Najbardziej innowacyjny region w Europie

Zorganizowana pod koniec kwietnia w szczecińskiej Operze na Zamku Konferencja „Marketing & zarządzanie” nie była zwykłym biznesowym wydarzeniem, lecz festiwalem inspiracji.

Publikacja: 15.05.2023 09:00

Marszałek Olgierd Geblewicz widzi w małych firmach szansę dla Pomorza Zachodniego.

Marszałek Olgierd Geblewicz widzi w małych firmach szansę dla Pomorza Zachodniego.

Foto: materiały prasowe

Tekst powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego

Pomorze Zachodnie opiera się na małych i średnich firmach. Jednak to, co dla jednych może być słabością czy minusem, my staramy się przekuć na plus: jesteśmy zwinni, elastyczni i kreatywni. Naszym celem jest rozwój zielonej innowacyjnej gospodarki – mówił podczas spotkania z młodymi (i nie tylko) przedsiębiorcami marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Chcemy podpatrywać, jak to, co robimy, można robić lepiej. Jesteśmy Europejskim Regionem Przedsiębiorczości, ale chcemy też stać się najbardziej innowacyjnym regionem w Europie – dodawał.

– Świat jeszcze nigdy nie pędził tak szybko, jak dziś. A to oznacza, że mało kto ma czas, by szukać inspiracji. Takie wydarzenia jak szczecińska konferencja stwarzają okazję, by zdobywać się na refleksję, myśleć, być inspirowanym, tworzyć wspólnotę. To powinno wiele znaczyć dla całego regionu – uzupełniał Martin Lindstrom, ekspert w dziedzinie brandingu i jeden ze stu najbardziej wpływowych myślicieli biznesowych świata według magazynu „Time”, który gościł też w Szczecinie.

Liczy się autentyczność

Inspiracji w Szczecinie rzeczywiście nie brakowało, tym bardziej że na scenie prezentowały się firmy, które wygrały konkursy na udział w sesjach mentorskich. W zakończonej pod koniec kwietnia, drugiej już, edycji programu zwyciężyła firma Liście Miejska Farma, która tworzy uprawy małych warzywnych listków – np. brokułów, groszku czy rzodkiewki – w formach wertykalnych i w wersji mikro. Te minilistki zawierają kilkudziesięciokrotnie więcej składników odżywczych niż tradycyjne warzywa, a jednocześnie są pozbawione chemii znanej z przemysłowego rolnictwa.

materiały prasowe

Owoce działania firmy trafiają do konkretnych klientów, w zgodzie z ich zapotrzebowaniem. A co równie ważne: lokalnie, blisko konsumenta. – To biznes autentycznie etyczny. I opłacalny – mówił Piotr Bucki, coach i autor książek z dziedziny psychologii, komunikacji i marketingu. – Mam nadzieję, że dołączycie do #teamLiście – mówił, przypominając historię #EggGang, czyli wielkiej spontanicznej akcji zbierania lajków i komentarzy (ponad 54 miliony!) pod profilem jajka na Instagramie. – Chodziło o to, by pokazać, że coś autentycznego może być popularniejsze niż celebrytka, która chwali się kilkunastoma milionami lajków pod zdjęciem. Założyciele Liści Miejskiej Farmy są prawdziwi, uczciwi wobec siebie i klientów – podkreślał.

Ten „ludzki” czynnik w biznesie akcentował też Lindstrom. – Ludzie nie będą pamiętali tego, co mówiłeś, co robiłeś. Ale na zawsze zapamiętają to, jak czuli się dzięki tobie. Transakcje business-to-business musi zastąpić relacja human to human – twierdzi duński ekonomista.

Właśnie tą ideą kierowali się organizatorzy szczecińskiej konferencji. Jej uczestnicy mogli wysłuchać ciekawych prelekcji i podyskutować z twórcami takimi jak Kamil Paciorek (autor kanału na portalu YouTube „Imponderabilia”, proponującego odbiorcom – wbrew duchowi czasów – długie i poważne rozmowy na wszystkie, społecznie czy politycznie ważne, tematy) czy Wiktoria Wójcik (współzałożycielka inStreamingly, platformy łączącej marki ze streamerami gamingowymi). Wielką wartością była też możliwość rozmowy z Martinem Lindstromem czy Jakubem Olkiem, dyrektorem TikToka ds. relacji z partnerami publicznymi na Europę Środkową i Wschodnią.

Mierzymy wysoko

– Zarażamy się pomysłami i myślimy już o tym, jak przekuwać je w rzeczywistość. Niejednokrotnie udowadnialiśmy, że ambicji nam nie brak, więc i teraz mierzymy wysoko – zapowiada marszałek Geblewicz. – Skutecznie budujemy pozycję i rozpoznawalność regionalnych firm. Otrzymujemy bardzo dobry feedback od przedsiębiorców: że zdobywają nowych klientów, nowe rynki, rozwijają biznes – podkreśla także Krzysztof Barczyk, dyrektor gabinetu marszałka.

Chodzi zarówno o wsparcie w rozwoju istniejących już firm, jak i impuls do ich tworzenia. – Tak by nawet osoba, która zastanawia się „czy potrafię” albo „a kogo to interesuje”, mogła spróbować – podkreślali uczestnicy konferencji, wymieniając jednym tchem nawet te najmniejsze z firm, jak kwiaciarnie czy szwalnie. – Bardziej od rozmachu liczy się kreatywna pasja – przekonywano w Szczecinie.

Zarówno konferencja, jak i program mentorski na Pomorzu Zachodnim są adresowane dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Mają wesprzeć ich w dostępie do wiedzy i doświadczeń najlepszych specjalistów, doskonalenia narzędzi pracy, umiejętności prezentowania się światu. W pierwszej edycji koncentrowano się na designie, teraz – na marketingu i zarządzaniu, kolejna edycja będzie poświęcona innowacjom.

Konferencje i programy mentorskie organizowane są w ramach projektu „Wzmocnienie pozycji regionalnej gospodarki, Pomorze Zachodnie – Ster na innowacje – etap II” finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014–2020, Działanie 1.14 „Wzmocnienie pozycji regionalnej gospodarki w wymiarze krajowym i międzynarodowym”.

Tekst powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego

Tekst powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego

Pomorze Zachodnie opiera się na małych i średnich firmach. Jednak to, co dla jednych może być słabością czy minusem, my staramy się przekuć na plus: jesteśmy zwinni, elastyczni i kreatywni. Naszym celem jest rozwój zielonej innowacyjnej gospodarki – mówił podczas spotkania z młodymi (i nie tylko) przedsiębiorcami marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Chcemy podpatrywać, jak to, co robimy, można robić lepiej. Jesteśmy Europejskim Regionem Przedsiębiorczości, ale chcemy też stać się najbardziej innowacyjnym regionem w Europie – dodawał.

Pozostało 87% artykułu
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Żabka wspiera lokalną przedsiębiorczość
Biznes
Morski wiatr da drugie życie lokalnym portom
Biznes
Ptasia grypa mocno zaczęła rok, wybito wielkie stada
Materiał partnera
Kontraktacja środków w ramach RPO – Lubuskie 2020 przekroczyła 100 proc.