrzejów chce budować przystanki kolejowe Podchojny i Mnichów – to duże wsie na terenie gminy, liczące po ok. 1,5 tys. mieszkańców, mających teraz problemy z dojazdem do Jędrzejowa. Inwestycja kolejowa stała się koniecznością po uruchomieniu biegnącej tamtędy drogi ekspresowej nr 7, która – jak twierdzą władze miasta – odcięła sporą część gminy od transportu publicznego.

CZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacja kolejek wąskotorowych. Zaczyna się lato na wąskim torze

– Dziś komercyjni przewoźnicy autobusowi nie są zainteresowani korzystaniem z dróg serwisowych wzdłuż ekspresówki, a na ekspresówce nie ma przystanków autobusowych – tłumaczy burmistrz Jędrzejowa Marcin Piszczek. Przystanki kolejowe poprawiłyby skomunikowanie obu wsi z Jędrzejowem. Ich budowa ma kosztować ok. 4 mln zł.

Teraz PLK będą analizować każdy złożony wniosek. Do kolejnego etapu przejdą te propozycje, które spełniają postawione w programie kryteria.

Problemem samorządów będą jednak trudne do udźwignięcia wydatki. Przy rosnących kosztach budów (są już dwukrotnie droższe od kosztorysów z początku obecnego budżetu UE) oraz rosnących cen taboru (droższy o połowę) i dodatkowych kosztów np. w postaci opłat dworcowych, samorządowych budżetów może nie być stać nawet na 15-procentowy wkład własny.

Słabą stroną programu jest także rozciągnięcie go w długim czasie. Do końca 2023 r. roczne wydatki nie będą wielkie, obejmując przygotowanie inwestycji. Budowy zaczną się rozkręcać dopiero w 2024 r, a największe nakłady na poziomie blisko 2 mld zł rocznie planowane są dopiero na lata 2025–2026.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zatrzymać dzieci w rodzinach

Blisko 90 harcerskich świetlic podwórkowych, pomoc pedagogów rodzinnych oraz budowa placówek wychowawczych. Na Pomorzu ...

Charytatywne Lady D.

Agnieszka Hajdukiewicz z Czaplinka, Małgorzata Konecka ze Szczecina i Krystyna Nawój z Przelewic – ...

Narew bezpieczniejsza dla wodniaków

Na Narwi w Ostrołęce zamontowano nowe znaki nawigacyjne dla wodniaków. Słabo widoczne tyczki zastąpiono ...

Złota rączka naprawi seniorowi pralkę czy kran. Za darmo

Coraz więcej samorządów uruchamia usługę „Złota Rączka dla seniora”. Dzięki niej starsi mieszkańcy mogą ...

Dolnośląski biznes w trzech wymiarach

Dolny Śląsk stawia na nowe technologie i zaprasza do siebie innowatorów, którzy w swoich ...

Sieć 5G przyspieszy rozwój inteligentnych miast

Średni czas podróży mógłby być w Warszawie krótszy o niemal 40 proc., gdyby na ...