Nowy tabor pomorskich przewoźników

W Gdańsku pojawią się 23 klimatyzowane autobusy i 15 dwukierunkowych tramwajów. W Gdyni cztery trolejbusy i ponad 20 autobusów. W Słupsku – tylko jeden.

Publikacja: 16.05.2016 23:00

Pomorskie firmy transportu miejskiego wymieniają tabor. I szukają dostawców nowych pojazdów.

W Gdańsku w marcu i w kwietniu ogłoszono kilka przetargów na dostawę w sumie 23 nowych autobusów. Zakład Komunikacji Miejskiej chce kupić dwa minibusy o długości do 8,6 m, trzy midibusy (długość do 10,6 m), dziewięć pojazdów standardowych (12 m) oraz dziewięć przegubowych (18 m). – Wszystkie mają być klimatyzowane, wyposażone w monitoring i spełniać najwyższe normy emisji spalin – wylicza Alicja Mongird, rzecznik ZKM w Gdańsku.

Przy ocenie ofert oprócz ceny (55 proc.) pod uwagę brane będą także kryteria techniczne i ekologiczne (45 proc.). Planowany koszt zakupu 23 nowych autobusów to 20,3 mln zł netto. Pojazdy powinny się pojawić w Gdańsku pół roku po podpisaniu umowy.

Po stolicy regionu jeżdżą dziś 222 autobusy, które mają średnio po 12 lat. – Zakup nowych wiąże się z wycofaniem starych pojazdów. Będą to głównie najstarsze neoplany i mercedesy – zapowiada Alicja Mongird. Gdański przewoźnik planuje także ogłoszenie przetargu na zakup 15 nowych tramwajów dwukierunkowych, klimatyzowanych i niskopodłogowych. Szacowany koszt zakupu to 112,5 mln zł netto.

Obecnie ZKM w Gdańsku dysponuje 127 zestawami tramwajowymi. – Po tym zakupie będziemy mogli wycofać z użytkowania wszystkie tramwaje wysokopodłogowe, dzięki czemu nasza flota tramwajowa będzie w 100 proc. niskopodłogowa – zaznacza Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska. Gdański ZKM planuje także remont tramwajów niskopodłogowych. Przewoźnicy komunalni działający w Gdyni planują mniejsze niż w latach poprzednich zakupy taboru. – Wynika to z odkładania środków na wkład własny w inwestycje taborowe planowane w przyszłym roku, z dofinansowaniem ze środków unijnych – tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni kupiło już jeden nowy autobus standardowy – Solaris Urbino 12 IV generacji. Firma chce też nabyć kilka kilkuletnich autobusów przegubowych. Z kolei gdyńskie PKM prowadzi przetarg na dostawę dziesięciu autobusów hybrydowych – gazowo-elektrycznych, które w całości mają być sfinansowanego z NFOŚiGW. Poza tym przewoźnik planuje zakup siedmiu–ośmiu autobusów używanych, z czego trzech przegubowych.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni w kwietniu wzbogaciło się o cztery nowe trolejbusy standardowe z dodatkowym napędem bateryjnym – Solaris Trollino 12M.

– W 2017 r. przewidujemy na bardzo dużą skalę zakup pojazdów elektrycznych i autobusów. Nawet ponad 100 fabrycznie nowych pojazdów – zapowiada Marcin Gromadzki.

Słupski MZK wzbogaci się w tym roku o jeden nowy autobus. – Standardowy niskopodłogowy, z pełną klimatyzacją wnętrza, spełniający standard czystości spalin Euro 6 – wylicza Karolina Chalecka, rzecznik Urzędu Miasta w Słupsku. Dodaje, że przewozowa spółka jest po dużej inwestycji w tabor w 2015 r. Wtedy wzbogaciła się o 18 nowych pojazdów. Dziś słupskie MZK ma 56 autobusów, z czego 30 ma pełną klimatyzację.

Pomorskie firmy transportu miejskiego wymieniają tabor. I szukają dostawców nowych pojazdów.

W Gdańsku w marcu i w kwietniu ogłoszono kilka przetargów na dostawę w sumie 23 nowych autobusów. Zakład Komunikacji Miejskiej chce kupić dwa minibusy o długości do 8,6 m, trzy midibusy (długość do 10,6 m), dziewięć pojazdów standardowych (12 m) oraz dziewięć przegubowych (18 m). – Wszystkie mają być klimatyzowane, wyposażone w monitoring i spełniać najwyższe normy emisji spalin – wylicza Alicja Mongird, rzecznik ZKM w Gdańsku.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej