Wreszcie wiadomo, kto uruchomi Rower Metropolitalny w aglomeracji katowickiej

Rower Metropolitalny w aglomeracji katowickiej, jedna z największych tego rodzaju inwestycji w Europie, może nabrać wiatru w żagle. Po trzech latach zakończył się przetarg na wybór wykonawcy systemu.

Publikacja: 30.08.2023 19:11

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie docelowo 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczan

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie docelowo 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczania

Foto: Radosław Dybała

Jak poinformowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), będzie nim spółka Nextbike, która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu.

Władze GZM nie ukrywają zadowolenia z doprowadzenia do finału przetargu. Opóźniały go odwołania, których do Metropolii wpłynęło sześć. Teraz jednak procedury związane z ich rozpatrzeniem zostały zakończone. - Jeszcze kilka miesięcy i na naszych ulicach pojawią się pierwsze rowery – zapowiada Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Rower Metropolitalny pomoże w rozwoju zrównoważonej mobilności

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczania. Pojawią się one w 31 gminach tworzących GZM. Będą to rowery IV generacji. Ich wypożyczenie i zostawienie na stacji nie będzie się wiązało z wpięciem i wypięciem ze stojaka. Każdy rower będzie wyposażony w nadajnik GPS.

Czytaj więcej

Rowery cargo trafiły pod strzechy

W założeniu Rower Metropolitalny ma odegrać ważną rolę w systemie zrównoważonej mobilności miejskiej. – Traktujemy rower jako pełnoprawny środek transportu. Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego – informuje Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

W perspektywie Rower Metropolitalny zostanie zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok, jednak zimą dostępna będzie tylko połowa – pozostałe mają być serwisowane. System pozwoli na wygodne przemieszczanie się pomiędzy gminami, umożliwiając pozostawienie roweru w innej miejscowości.

Wyjeżdżając rowerem z Tychów czy Chorzowa, będzie można go bez konsekwencji oddać do wypożyczalni w Katowicach, Sosnowcu, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wcześniej było to niemożliwe. W systemie Roweru Metropolitalnego będzie także możliwość korzystania z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.

1260 rowerów w pierwszym etapie

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia – duży obszar, tysiące rowerów – przedsięwzięcie będzie wdrażane etapowo. W pierwszym udostępnionych zostanie 1260 rowerów w 7 miastach, w których do tej pory działają podobne systemy: w Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach, Zabrzu, Tychach, Czeladzi i Siemianowicach Śląskich. Ten etap zostanie uruchomiony w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy.

W etapie drugim, który rozpocznie się w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, liczba rowerów wzrośnie do niemal 4800. Rowery pojawią się wówczas w kolejnych miastach: w Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach.

Czytaj więcej

Poznań stawia na rozwój dróg rowerowych. Chce być „miastem krótkich odległości”

Ostatni, trzeci etap inwestycji zakłada osiągnięcie docelowej liczby rowerów w systemie – 7 tysięcy. W ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy pojawią się one w pozostałych miastach i gminach, które przystąpiły do projektu: Będzinie, Bieruniu, Chełmie Śląskim, Gierałtowicach, Knurowie, Łaziskach Górnych, Mikołowie, Pyskowicach, Radzionkowie,  Rudzińcu, Siewierzu, Sławkowie, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Wojkowicach, Wyrach i Zbrosławicach.

GZM planuje także rozwój infrastruktury, która oddzieli w regionie ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Opracowane zostały dwa dokumenty dotyczące  szkieletu sieci dróg rowerowych oraz wytycznych, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe na terenie aglomeracji.

Jak poinformowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), będzie nim spółka Nextbike, która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu.

Władze GZM nie ukrywają zadowolenia z doprowadzenia do finału przetargu. Opóźniały go odwołania, których do Metropolii wpłynęło sześć. Teraz jednak procedury związane z ich rozpatrzeniem zostały zakończone. - Jeszcze kilka miesięcy i na naszych ulicach pojawią się pierwsze rowery – zapowiada Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4