Będziemy łowić więcej statków

Inwestycje | Po zakończeniu rozbudowy przez Gdańsk mogłoby przechodzić nawet 100 mln ton ładunków rocznie.
Fotorzepa/Adam Woźniak

Po zakończeniu rozbudowy przez Gdańsk mogłoby przechodzić nawet 100 mln ton ładunków rocznie.

Port Centralny w Gdańsku byłby przedłużeniem zbudowanego w połowie lat 70. Portu Północnego. Na kilkuset hektarach terenu pomiędzy Naftoportem a ujściem kanału portowego powstałyby nowe terminale: pasażerski, masowy, drobnicowy oraz ro-ro.

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku, a najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego, ma być ogłoszony przetarg na studium wykonalności portu. Jak stwierdził Marcin Osowski, wiceprezes ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk, prowadzone są rozmowy dla zapewnienia finansowania pierwszej części projektu, czyli budowy dwóch–trzech terminali. Chodzi w nich m.in. o ustalenie możliwości finansowych potencjalnych partnerów prywatnych oraz dokonanie podziału odpowiedzialności za poszczególne elementy projektu.

Poprawią infrastrukturę

Zanim zacznie się budowa Portu Centralnego, rozbudowywana będzie istniejąca infrastruktura. Już rok temu Gdańsk zapewnił sobie unijne wsparcie na poprawę sieci dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Będzie kosztować 28,7 mln euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje UE. Poprawiona zostanie także przepustowość linii kolejowych prowadzących do Portu Północnego i terminali kontenerowych. Dodatkowo za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.

Dla rozwoju gdańskiego portu kluczowe będzie rozszerzenie grona partnerów biznesowych. Podczas wrześniowych targów Baltexpo prowadzono rozmowy m.in. z przedstawicielami Kataru i Ukrainy. Z tym pierwszym krajem podpisano memorandum o współpracy. Zakłada ono sojusz między Portem Gdańsk a grupą kapitałową portów katarskich. Podobne porozumienie może być zawarte z Ukrainą. Dotyczyłoby współpracy na linii Gdańsk–Odessa, a także wykorzystania gdańskiego portu do przeładunków w transporcie pomiędzy Ukrainą a Kanadą.

Zarobić na turystach

Gdańsk chce także zwiększyć swój udział w ruchu turystycznym. W tym sezonie, trwającym do połowy września, przypłynęły tu 63 statki wycieczkowe. To rekordowy wynik w historii portu. W tym roku przypłynie jeszcze jeden, 64. statek – jego cumowanie zaplanowano na 29 grudnia. Oznacza to podwojenie dotychczasowych wizyt turystycznych: w poprzednich latach do portu wpływało ok. 30 jednostek. Od stycznia przychody portu pochodzące z obsługi ruchu turystycznego przekroczyły 1 mln zł. Zyskało także miasto. Szacuje się, że średnie wydatki każdego z ponad 31 tys. tegorocznych pasażerów wyniosły 80 euro.

Według zarządu portu przyszły rok może okazać się pod tym względem jeszcze lepszy. – W sezonie 2018 spodziewamy się kolejnego rekordu. Będziemy wspierać ten trend i rozwijać infrastrukturę portu m.in. pod kątem obsługi turystów – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Planowany terminal pasażerski mógłby przyjmować jeszcze większe jednostki niż dotychczas. Usprawniłby także prowadzenie odpraw pasażerów.

Na wzrost liczby pasażerów liczy także Gdynia. W tym roku od maja do września statki pasażerskie wpływały do Gdyni 41 razy, przewożąc niemal 90 tys. osób. Wydarzeniem sezonu była wizyta jednego z największych wycieczkowców świata – „Norwegian Getaway” o długości 325 metrów, który przypłynął z prawie 4 tysiącami pasażerów. W ramach budowy Portu Zewnętrznego rozważana jest m.in. budowa stanowiska dla dużych statków pasażerskich.

Najważniejsze inwestycje obecnie realizowane w porcie w Gdyni to budowa obrotnicy nr 2 i pogłębianie kanałów portowych. Zmodernizowana infrastruktura pozwoli wpływać do portu statkom o długości do 400 metrów. W planach jest budowa nowego publicznego terminala portowego i podjęcie starań o drogę łączącą port z obwodnicą Trójmiasta, która usprawniłaby wywożenie towarów samochodami. Szczególnego znaczenia nabiera także kwestia poprawy dostępu do portu dla kolei. Będzie to możliwe m.in. dzięki przebudowie torów i elektryfikacji linii Maksymilianowo–Gdynia Główna. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.

Szansa dla Elbląga

Rozbudowę zdolności przeładunkowych portów w Trójmieście w przyszłości wesprze wzrost znaczenia portu w Elblągu, dzięki budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Ocenia się, że Elbląg jako port średniej wielkości może dzięki tej inwestycji stać się ważnym portem tzw. feederowym (na całym świecie wielkie porty morskie współpracują z siecią mniejszych portów w pobliżu, które korzystają na rozładunku kontenerów).

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zaplanowano w miejscowości Nowy Świat w gminie Sztutowo. W tym miejscu mierzeja jest najwęższa, przez co do zagospodarowania pozostanie najmniejszy urobek powstały po wykopaniu kanału. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 880 mln zł.

Mogą Ci się również spodobać

PRL – niewygodne dziedzictwo

Połączenie nowohuckiego Muzeum PRL-u (w budowie) z Muzeum Krakowa (d. Muzeum Historyczne Miasta Krakowa) ...

Komu wodociąg, komu kanalizację

Nawet w dużych miastach nie wszyscy są podłączeni do sieci wodno-kanalizacyjnej. Na wsiach to ...

Jedną z flagowych inwestycji Warszawy w ciągu ostatnich lat jest stopniowa modernizacja bulwarów nad Wisłą

Rozwój na kredyt

Najbardziej zadłużone miasta w Polsce to: Wałbrzych, Toruń, Krosno, Łódź i Kielce. Ale żadnemu ...

Pielęgniarki zadbają o uczniów

Jeśli w szkole dentysta nie będzie miał gabinetu, gmina ma zapewnić np. dentobus.

Okazja! Bilet katowicki za 119 zł

119 złotych miesięcznie – tylko tyle trzeba zapłacić za „bilet katowicki”, by na terenie ...

Roboty zwielokrotniają wydajność e-commerce

W przygranicznym Kołbaskowie Amazon – amerykański potentat handlu w sieci – uruchomił wielkie centrum ...