Jazda na prąd po Rzeszowie

W stolicy Podkarpacia powstaną stacje ładowania elektrycznych samochodów i rowerów oraz wypożyczalnia elektrycznych aut.

Publikacja: 18.06.2017 23:00

W pierwszej kolejności w Rzeszowie staną dwie stacje ładowania autobusów elektrycznych w zajezdniach

W pierwszej kolejności w Rzeszowie staną dwie stacje ładowania autobusów elektrycznych w zajezdniach.

Foto: Fotolia

Miasto dołączyło do projektu e-Mobility realizowanego przez spółkę PGE. Wspiera go też samorząd województwa. Pod koniec maja w Rzeszowie podpisano list intencyjny dotyczący przygotowania założeń do współpracy w celu uruchomienia w jak najkrótszym czasie w Rzeszowie publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych i rowerów elektrycznych, a także publicznego systemu car-sharingu oraz bike-sharingu opartego na samochodach oraz rowerach elektrycznych. Jego stronami były miasto Rzeszów, Urząd Marszałkowski oraz PGE.

– E-Mobility, czyli elektryczność mobilna, ma być odpowiedzią na stale wzrastające przekroczenie norm jakości powietrza na terenie województwa podkarpackiego, związane głównie z niską emisją. Rozwój rynku pojazdów elektrycznych nie tylko przyczyni się do poprawy stanu jakości powietrza, ograniczenia hałasu w centrum i na obrzeżach Rzeszowa, ale również będzie ważnym krokiem w kształtowaniu się ekologicznego transportu w innych miastach Podkarpacia – mówi wicemarszałek województwa podkarpackiego Maria Kurowska. Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa, mówi, że miasto dołączy do e-Mobility, bo wynika to już z tradycji szukania i wdrażania innowacyjnych projektów.

– Ekologiczne autobusy zasilane gazem ziemnym, dążenia do opracowania projektu Monoraila, jedna z pierwszych w kraju wypożyczalnia rowerów miejskich czy ostatnio wdrożony bardzo nowoczesny system transportowy – tłumaczy Chłodnicki. Przypomina, że miasto promuje się jako Stolica Innowacji. – Robimy bardzo dużo, żeby być faktycznie miastem nowoczesnym. Poza tym zawsze warto być w grupie najlepszych i współpracować z najsilniejszymi na rynku, jak grupa PGE – dodaje Chłodnicki.

– Najpierw powstanie zespół do opracowania koncepcji projektu i zespół ten zdecyduje o tym, co gdzie i kiedy będzie instalowane – tłumaczy Chłodnicki. Dodaje, że na pewno powstaną miejsca z urządzeniami do ładowania akumulatorów autobusowych i akumulatorów samochodów osobowych. W pierwszej kolejności staną dwie stacje ładowania autobusów elektrycznych w zajezdniach, bo dziesięć takich pojazdów Rzeszów zamierza kupić jeszcze w tym roku. Poza tym już wiadomo, gdzie staną pierwsze trzy stacje do ładowania samochodów osobowych. Urzędnicy wyznaczyli lokalizacje na ul. Słowackiego, Cieplińskiego przy parku oraz na Rejtana przy galerii Millennium Hall. Władze Rzeszowa już rozmawiają z firmami na temat uruchomienia wypożyczalni elektrycznych rowerów oraz publicznego systemu car-sharingu.

– Prezydent daje tym firmom zielone światło – zapewnia Maciej Chłodnicki. W ramach programu e-Mobility PGE zamierza opracować system zachęt dla posiadaczy samochodów elektrycznych, m.in. preferencyjne stawki dla klientów za sesje ładowania na publicznych stacjach ładowania oraz preferencyjne stawki użytkowania wolnych stacji ładowania dla klientów flotowych w pierwszym roku umowy. Monika Konopka z Urzędu Marszałkowskiego dodaje, że na razie nie jest możliwe wskazanie udziału finansowego i rzeczowego żadnej ze stron w projekcie e-Mobility. – Szczegółowe zadania określone zostaną w umowie, która przygotowana zostanie przez zespół roboczy. Wiadomo, że dla realizacji celu projektu praktycznie wszystkie niezbędne obiekty infrastruktury lokalizowane będą na terenie miasta Rzeszowa – tłumaczy Konopka. Urzędniczka marszałka zwraca też uwagę, że tylko w Rzeszowie zanieczyszczenia emitowane przez środki transportu stanowią aż 37 proc. ogólnej emisji pyłów PM10.

– Program pilotażowy, a właściwie jego efekty w postaci modelu biznesowego, funkcjonującego systemu publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych i rowerów elektrycznych, a także publicznego systemu car-sharingu oraz bike-sharingu, ma zachęcić i ułatwić innym samorządom realizację systemu e-Mobility – tłumaczy Monika Konopka.

Program e-Mobility wystartował pod koniec 2016 r. Najbardziej zaawansowaną fazę osiągnął w Łodzi, gdzie PGE uruchomi sześć publicznych stacji ładowania oraz zaoferuje usługę instalacji i zarządzania wolnymi stacjami ładowania dla klientów flotowych.

Miasto dołączyło do projektu e-Mobility realizowanego przez spółkę PGE. Wspiera go też samorząd województwa. Pod koniec maja w Rzeszowie podpisano list intencyjny dotyczący przygotowania założeń do współpracy w celu uruchomienia w jak najkrótszym czasie w Rzeszowie publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych i rowerów elektrycznych, a także publicznego systemu car-sharingu oraz bike-sharingu opartego na samochodach oraz rowerach elektrycznych. Jego stronami były miasto Rzeszów, Urząd Marszałkowski oraz PGE.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej