Premiery w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie – wiosna 2019

5 tytułów, 3 adaptacje wielkich powieści, 2 specjalnie napisane dla teatru scenariusze. Będzie dramatycznie i śmiesznie, muzycznie i ruchowo, dojrzale i familijnie.

Publikacja: 31.12.2018 10:00

Umberto Eco „Imię róży”. Reżyseria: Radosław Rychcik.

Umberto Eco „Imię róży”. Reżyseria: Radosław Rychcik.

Foto: materiały prasowe

01.02.2019

Umberto Eco Imię róży Reżyseria: Radosław Rychcik

Premiera na Dużej Scenie

Imię róży to historia kryminalna dziejąca się w średniowiecznym opactwie Benedyktynów. Franciszkanin Wilhelm z Baskerville i benedyktyński nowicjusz Adso z Melku próbują rozwiązać zagadkę tajemniczej śmierci mnichów i odnaleźć zakazaną księgę. Jest to opowieść o miłości, która jest zabroniona. Czym jest taka miłość? Czy chodzi o miłość cielesną, czy duchową? A może chodzi o miłość do książek, do mądrości, wiedzy, o miłość braterską, miłość do Boga, a może o miłość, która prowadzi do zbrodni? Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści – wyznaję, że „miał ochotę otruć mnicha”. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

02.03.2019

Dorota Masłowska Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną Reżyseria: Paweł Świątek

Premiera na Scenie MOS

Ta zionąca seksizmem i zwykłym chamstwem książka przez ponad 16 lat od pierwszego wydania zdążyła się już zestarzeć i nieoczekiwanie stać aktualna na nowo. W dobie wychodzących z pod ziemi demonów nacjonalizmu Wojna polsko-ruska Doroty Masłowskiej nabiera porażającego, jadowitego blasku. W naszej adaptacji tę historię, historię pewnej bzdurnej, lub zupełnie nie bzdurnej, wojny, wojny z ruskami, z wszelkim obcym, oraz historię głównego bohatera, Silnego, opowie pięć dziewczyn, które spotkał na swojej popapranej drodze pierwszy dresiarzo-husarz Rzeczypospolitej.

12.04.2019

Turnus mija, a ja niczyja Operetka sanatoryjna Reżyseria: Cezary Tomaszewski

Premiera na Scenie MOS

Kolejny turnus w domu zdrojowym. Nowi kuracjusze przybywają do źródeł, by podreperować zdrowie, uczęszczać na zabiegi i gimnastykę, chodzić na spacery, a przede wszystkim tańczyć. Ordynatorem ośrodka jest Józef Dietl, lekarz wybitny. Lekarz, który rozumie, że leczenie nie może się udać bez miłości, czy choćby sanatoryjnego romansu. Stworzył więc przepis na eliksir, który pozwala poczuć pierwsze upojenie nawet tym, którzy zdążyli już powrócić do pieluch. Przepis… który zgubił, i teraz poszukuje go po ośrodku, próbując przypomnieć sobie jego skład. Wraca pamięcią do czasów i miejsc, gdy starał się go stworzyć. Podróżuje w przeszłość mityczną i historyczną… a kuracjusze jak najsumienniej poddają się rygorowi diet i ćwiczeń, by odzyskać utraconą formę, a popołudniami rzucają w wir towarzyskiego życia.

Być może zagadka eliksiru pozwoli cofnąć czas. Być może czas jest jednak dobry taki, jaki jest – kiedy właśnie teraz, na emeryturze, niedomagające ciało ma jeszcze jedną szansę na miłość, a jeszcze lepiej: na seks.

17.05.2019

Bolesław Prus Lalka Reżyseria: Wojtek Klemm

Premiera na Dużej Scenie

Tradycyjne wartości wyczerpały się, pozytywizm okazał się utopią, modernizm nie wykształcił jeszcze swoich narzędzi. W takich warunkach ludzie za wszelką cenę próbują dopiąć swoich celów. Aktywność ta jednak nie opiera się na czystości intencji i ludzkich namiętności, bardziej przypomina szamotaninę szaleńca. Tu światem nie rządzi ani pieniądz, ani miłość. Wszystkie działania zdają się podtrzymywaniem jakiejś iluzji. Nawet państwo jest czysto iluzoryczne. Jaka to iluzja? Dlaczego jest tak cenna? Dlaczego wszyscy jej tak pożądają, choć pożądanie to jest całkowicie wyniszczające? Czyż ten fantazmatyczny obiekt pożądania nie jest słodką obietnicą posiadania władzy? Władzy wykraczającej poza świat wartości i międzyludzkich relacji. Władzy, która swą siłę czerpie z urojenia? Czyż nie tym jest właśnie ów mityczny „metal lżejszy od powietrza”?

8/9.06.2019

Smok! Tekst i reżyseria: Jakub Roszkowski

Premiera na dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu

Zafascynowani światami z Hobbita, Harrego Pottera czy Shreka zapominamy o naszej rodzimej mitologii: o naszych prasłowiańskich bogach, bohaterach i bestiach. Żyją oni w naszej świadomości najczęściej tylko w zinfantylizowanej, odpustowej formie. A gdyby spróbować faktycznie wybrać się do tamtego świata? IX wiek. Początki państwa polskiego. Woj Krak zostaje królem nowego państwa i zasiada na tronie w grodzie zwanym na jego cześć Krakowem. W mądrym rozwoju państwa pomagają staremu już władcy jego dzieci: Lech, Krak oraz Wanda. Łąki zamieniają się w pastwiska, lasy w pola uprawne. Prastare siły natury z bólem znoszą te zmiany. Do czasu kiedy topory docierają do świętego gaju. Wtedy nad Krakowem pojawia się… smok. Pustoszy ziemie, zabija zwierzęta i ludzi. Przerażony lud zaczyna składać bestii ofiary. A rządzący szukają sposobu, jak ją pokonać.

Spektakl dla widzów od 8 lat

24.01.2019

Trzy kobiety

Premiera na Scenie Miniatura

Trzy reżyserki. Trzy aktorki. Trzy spojrzenia na życie i twórczość Stanisława Wyspiańskiego. Magda Miklasz w Patrzę, patrzę, patrzę… zastanawia się nad tym, czy wpatrując się wystarczająco głęboko w obraz, da się dostrzec w nim człowieka? Jak bardzo tymczasowa jest sztuka i natchnienie? Czym są obrazy, z których ulatuje… dusza? Renata Piotrowska-Auffret w Wiem, uwielbiasz zwiędłe kwiaty przygląda się Teosi, żonie chorego artysty. Jak ona zapisałaby wspomnienia o Wyspiańskim? Jak mówiłaby o jego chorobie, o jego ciele? A Ewa Rucińska w Izolatce Konrada pyta, co znaczy Wyzwolenie w czasach „późnej polskości”? Czy w 2018, jako naród i społeczeństwo możemy powiedzieć o sobie: wyzwoleni? Trzy kobiety to wydarzenie z pogranicza teatru, performance’u, wykładu i choreografii eksperymentalnej. To trzy intymne spotkania z Mistrzem.

15.02.2019

Wanda

Premiera we Foyer Teatru im. J. Słowackiego

Gdyby Stanisław Wyspiański miał napisać swój biogram, z pewnością nie brakowałoby mu pozycji godnych wymienienia w rubryce „osiągnięcia”. Autor Wesela, Wyzwolenia, do tego uznany malarz, poeta i czwarty Wieszcz Narodowy nie ma się przecież czego wstydzić… Może jednak warto odwrócić wzrok od głównej kolumny tekstu i rzucić okiem na rubrykę „wpadki”. Jedno z miejsc w tym dziale niewątpliwie zajmuje Legenda – pierwszy dramat Wyspiańskiego – napisany z właściwą mu wiarą i rozmachem… i z niemal taką samą pasją schlastany przez krytykę.

Dysponując nie tylko tekstem Legendy, ale także zapisami korespondencji Wyspiańskiego z przyjaciółmi oraz licznymi – i bez wyjątku negatywnymi – wypowiedziami ówczesnej krytyki, rekonstruujemy pierwsze kroki, jakie krakowski wieszcz stawiał w świecie dramatu. Obserwujemy Wyspiańskiego zmagającego się z dziwnym i dawnym językiem staropolskich bohaterów, komponującego własną muzykę do spektaklu, a nawet przerabiającego na potrzeby Legendy fortepian.

– Materiał przygotowany przy współpracy z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie.

Umberto Eco Imię róży Reżyseria: Radosław Rychcik

Premiera na Dużej Scenie

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej