Marcin Krupa: Zrównoważony transport tworzy szereg rozwiązań

Marcin Krupa, prezydent Katowic

Zależy nam na tym, by jak najwięcej osób przesiadało się do tramwajów czy kolei w obszarze miasta i regionu – mówił w rozmowie z Marcinem Piaseckim podczas E-Forum Liderów Samorządowych Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Na czym polega nowa polityka parkingowa w Katowicach?

Nowa polityka parkingowa ma się skupiać przede wszystkim na ograniczaniu ruchu w centrach dużych miast. Jest to narzędzie do regulowania i wdrażania idei zrównoważonego transportu, które ma polegać na zrównoważeniu przemieszczania się poprzez wykorzystanie komunikacji zbiorowej, komunikacji indywidualnej samochodowej, rowerowej i pieszo.

Po wybudowaniu przez Katowice parkingów z możliwością korzystania z transportu publicznego, czyli tzw. park&ride, postanowiliśmy zrobić drugi krok, czyli wprowadzenie etapami tej polityki. Najpierw zrównoważenie stawek w całej strefie parkowania miejskiego, następnie utworzenie strefy śródmiejskiej, a co za tym idzie wyodrębnienie ze strefy śródmiejskiej przestrzeni ścisłego centrum miasta, gdzie parkowanie będzie znacznie droższe niż w pozostałych obszarach.

Idea ta została poprzedzona badaniami dotyczącymi zajętości miejsc parkingowych w naszym mieście, z których wynika, że miejsc parkingowych jest mniej niż samochodów, co oznacza, że kierowcy parkują na dziko lub w miejscach niedozwolonych.

Zapis wideo rozmowy poniżej:

CZYTAJ TAKŻE: Ortyl: pieniądze na odbudowę po pandemii wydawajmy mądrze

Ile będzie trwało wdrażanie tej polityki?

Jesteśmy niemal w przededniu podjęcia przez radę miasta decyzji o zwiększonych stawkach za postój w strefie płatnego parkowania. Drugi etap pokrzyżowała pandemia, ale gdy tylko zmienią się obostrzenia, rozpoczniemy kolejny etap wprowadzania, czyli kwestię ukształtowania strefy śródmiejskiej. Ponadto na parkingach, które dziś służą jako parkingi publiczne, wprowadzimy inne regulacje dotyczące parkowania, tak by nie było alternatywy w postaci parkowania bezpłatnego na dziko.

Co szerzej oznacza transport zrównoważony?

Przede wszystkim zależy nam na tym, by mieszkańcy korzystali z różnych rodzajów transportu, głównie z transportu zorganizowanego. Zależy nam na tym, by jak najwięcej osób przesiadało się do tramwajów czy kolei w obszarze miasta i regionu. Zależy nam również na tym, aby każdy, kto ma indywidualne potrzeby przemieszczania się mógł to robić.

Po pierwsze, transport zbiorowy. Po drugie, transport ekologicznymi pojazdami, czyli np. na rowerze czy w autach elektrycznych. Po trzecie, transport indywidualny, realizowany własnym pojazdem musi być możliwy, ale z pewnymi ograniczeniami. I oczywiście możliwość bezpiecznego przemieszczania się pieszych. Na organizację transportu zrównoważonego składa się szereg rozwiązań.

CZYTAJ TAKŻE: Marcin Krupa: Wyprowadzę ruch z centrum Katowic

Jak zaawansowane jest tworzenie sieci zrównoważonego transportu?

Z roku na rok jest ono coraz większe. Oddane do użytku zostały już dwa centra przesiadkowe. Kolejny element to budowa ścieżek rowerowych, których mamy w Katowicach już około 180 kilometrów, choć większość z nich prowadzona jest przez lasy, więc ma charakter rekreacyjny, a nie komunikacyjny.

Dlatego kładziemy duży nacisk na budowę dróg rowerowych łączących poszczególne dzielnica miasta z centrum. W tym roku planujemy wybudowanie około trzynastu kilometrów dróg rowerowych, które będą łącznikami z pozostałą infrastrukturą rowerową i będą doprowadzały do centrum miasta.

A jak w Katowicach przebiega realizacja programu „Czyste Powietrze”?

To jest duże wyzwanie nie tylko dla Katowic, ale całego regionu Górnego Śląska, gdzie tych zanieczyszczeń jest bardzo dużo. Dlatego działania samego miasta Katowice nie będą się przekładały 1:1 do zamierzonych efektów, ale nie oglądamy się na innych i działamy we własnym zakresie.

Prowadzimy katowicki program wymiany kotłów węglowych na inne źródła energii cieplnej. To jest oczywiście proces, ponieważ problemem jest nie tyle przekonanie mieszkańców do wymiany, ale koszty. Pomagamy mieszkańców korzystać także z programu „Czyste Powietrze”. Korzystamy ze wszystkich możliwych narzędzi, aby poradzić sobie z tym problemem.

CZYTAJ TAKŻE: Likwidacja kopciuchów w Polsce. Katowice jednym z liderów

Jaki jest poziom zaawansowania wymiany tzw. kopciuchów?

Odkąd jestem prezydentem [od 2014 roku – red.] wymieniliśmy prawie pięć tysięcy źródeł ciepła, co kosztowało około 42 mln zł. Ale zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy gdzieś w jednej czwartej drogi wymian źródeł ciepła i przejścia na proekologiczny styl myślenia. Cieszy fakt, że widzimy coraz większe zaangażowanie społeczne w działalność proekologiczną oraz to, że zmienia się rynek rozwiązań proekologicznych, które tanieją.

E-Forum Liderów Samorządowych, którego organizatorem jest „Rzeczpospolita” i „Rzeczpospolita Życie Regionów” to cykl rozmów i debat, na temat najważniejszych wyzwań stojących obecnie przez władzami lokalnymi. Forum organizowane jest w formule on-line w dniach 19-30 kwietnia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Kętrzynie wolontariuszki ruszyły z odsieczą miejscowemu szpitalowi

Jak wiadomo, największym rarytasem czasu epidemii jest maseczka ochronna. W Kętrzynie dramatycznie ich brakuje. ...

„Kraków kołem zamachowym turystyki w całej Polsce”

Krakowski rynek usług turystycznych jest ważny dla krajowej gospodarki – mówi Jacek Majchrowski, prezydent ...

Małe miasta otwarte na duże sklepy

Sporych rozmiarów centra handlowe powstają coraz częściej w niewielkich ośrodkach. Duże i średnie miasta ...

Burmistrz Giżycka: „Pomocą należy objąć tak samorządy, jak i firmy”

Myślę, że rząd zdaje sobie sprawę, że w tej sytuacji należy objąć pomocą zarówno ...

Cezary Trutkowski: Aktywność nie weszła nam w krew

Samorząd się sprawdził, jest choćby świetnym inwestorem. Ale gdzieś nam uciekła sama idea wspólnoty ...

Wrocław nie przespał czasu pandemii

Choć był on, a poniekąd wciąż jest, trudny dla miasta, dla przedsiębiorców, jak również ...