Łowicka ekspansja Maspexu

Spożywczy potentat z Wadowic wyda blisko 200 mln zł na rozbudowę zakładu przejętego od Agrosu Novej.

Publikacja: 31.05.2016 23:00

Miasto, tworząc przyjazny klimat, przyciąga inwestorów

Miasto, tworząc przyjazny klimat, przyciąga inwestorów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Budowa nowych hal produkcyjnych i centrum logistycznego w Łowiczu, z którego korzystać będzie cała grupa Maspex, ruszy na przełomie 2016 i 2017 roku.

– Jesteśmy na etapie projektowania. Trwa również wprowadzanie koniecznych zmian w planie zagospodarowania przestrzennego – powiedział „Rzeczpospolitej” Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex z Wadowic.

Szanse, że nie dojdzie do opóźnień, są spore. Szef Maspexu przyznaje bowiem, że klimat dla inwestycji jest przyjazny, a firma ma wsparcie władz lokalnych.

Zwiększą zatrudnienie?

– Bardzo się cieszymy, że grupa Maspex zamierza zainwestować w Łowiczu 200 mln zł – przyznaje Krzysztof Jan Kaliński, burmistrz Łowicza. – Dlatego Rada Miejska przystąpiła szybko do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego,aby umożliwić firmie podjęcie oczekiwanych inwestycji. Miasto pomaga w rozmowach z Zakładem Energetyki Cieplnej w sprawie przebudowy sieci grzewczej. Jest otwarte na wskazane przez inwestora zmiany dotyczące gruntów – dodaje.

Zatrudniająca ponad 500 osób przetwórnia owoców i warzyw w Łowiczu jest ważna dla miasta, ponieważ – jak zaznacza burmistrz – jest tutaj czołowym pracodawcą. Co więcej, znanym z doskonałych produktów nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Rozbudowa zakładu oznacza zwiększenie zatrudnienia. W Maspexie zaznaczają jednak, że jest za wcześnie, by podać, ile nowych osób znajdzie tu pracę. Nie jest też wykluczone, że z czasem łowicki zakład ponownie zostanie rozbudowany. – Lokalizacja jest bardzo rozwojowa, bo działka liczy kilkanaście hektarów – wyjaśnia Krzysztof Pawiński.

Łowicz ma dobrze rozwinięty przemysł spożywczy. Znajdują się tam Spółdzielnia Mleczarska Łowicz i Firma Bracia Urbanek. Ich produkty znane są nie tylko w kraju, ale i za granicę. Mleko UHT Łowicza trafiło już na rynek chiński. Z kolei marynaty Urbanek podbiły podniebienia mieszkańców Mongolii.

Jakie są atuty inwestycyjne Łowicza?

– Miasto przyciąga inwestorów niższymi podatkami, niższymi opłatami za wodę i ścieki – wyjaśnia Krzysztof Jan Kaliński. – Region łowicki słynie z uprawy warzyw i sadownictwa.

Dostęp do surowca to dodatkowy atut dla grupy Maspex.

Marka z potencjałem

– Przerabiamy obecnie prawie 270 tys. ton surowców z polskiej bazy (w tym głównie jabłka, marchew, pomidory, czarne porzeczki, aronię, śliwki i wiśnie – red.) w trzech lokalizacjach: Tymbarku, Olsztynku i po przejęciu firmy Agros Nova również w Łowiczu. Nasze potrzeby ciągle rosną, dlatego planujemy też inwestycje związane z rozwojem bazy surowcowej w Łowiczu – informuje Dorota Liszka, rzeczniczka grupy Maspex.

Łowicz to rodzina produktów owocowych i warzywnych: dżemów, konfitur, powideł, żurawin, borówek, syropów owocowych, sosów, produktów pomidorowych oraz gotowych dań warzywno-mięsnych. Większość z nich ma silną pozycję na rynku.

– Marka jest liderem wśród produktów dżemowych i sosów oraz graczem numer trzy w kategoriach: produkty pomidorowe, dania gotowe i syropy owocowe – wymienia Dorota Liszka.

Słynący z innowacji i znacznych wydatków na reklamę Maspex zaczął już wykorzystywać duży potencjał marki Łowicz (w 2015 r. „Rzeczpospolita” wyceniła jej wartość na 305,8 mln zł, co cało jej 44. miejsce wśród najcenniejszych polskich marek).

– W ofercie produktów pomidorowych marki Łowicz w styczniu pojawiła się passata z przetartych pomidorów. Z kolei na sezon letni wprowadziliśmy dżemy truskawkowe Łowicz z rabarbarem, z agrestem oraz z czerwoną porzeczką oraz trzy syropy Łowicz, m.in. na bazie zielonej herbaty – wymienia Dorota Liszka. – Marka Łowicz prowadzi ostatnio także intensywną kampanię reklamową w ramach nowej platformy komunikacyjnej Łooo. W ostatnim czasie w mediach pojawiły się kampanie promujące produkty słone i słodkie Łowicza.

Gotowi do rozwoju

Maspex sfinalizował zakup części firmy Agros Nova, w tym tak znanych marek, jak Łowicz i Kotlin, latem 2015 r. W pierwszym kwartale 2016 r. natomiast w pełni zintegrował systemy: magazynowy, logistyczny, informatyczny i eksportowy.

– Obecnie możemy się skupić na realizacji projektów marketingowych dla zakupionych marek, a także na zaplanowanych inwestycjach – mówi prezes grupy Maspex.

Rozbudowa Łowicza nie jest jedyną inwestycją, którą zaplanowała firma.

– Poza Łowiczem nowe centra logistyczne powstaną jeszcze w Olsztynku i Lublinie w Lubelli. Podobną inwestycję właśnie zakończyliśmy w Tychach. Obecnie we wszystkich naszych magazynach mamy 155 tys. miejsc paletowych, a docelowo będzie ich 240 tys. Prowadzimy także budowę hali produkcyjno-magazynowej w Lublinie. Łącznie na wszystkie inwestycje, w tym te w Łowiczu, planujemy wydać około 350 mln zł – informuje prezes Pawiński.

Poważny gracz

Wywodzący się z Wadowic Maspex jest jedną z największych firm spożywczych w Europie Środkowo- -Wschodniej. Należą do niej tak znane marki jak Tymbark, Kubuś, Lubella, a od 2015 r. także Łowicz. Grupa jest liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, Czechach i na Słowacji, a także czołowym ich producentem w Rumunii, Bułgarii oraz na Węgrzech i Litwie. Zajmuje pierwsze miejsce na polskim rynku makaronów oraz jest ich wiodącym producentem w Rumunii. W regionie nie ma też sobie równych w produkcji wyrobów instant, np. cappuccino i kakao. Do tej pory przejęła 18 firm. Na razie ostatnią jest Rio Bucovina, producent wody w Rumunii. Eksportuje do ponad 50 krajów świata.

Budowa nowych hal produkcyjnych i centrum logistycznego w Łowiczu, z którego korzystać będzie cała grupa Maspex, ruszy na przełomie 2016 i 2017 roku.

– Jesteśmy na etapie projektowania. Trwa również wprowadzanie koniecznych zmian w planie zagospodarowania przestrzennego – powiedział „Rzeczpospolitej” Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex z Wadowic.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej