Dolnośląskie firmy podbijają światowe rynki

Efektem programu „Going Global”, promującego firmy z regionu za granicą, jest 13 misji gospodarczych z udziałem przedstawicieli 69 przedsiębiorstw, setki spotkań i nowych kontaktów biznesowych.

Publikacja: 05.12.2022 09:00

Dolnośląskie stoisko na targach Electronica w Monachium

Dolnośląskie stoisko na targach Electronica w Monachium

Foto: UMWD

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

W październiku 2020 r. samorząd regionu ogłosił start programu „Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza”, jednego z pierwszych w kraju, regionalnych programów internacjonalizacji o tak szerokim zakresie. Skierowany do sektora dolnośląskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP), wpisujących się w inteligentne specjalizacje Dolnego Śląska program cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Jeszcze przed startem pierwszych misji i działań chęć udziału w „Going Global” zgłosiło ponad 250 przedsiębiorców.

Głównym celem projektu była krajowa i międzynarodowa promocja gospodarcza regionu oraz wzrost poziomu internacjonalizacji regionalnych przedsiębiorstw, w tym poszukiwanie nowych rynków zbytu i dostawców. W ramach projektu zorganizowano łącznie 13 zagranicznych misji gospodarczych. Powstały też trzy nowoczesne aplikacje multimedialne oraz kampania promocyjna projektu w mediach.

– Samorząd województwa zaplanował wiele działań, których celem jest łagodzenie ekonomicznych i gospodarczych skutków pandemii, a obecnie także wojny trwającej za naszą wschodnią granicą. Jednym z kluczowych elementów wspomagających powrót do normalności po pandemii dolnośląskich MMŚP był projekt „Going Global Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza” – tłumaczy marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

Nowe technologie promowały na świecie Dolny Śląsk

Hologramy, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to zaawansowane technologie, które samorząd województwa wykorzystał do promocji gospodarczej Dolnego Śląska. Dzięki nim region mogli poznać między innymi uczestnicy Światowej Wystawy Expo w Dubaju.

Podpisanie listu intencyjnego na zakup holterów EKG. Porozumienie podpisali Marcin Lerner, wicepreze

Podpisanie listu intencyjnego na zakup holterów EKG. Porozumienie podpisali Marcin Lerner, wiceprezes DOLMED-u, i prezes koreańskiej firmy ATsens, w obecności władz województwa dolnosląskiego

UMWD

– Dolny Śląsk to ambitny, dynamicznie rozwijający się region. Chcieliśmy pokazać naszym obecnym i potencjalnym partnerom, że jesteśmy otwarci na ich kreatywne pomysły i inwestycje, że stawiamy na nowoczesne, innowacyjne technologie. Dlatego też w projekcie „Going Global” wykorzystaliśmy najnowocześniejsze rozwiązania cyfrowe – wyjaśnia wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.

Powstała m.in. aplikacja mobilna, w której dolnośląskie firmy z branży turystycznej czy zdrowej żywności mogły bezpłatnie dodać swoją ofertę. Aplikacja umożliwia m.in. przygotowanie własnej trasy zwiedzania obiektów.

Świetny efekt promocyjny i poczucie niemalże namacalnego poznawania Dolnego Śląska udało się uzyskać dzięki hologramom oraz wykorzystaniu rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Oprócz hologramów w „Going Global” po raz pierwszy wykorzystano gry toczące się w rzeczywistości wirtualnej osadzonej w realiach regionu. Aplikacja umożliwia np. swobodne poruszanie się po danym obiekcie. Wykorzystano m.in. koncepcję escape room, gdzie gracz, poznając tajemnice regionalnych obiektów, uzyskuje dostęp do kolejnych poziomów.

13 zagranicznych misji gospodarczych

W ramach projektu „Going Global” samorząd województwa zorganizował łącznie 13 misji gospodarczych do Niemiec, Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), USA, Gruzji, Luksemburga, Czech, Korei Południowej, Szwajcarii i Japonii. Każda oferowała uczestniczącym w niej przedsiębiorcom inny zestaw narzędzi do zwiększenia potencjału ich internacjonalizacji. W misjach wzięło udział 69 przedsiębiorstw z regionu, które odbyły łącznie ponad 390 spotkań i rozmów.

Przedsiębiorstwa mogły brać udział w każdym działaniu i misji całkowicie bezpłatnie. Samorząd regionu pokrywał koszty lotów, przejazdów, ubezpieczeń, noclegów, wyżywienia, tłumaczeń, opłat targowych, organizacji sesji, wynajmu powierzchni, opłat wjazdowych i wizowych itp. Rekrutacja była prosta i składała się zaledwie z trzech etapów: elektronicznej rejestracji chęci udziału w misji, złożenia specjalnych oświadczeń oraz podpisania umowy o udziale w misji.

Każda z misji była skierowana na inny rynek zagraniczny i obejmowała różne branże. Zorganizowano misje na targi EXPO 2020 w Dubaju, GITEX w Dubaju, For Decor&Home w Pradze, DMEA w Berlinie, Electronica w Monachium, GamesCom w Kolonii, SiliconSaxony w Dreźnie, Tokio Game Show, FIME w Miami, Sindex w Bern. Oprócz wyjazdów na targi zorganizowano także misje gospodarcze do Gruzji, Luksemburga i Korei Południowej. Dzięki takiemu podejściu przez dwa lata realizacji projektu możliwe było poznanie i częściowe pozyskanie nowych rynków dla dolnośląskich firm m.in. z branż spożywczej, doradztwa, edukacji, space, produkcji maszyn, ICT, mobilności, dronów i bezzałogowców, medycznej, Przemysłu 4.0.

W zależności od charakteru misji były to stoiska targowe, sesje B2B, B 2C, H 2H, spotkania, konferencje, wykłady, ścieżki kulturowo-gospodarcze i inne. Działania z założenia nie miały być gotowymi rozwiązaniami, a właśnie mechanizmami, które przedsiębiorcy wykorzystają zgodnie ze swoimi potrzebami i profilami.

– We współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego (UMWD) w ramach projektu „Going Global 2.0” dodatkowo wzmocniliśmy naszą strategię internacjonalizacji na rynkach takich jak Stany Zjednoczone, Luksemburg, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Niemcy. Dzięki dostosowaniu oferty pod każdy z tych rynków oraz logistyczno-formalnemu wsparciu UMWD udało nam się osiągnąć niespodziewany wynik w stosunkowo krótkim czasie. Już do tej pory zrealizowaliśmy projekty na ponad 150 tys. zł. Ale największy potencjał został wygenerowany na rok 2023, gdzie przychód w ramach naszej działalności powinien przekroczyć 1 mln zł. Również w perspektywie długoterminowej zbudowaliśmy wartościowe relacje z firmami, zawiązaliśmy strategiczne partnerstwo z firmą w USA, ale też rozwinęliśmy sieć relacji z firmami z Dolnego Śląska – opowiada Antoni Kozelski, CEO i współzałożyciel Vstorm.

Dla przykładu w czasie misji przedsiębiorców na EXPO w Dubaju zorganizowano sesje B2B oraz wieczorną prezentację połączoną z przyjęciem gospodarczym. Dolnośląskie firmy jako jedne z pierwszych z Polski prezentowały inwestorom i partnerom z ZEA swoje technologie, rozwiązania i możliwości. Działania te pozwoliły na nawiązanie nowych kontaktów.

– Podczas misji na GITEX w Dubaju zorganizowano spotkania B2B, w trakcie których zaprezentowaliśmy swoje technologie i zapotrzebowania produktowe. Efektem była zmiana naszych łańcuchów dostaw i zastąpienie brakujących podzespołów nowo pozyskanymi, co pozwoliło na nieprzerwane dostawy systemów bezzałogowych dla naszych klientów – mówi Kacper Budnik, CEO BZB UAS, firmy zajmującej się opracowywaniem, produkcją i dystrybucją dronów.

Historie sukcesu promowały region

W projekcie „Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza” region jako jeden z pierwszych postawił na promocję poprzez historie sukcesów rodzimych przedsiębiorców. Wykorzystano je nie tylko na stoiskach targowych, ale przede wszystkim w filmach promocyjnych wyprodukowanych z myślą o działaniach i rynkach ujętych w projekcie.

Region promował się m.in. poprzez opracowywane i produkowane tu satelity, urządzenia smartdom, katamarany, urządzenia medyczne, pojazdy, samoloty oraz bardziej tradycyjne branże, takie jak np. winiarstwo, ceramika, kryształ czy rękodzieło artystyczne. Podczas targów For Decor&Home w Pradze lokalni rękodzielnicy mieli okazję promować swoje wyroby u południowych sąsiadów.

– Udział w targach był okazją do zainteresowania Czechów polskim winem i tym samym promocji regionu – tłumaczy Dorian Zięba, współwłaściciel winnicy 55-100. – Dla nas to również sprawdzian, jak zostaną odebrane nasze wina i czy będą smakować gościom odwiedzającym stoisko Dolnego Śląska. W Czechach, gdzie produkuje się sporo piwa, uprawia się również winorośle i produkuje wina. Byliśmy szczęśliwi, widząc pozytywne zaskoczenie na twarzach osób, które degustowały nasze wina. Goście zainteresowani byli nie tylko kupnem produktów, ale również wizytą w naszym regionie – dodaje.

Dzięki spójnym działaniom projekt przyniósł efekty nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla regionu poprzez wzrost jego rozpoznawalności zarówno w kraju, jak i za granicą, ułatwiając przyszłe kontakty i działania. Informacje o projekcie pojawiały się w mediach łącznie 626 razy, a wartość AVE (Advertising Value Equivalency; ekwiwalent reklamowy – wskaźnik wyrażający kwotę, jaką należałoby wydać na promocję danego przekazu, gdyby był on reklamą) wyniosła 2 046 688 mln zł.

Internacjonalizacja się opłaca

Program „Going Global” był realizowany w okresie październik 2020 – listopad 2022. Cały projekt kosztował 6 mln zł, z czego 5,1 mln pochodziło z unijnego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014–2020 oraz ze środków samorządu województwa dolnośląskiego.

Za opracowanie, koordynację i realizację projektu odpowiadał Wydział Współpracy z Zagranicą UMWD. Zakończenie projektu pozwoliło na ocenę przez uczestniczące w nim firmy potencjalnych zysków ze spotkań, rozmów i nawiązanych kontaktów. Zyski te zostały oszacowane na łączną kwotę ponad 5,3 mln zł.

Samorząd województwa dolnośląskiego po analizie projektu zdecydował o jego kontynuacji.

– Będziemy dalej aktywnie wspierać naszych przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków zbytu, dywersyfikacji łańcuchów dostaw, optymalizacji kosztów i zwiększaniu zysków. Dlatego już teraz pracujemy nad założeniami kolejnej edycji projektu „Going Global” – podsumowuje Cezary Przybylski.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

W październiku 2020 r. samorząd regionu ogłosił start programu „Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza”, jednego z pierwszych w kraju, regionalnych programów internacjonalizacji o tak szerokim zakresie. Skierowany do sektora dolnośląskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP), wpisujących się w inteligentne specjalizacje Dolnego Śląska program cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Jeszcze przed startem pierwszych misji i działań chęć udziału w „Going Global” zgłosiło ponad 250 przedsiębiorców.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Wakacje poprawiły wyniki regionalnych lotnisk. Szykuje się rekordowy rok
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Biznes
Karpacz już czeka na gości Forum Ekonomicznego
Materiał partnera
Nowy inkubator przedsiębiorczości na ostatniej prostej
Materiał partnera
Dolnośląscy przedsiębiorcy otrzymają nową przestrzeń do działania
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biznes
Najbardziej innowacyjny region w Europie
Biznes
Do polskich portów wracają wielkie statki wycieczkowe