Materiał partnera: Żabka
Dlatego coraz więcej osób, które chciałoby zacząć swój biznes, zapewniający większe bezpieczeństwo, zwraca się w kierunku franczyzy. Przykładem takiego modelu franczyzowego, w ramach którego współpracuje już ponad 7200 drobnych przedsiębiorców jest sieć Żabka.
W naszym kraju działa aktualnie ponad 1300 sieci franczyzowych, w ramach, których swoje biznesy prowadzi jakieś 83 tys. franczyzobiorców. Aż 8 na 10 franczyz są to krajowe marki, a do najpopularniejszych biznesów w sektorze handlu należą sklepy spożywcze (dane PROFIT System za rok 2020). Nie dziwi to, bo branża jest "w gronie" najbardziej stabilnych w gospodarce niezależnie od czynników zewnętrznych. Od lat jednym z najprężniej rozwijających się brandów jest sieć modern convenience - niewielkich, nowoczesnych sklepów zlokalizowanych blisko domu czy pracy, mowa tu o Żabce. Współpracujące z nią osoby, prowadzące placówki pod jej szyldem, są z jednej strony indywidualnymi przedsiębiorcami z zarejestrowaną w CEIDG działalnością gospodarczą, a z drugiej funkcjonują w ramach umowy franczyzowej regulującej zakres współpracy między nimi, a siecią franczyzową.
Wspólny rozwój
Na przekroju ostatnich lat, widoczny jest aktywny przyrost liczby franczyzobiorców sieci Żabka. Obecnie tworzy ją ponad 7200 przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje sklepy pod jej szyldem niemal w całej Polsce – zarówno w dużych aglomeracjach miejskich, jak i niewielkich miejscowościach takie jak Boguchwałowice, które zamieszkuje mniej niż tysiąc osób.
- Do sieci przystępują wciąż nowi przedsiębiorcy, których przekonuje nasza koncepcja biznesowa, niski próg wejścia, a także szerokie wsparcie, na jakie mogą liczyć z naszej strony. Aktywnie dostosowujemy się do zmian rynkowych na różne sposoby wspieramy współpracujących z nami franczyzobiorców, również tych, którzy postanowili z nami otworzyć swoją pierwszą działalność gospodarczą – zaznacza Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych w Żabka Polska.
Jednym z powodów takiego zainteresowania biznesem z siecią jest fakt, że Żabka oferuje atrakcyjne warunki współpracy, które wiążą się z niewielkim kapitałem początkowym, pozwalającymi na stabilny rozwój i znacząco obniżającymi ryzyko niepowodzenia. Model ten został już sprawdzony przez innych i dotyczy branży opornej na rynkowe zawirowania. Uruchamiając placówkę pod szyldem sieci, przedsiębiorca musi dysponować wkładem własnym wynoszącym jedynie 5 tys. zł, który pokrywa m.in. koszty kasy fiskalnej czy koncesji. Nowy franczyzobiorca otrzymuje przy tym w pełni wyposażony i zatowarowany sklep w atrakcyjnej lokalizacji, możliwość działania pod znanym przez konsumentów szyldem, a także pakiet szkoleń, które przygotowują go do pełnienia nowej roli. Wartość sklepu wraz z umeblowaniem, sprzętem oraz towarem to wartość około 400 tys. zł. W sieci obowiązuje także specjalne ubezpieczenie tzw. Polisa na biznes, zabezpieczająca działających pod zielonym szyldem przed niepowodzeniem i zakończeniem współpracy z siecią z ujemnym saldem finansowym. Nie bez znaczenia jest również przejrzysty system rozliczeń z siecią, bazujący na takich wartościach jak bezpieczeństwo, motywacja i partnerstwo - w okresie kwiecień-czerwiec 2022 r. ponad 77 proc. franczyzobiorców współpracujących z Żabką osiągnęło miesięczny poziom przychodu w wysokości 22 tys. zł lub więcej. Przedsiębiorcy otrzymują też wsparcie serwisowe, marketingowe czy IT, zaplecze logistyczne i szereg nowatorskich rozwiązań ułatwiających im prowadzenie biznesu.
Innowacyjność we franczyzie
Polacy coraz chętniej korzystają z rozwiązań technologicznych. 91 proc. obywateli naszego kraju jest zdania, że „nowe technologie ułatwiają codzienne życie" (Digital Poland GFK 2021), ponad 80 proc. kupuje przez Internet, a rosnącą rolę w e-zakupach odgrywają urządzenia mobilne. Żabka często także wyprzedza trendy - jest dziś postrzegana jako najszybciej rozwijająca się sieć modern convenience w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki temu także współpracujący z nią przedsiębiorcy mają szansę na dynamiczny rozwój i możliwość odpowiadania na oczekiwania dzisiejszych konsumentów.
Stosowane rozwiązania smart, z których mają szansę korzystać przedsiębiorcy prowadzący sklep franczyzowy, dotyczą niemal każdego obszaru biznesu - od doboru lokalizacji pod sklepy przy użyciu sztucznej inteligencji, przez obszar logistyki, aż po doznania zakupowe klientów. Rozwijane przez sieć narzędzia mają ułatwiać im prowadzenia na co dzień biznesu czy podnosić komfort pracy ich zespołów. Wśród takich rozwiązań są m.in. aplikacja Cyberstore, poprzez którą wyłącznie przy użyciu smartfona przedsiębiorcy mają dostęp do raportów obrotów, poziomu sprzedaży czy zarządzania stanem magazynowym. Z kolei Optiplan to narzędzie, które wraz z aplikacją Asystent Żabki umożliwia tworzenie m.in. planów zadaniowych dla sprzedawców, ale także informuje o stanie zaopatrzenia czy produktach z krótkim terminem ważności. W placówkach działają też kasy samoobsługowe, a pracownicy korzystają z kolektora danych - przenośnego terminalu pozwalające im na zarządzanie towarem w sklepie.
Żabka testuje kolejne innowacyjne rozwiązania, które mają szansę zostać wdrożone w sklepach sieci. Wśród nich są: czujniki zalania, pomiar zużycia energii i automatyczny pomiar temperatury, elektroniczne etykiety cenowe czy ekrany cyfrowe. Sieć to także Żabka Nano - koncepcja sklepów bezobsługowych, pilotażowa usługa wygodnej dostawy produktów do domu – Żabka Jush, ale także niezwykle popularna aplikacja dla klientów - Żappka, którą pobrano już ponad 8 mln razy, a dzięki której mają oni dostęp do licznych promocji czy personalizowanej oferty.
– Działając na własną rękę, przedsiębiorcom trudno byłoby osiągnąć taki poziom rozwoju technologii, a tym samym dobrą pozycję na lokalnych rynkach, podobnie jak zaoferować klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe. Dzięki naszemu know-how, skali działalności, świetnym ekspertom czy posiadanej infrastrukturze nasi franczyzobiorcy mogą na co dzień korzystać z pionierskich rozwiązań, które ułatwiają czy usprawniają działanie ich sklepów i pozwalają im rozwijać biznesowe skrzydła – zwraca uwagę Przemysław Kijewski.
Nowoczesny biznes dla każdego
Na prowadzenie biznesu pod szyldem sieci decydują się osoby o różnym doświadczeniu zawodowym, pasjach czy wykształceniu. W sieci działa również coraz więcej osób o niepolskich korzeniach, a jak wiadomo, nasz rynek dla pracowników przede wszystkim ze Wschodu, jest niezwykle atrakcyjny. Poza franczyzobiorcami o ukraińskim pochodzeniu wśród przedsiębiorców prowadzących placówki Żabka są także osoby z obywatelstwem włoskim, czeskim, węgierskim, armeńskim czy francuskim. Każdy franczyzobiorca – niezależnie od pochodzenia czy wcześniejszego doświadczenia - otrzymuje identyczne wsparcie i opiekę partnera. Do sukcesu biznesu potrzebne są przy tym jednak odpowiednie predyspozycje - przedsiębiorcze podejście, ambicja, umiejętność nawiązywania relacji międzyludzkich, pracowitość i duże zaangażowanie szczególnie w początkach działalności.
Wspólnie z siecią franczyzobiorcy, prowadzący obecnie już ponad 8500 sklepów, tworzą w całym kraju ponad 40 tys. miejsc pracy oraz generują realne wpływy podatkowe do lokalnych budżetów. Rozwijają się sami i rozwijają rodzimą przedsiębiorczość.
Więcej o franczyzie z siecią Żabka na https://www.zabka.pl/franczyza.
Materiał partnera: Żabka