Coraz gęstsza sieć parkingów

W metropolii warszawskiej powstanie osiem obiektów typu Park and Ride. Przybędzie tysiąc miejsc dla dojeżdżających mieszkańców Mazowsza.

Publikacja: 03.04.2018 10:30

Tego typu parkingów w polskich miastach nadal za mało

Tego typu parkingów w polskich miastach nadal za mało

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Sieć została zaplanowana w podwarszawskich miejscowościach. Chodzi o to, aby mieszkańcy Mazowsza mieli możliwość zostawienia samochodów i przesiadki do kolejki podmiejskiej lub komunikacji autobusowej.

Przedstawiciele warszawskiego ratusza zapewniają, że „głównym argumentem za wyborem konkretnych inwestycji było skoordynowanie ich z transportem miejskim”. Decyzja o lokalizacjach była uzgadniania przez przedstawicieli samorządu województwa mazowieckiego, Warszawy oraz podwarszawskich gmin.

I tak parkingi wybudowane zostaną w podwarszawskich miastach: Nowym Dworze Mazowieckim, Żyrardowie, Zielonce oraz w gminach Michałowice i Jaktorów. Mieszkańcy będą mogli skorzystać z ośmiu parkingów z 961 miejscami dla samochodów oraz 335 dla rowerów.

Umowy na realizację inwestycji są już na finiszu. Pod koniec stycznia gmina Michałowice podpisała umowę o dofinansowanie projektu ze środków unijnych.

– Nowoczesne parkingi w miejscowościach sąsiadujących z Warszawą to bezpośrednia korzyść również dla stolicy – uważa Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. Przypomina, że stworzenie mieszkańcom możliwości bezpiecznego pozostawienia samochodów na parkingach przy węzłach przesiadkowych transportu publicznego zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do Warszawy, tym samym ogranicza zanieczyszczenie powietrza.

Z bezpłatnego parkowania będą mogli korzystać podróżujący posiadający bilet komunikacji miejskiej lub bilet lokalnego przewoźnika. Zakłada się, że parkingi będą jednolicie oznakowane, aby mieszkańcy w łatwy sposób odróżnili parkingi działające w systemie od „dzikich” lub działających na zasadzie komercyjnej.

To kolejny krok w budowaniu sieci parkingów Parkuj i Jedź w metropolii warszawskiej. W grudniu 2016 r. rozstrzygnięty został pierwszy konkurs na budowę lub przebudowę 27 takich obiektów na 2697 miejsc parkingowych dla samochodów oraz 1133 dla rowerów. Z kilku z nich m.in. w Jaktorowie, Radzyminie i Wołominie już mogą korzystać mieszkańcy. Wtedy samorządy metropolii warszawskiej otrzymały blisko 60 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020. Plany zakładają, że łącznie na Mazowszu będą 74 parkingi z niemal 10 tys. miejsc parkingowych.

Radni Warszawy, gdzie obecnie znajduje się 14 parkingów P+R (dla ponad 4200 samochodów oraz ponad 650 miejsc rowerowych) niedawno wprowadzili udogodnienia dla korzystających z tych miejsc parkingowych. Samorządowcy zdecydowali, że na parkingach P+R nie będą pobierane opłaty za postój jednośladów – można je zostawiać również w godzinach nocnych, w trakcie trwania przerwy technicznej. Także użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą zostawiać je na parkingach na noc – regulamin wprowadza dla nich tzw. Kartę Eko.

Na parkingach Parkuj i Jedź będzie można również bezpłatnie doładować baterie aut elektrycznych (w nocy tylko z Kartą Eko). Stacje ładowania będą montowane sukcesywnie, pierwsza z nich powstanie na parkingu P+R Metro Młociny I. Znajdą się tam dwa stanowiska do jednoczesnego ładowania czterech pojazdów elektrycznych.

W nowym regulaminie pojawił się również zapis dotyczący naliczania opłaty za postój dopiero po upływie 20 minut od momentu wjazdu pojazdu na parking. Dzięki temu kierowcy nie płacą za czas, w którym poszukują wolnego miejsca postojowego, a parkingi mogą służyć także jako strefy postojowe K+R (Kiss and Ride). ©?

Sieć została zaplanowana w podwarszawskich miejscowościach. Chodzi o to, aby mieszkańcy Mazowsza mieli możliwość zostawienia samochodów i przesiadki do kolejki podmiejskiej lub komunikacji autobusowej.

Przedstawiciele warszawskiego ratusza zapewniają, że „głównym argumentem za wyborem konkretnych inwestycji było skoordynowanie ich z transportem miejskim”. Decyzja o lokalizacjach była uzgadniania przez przedstawicieli samorządu województwa mazowieckiego, Warszawy oraz podwarszawskich gmin.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej