Materiał przygotowany przez Pomorze Zachodnie

Wystarczyło 16 godzin i 100 ton ładunku z dalekiego wschodu trafiło do Goleniowa w Zachodniopomorskiem. Jeszcze do niedawna o takich operacjach transportowych lotnisko mogło jedynie pomarzyć. Mieszkańcy głównie korzystali z regionalnego okna na świat, aby dotrzeć do Warszawy, Anglii, Norwegii czy polecieć na egzotyczne wakacje. Niewielu widziało, że Port Lotniczy świadczy również usługi transportowe.

Dynamiczny rozwój szczecińskiej metropolii w kierunku e-commerce dostrzegli deweloperzy. Nowe przestrzenie magazynowe zaczęli wypełniać najemcy z Niemiec czy Skandynawii. Inwestycji przybywało, a w regionie pojawiły się największe marki, jak Amazon i Zalando, a także skandynawski odzieżowy Bestseller czy PDC Logistics – największy w Europie Północnej dystrybutor części i akcesoriów m.in. do motocykli.

Misje handlowe – ziarno przyszłych sukcesów

Władze regionu postanowiły pójść za ciosem i zabrały lokalnych przedsiębiorców na misję handlową do Liege w Belgii, gdzie mieści się jeden z największych portów lotniczych cargo w Europie. Handel internetowy generuje tam blisko połowę obsługi towarowej i jest tzw. drugą nogą, obok obsługi pasażerskiej.

– Wierzę, że lotnisko będzie się jeszcze lepiej rozwijać właśnie w strefie cargo, a zlokalizowane na

– Wierzę, że lotnisko będzie się jeszcze lepiej rozwijać właśnie w strefie cargo, a zlokalizowane na Pomorzu Zachodnim firmy wykorzystają ten potencjał – marszałek Olgierd Geblewicz

foto–team.pl

– Głęboko wierzyłem, że rozwój właśnie takich usług może dać szansę lotnisku w Goleniowie. Kilka lat później prywatny inwestor wybudował terminal towarowy. W ostatnich dniach lądują u nas jedne z największych samolotów transportowych, właśnie z ładunkiem dla branży e-commerce. Wierzę, że lotnisko będzie się jeszcze lepiej rozwijać właśnie w strefie cargo, a zlokalizowane na Pomorzu Zachodnim firmy wykorzystają ten potencjał – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.

Obrót towarowy to dla lotniska w Goleniowie dodatkowy zarobek. Szczególnie ważny po bardzo dotkliwej dla branży lotniczej pandemii Covid-19 i licznych lockdownach. W przetrwaniu najtrudniejszego okresu pomogły specjalne szybkie pożyczki od samorządu województwa zachodniopomorskiego, które jest jednym z głównych udziałowców portu lotniczego.

Rozwój wymaga inwestycji

W ostatnich latach Pomorze Zachodnie i samorządowy partner – miasto Szczecin – w ramach testu prywatnego inwestora przekazały lotnisku 44 mln zł. Po długich i trudnych negocjacjach na inwestycje zgodził się główny udziałowiec – Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Do 2027 r. mogą one przekroczyć 180 mln zł, z czego blisko 80 mln zł wsparcia operacyjnego chcą udzielić samorządy. Zgodę musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.

Inwestycje w infrastrukturę dla potrzeb obsługi ruchu pasażerskiego i cargo są niezbędne ze względu m.in. na wymogi bezpieczeństwa.

Materiał przygotowany przez Pomorze Zachodnie