Kluczowe 30 lat w historii Krakowa

Kraków zamieszkuje ponad 770 tys. osób, ale cała metropolia – m.in. dzięki studentom – liczy ponad 1 mln osób. Fot./materiały prasowe
Kraków zamieszkuje ponad 770 tys. osób, ale cała metropolia – m.in. dzięki studentom – liczy ponad 1 mln osób. Fot./materiały prasowe

Miasto umacnia znane atuty i buduje nowe. To już nie tylko kultura, nauka czy zabytki, ale również duży rynek pracy oraz otwartość na biznes i ludzi.

Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Krakowa

Czy 30 lat w historii jednego z najstarszych polskich miast to dużo? Pewnie niewiele. Jeśli jednak zastanowimy się, jak Kraków wykorzystał ostatnie trzy dekady, to powinniśmy dojść do jednego wniosku – miasto z pewnością nie zmarnowało tego czasu.

Jubileusz samorządu upływa w cieniu wywołanym epidemią i obawami o kolejne lata w aspektach zdrowotnych, społecznych czy ekonomicznych. Już wiemy, że kryzys nie ominie również Krakowa. Dlatego tym bardziej warto przypomnieć, jak duża była skala i dynamika przemian, jakie zaszły w stolicy Małopolski w ostatnim czasie. Dzięki nim Kraków stał się miastem nowoczesnym, atrakcyjnym i otwartym.

Kraków od lat rośnie w siłę i zyskuje coraz większe znaczenie na wielu płaszczyznach, dzięki czemu jest jeszcze bardziej atrakcyjny dla kolejnych grup użytkowników: mieszkańców, turystów, pracowników czy przedsiębiorców. Niegdyś o stolicy Małopolski mówiło się przede wszystkim w kontekście cennych zabytków, ciekawej historii i dziedzictwa kulturowego, którego wartość potwierdza wpis na listę UNESCO, co docenili goście z całego świata (tylko w 2019 r. było ich blisko 14 mln). Od zawsze Kraków był (i nadal jest) również ważnym ośrodkiem akademickim, z cenioną kadrą naukową i obecnie ponad 160 tys. studentów, z których co roku 55 tys. opuszcza mury krakowskich uczelni.

TAURON Arena. Fot./materiały prasowe

Dziś Kraków to jednak zdecydowanie więcej niż tylko miasto kultury i nauki. To także jeden z najważniejszych punktów do odwiedzenia dla turysty krajowego i zagranicznego, duży rynek pracy, miasto otwarte na biznes – ten w skali mikro i makro, ale nade wszystko – miejsce przyjazne do życia dla mieszkańców, dbające o ich komfort i zaspokojenie potrzeb.

Kraków – tu chce się żyć

Siłą miasta są jego mieszkańcy. Kraków zamieszkuje ponad 770 tys. osób, ale cała metropolia – m.in. dzięki studentom – liczy ponad 1 mln osób.

To duże wyzwanie i jednocześnie powód do zadowolenia, bo Kraków jest jednym z niewielu polskich miast, gdzie mieszkańców przybywa.

Ludzie osiedlają się pod Wawelem, bo doceniają dobrą ofertę edukacyjną – od przedszkola po studia wyższe, służbę zdrowia – w tym szereg programów zdrowotnych finansowanych dla krakowian z miejskiej kasy, duże możliwości, jakie daje lokalny rynek pracy (Kraków ma jedną z najniższych w kraju stóp bezrobocia) i wysoki komfort życia.

Finansowy zastrzyk od Unii Europejskiej

Rozwój Krakowa nie byłby tak prężny, gdyby nie pomoc finansowa Unii Europejskiej. Do stolicy Małopolski trafiło łącznie blisko 4,8 mld zł dofinansowania. Pieniądze te stały się impulsem do rozbudowy infrastruktury miasta. Udało się zrealizować gigantyczne przedsięwzięcia, na które krakowianie z niecierpliwością czekali. Ofertę kulturalną dopełniły TAURON Arena Kraków i Centrum Kongresowe ICE Kraków. Obydwa miejsca otworzyły przed Krakowem zupełnie nowe możliwości organizacji wydarzeń – obiekt przy ul. Lema przeznaczony jest przede wszystkim na występy gwiazd muzyki i sportu, a ICE Kraków – na kongresy o różnorodnej tematyce, dzięki którym pod Wawelem prężnie rozwija się tzw. przemysł spotkań i turystyka biznesowa.

Dzięki środkom z Unii Europejskiej możemy cieszyć się z MOCAK-u i podziemi Rynku, spacerować kładką Bernatka, podróżować po mieście nowymi autobusami i tramwajami, a także chwalić się jednym z najnowocześniejszych w Polsce Zakładów Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych, czyli krakowską ekospalarnią.

Drogowa metamorfoza

Większość z nas najszybciej dostrzega te zmiany, z których rezultatów korzysta na co dzień, a nie tylko od święta. Tu na myśl przychodzi infrastruktura drogowa, która w niczym nie przypomina tej sprzed lat. Nowa estakada tramwajowa Lipska–Wielicka, kładka Bernatka, mosty Kotlarski i Zwierzyniecki, estakady w ciągu ul. Nowohuckiej czy nad rondem Ofiar Katynia, przebudowane rondo Mogilskie, tunel tramwajowy do dworca PKP i nowe linie tramwajowe do Kurdwanowa, Ruczaju, Małego Płaszowa – to tylko niektóre inwestycje, które zmieniły komunikacyjne oblicze miasta i znacząco usprawniły poruszanie się po nim. Dla zobrazowania skali przedsięwzięć warto wspomnieć, że tylko w latach 2014–2018 na budowę i remonty infrastruktury drogowej i torowej miasto przeznaczyło 1 mld 509 mln zł!

Centrum Kongresowe ICE Kraków otworzyły przed miastem zupełnie nowe możliwości organizacji wydarzeń. Fot./materiały prasowe

Ponieważ Kraków nieustannie się rozrasta, potrzeby nadal są duże. Trwająca budowa Trasy Łagiewnickiej czy rozbudowa ulicy Igołomskiej, a także planowane nowe linie tramwajowe, m.in. Krowodrza Górka–Górka Narodowa czy Cichy Kącik–Azory, pokazują, że nowe inwestycje drogowe są i nadal będą jednym z priorytetów miasta.

Kraków jest eko

Jednym z celów miasta od lat jest zdrowie jego mieszkańców i troska o środowisko. Już w 1995 roku rozpoczęto działania związane z likwidacją niskiej emisji i dofinansowanie wymiany starych źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne. Zlikwidowano łącznie ponad 45 tys. palenisk węglowych. Od września ubiegłego roku w Krakowie – pierwszym mieście w Polsce – obowiązuje całkowity zakaz stosowania paliw stałych do ogrzewania domów i mieszkań. Już widać pierwsze efekty – dni, kiedy nie da się oddychać pełną piersią, jest coraz mniej, a o Krakowie mówi się jako o zwycięzcy w walce ze smogiem.

Ale to nie koniec proekologicznych działań – w mieście zostało nieco ponad 2800 pieców do likwidacji, a w budżecie nadal są środki na programy wspierające proekologiczne działania krakowian, w tym na dofinansowanie instalacji odnawialnych źródeł energii (pomp ciepła, kolektorów słonecznych) czy na program termomodernizacji budynków jednorodzinnych.

Gra w zielone

By znaleźć się na łonie przyrody i odetchnąć od zgiełku ulicy, nie trzeba wyjeżdżać poza miasto, bo zieleni pod Wawelem nie brakuje. Tworzenie nowych miejsc relaksu pozostaje jednym z podstawowych założeń rządzących miastem, którego realizacji oczekują krakowianie.

Kraków w 62 proc. pokrywają tereny zielone. Miasto utrzymuje 47 parków i 18 parków kieszonkowych, sieje łąki kwietne, a także realizuje zielone projekty zgłoszone przez mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego. W mieście rewitalizowane są też znane i lubiane przez mieszkańców zielone miejsca, takie jak zalewy Nowohucki czy Bagry. Już w tym roku krakowianie będą mogli korzystać z odnowionych parków Tysiąclecia i Jerzmanowskich, a także zupełnie nowego, który wyrasta w Czyżynach. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat na inwestycje w zieleń miasto wydało ok. 300 mln zł! Kraków kupuje też nowe tereny zielone – m.in. ostatnio Las Borkowski, a wcześniej tereny pod park Zakrzówek czy park Aleksandry.

Biznes po krakowsku

W raporcie „Financial Timesa” European Cities & Regions of the Future ranking 2018/2019 Kraków został zaliczony do Top 10 dużych miast europejskich przyjaznych dla biznesu. Dostęp do dobrze wykształconych, otwartych na świat ludzi to magnes na przedsiębiorców.

Jeśli dodać do tego atrakcyjne tereny, miejskie inwestycje poprawiające komfort życia, bogatą ofertę rynku nieruchomości wraz z rozwiniętym sektorem usług dla biznesu i zapleczem naukowo-badawczym, to uzyskamy odpowiedź na pytanie, dlaczego Kraków jest dobrym miejscem do inwestowania.

Fot./materiały prasowe

Współpraca biznesu ze środowiskiem naukowym i samorządem przekłada się na atrakcyjne możliwości rozwoju, które przyciągają wielki i mały kapitał: instytucje finansowe, firmy z sektora high-tech, startupy.

Komfort przede wszystkim

Ostatnie dekady w Krakowie były czasem realizacji inwestycji, które radykalnie zmieniły charakter miasta, a postęp inwestycyjny nastąpił właściwie w każdej dziedzinie życia. W tym okresie uporządkowano gospodarkę wodno-ściekową, gospodarkę odpadami, system ciepłowniczy, zbudowano wielkie obiekty kubaturowe, poszerzono ofertę kulturalno-sportową, ale przede wszystkim dokonano potężnego progresu w dziedzinie infrastruktury drogowej metropolii.

Czas dużych przedsięwzięć strategicznych powoli mija, ponieważ Kraków staje się miastem kompletnym. Jednak wyzwań na kolejne lata z pewnością nie zabraknie. – Kładziemy teraz nacisk na inwestycje mniej kosztowne, ale wpływające na podniesienie komfortu życia i zapewniające równomierny rozwój miasta – przekonuje Jacek Majchrowski, prezydent miasta.

Nowe baseny, szkoły i przedszkola, place zabaw, przedsięwzięcia aktywizujące seniorów, ścieżki rowerowe, budownictwo komunalne, parki, skwery, a także szereg inwestycji z zakresu transportu to zadania niezbędne, aby Kraków stawał się jeszcze bardziej atrakcyjny, przyjazny i wygodny dla mieszkańców.

– Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Krakowa

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Epidemia w cieniu pandemii. Miasta będą miały problem

Rękawiczki jednorazowe czy maseczki stały się większym problemem niż torebki plastikowe. Szacuje się, że ...

Dziury w urzędowej sieci

Systemy informatyczne i bazy danych będące w dyspozycji administracji gmin i miast są bardzo ...

Samorządy w cieniu strajku nauczycieli

Samorządowcy apelują o zwiększenie subwencji, bo obecna nie wystarcza na pokrycie wydatków związanych z ...

Miasta nie zdążą z przekształceniem użytkowania we własność

Warszawa, Kraków, Poznań, Katowice potrzebują więcej czasu na wydanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie.

Samorządy nie powinny zastępować NFZ

Władze lokalne z niecierpliwością czekają na realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który zdejmie z nich ...

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Wąski tor, szeroki pejzaż

W Polsce działają 23 publiczne kolejki wąskotorowe. Chętnie korzystają z nich turyści, o tabor ...