Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h.
Powstaną nowe przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Zmodernizowana zostanie stacja w Pawłowicach Śląskich. Perony będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Prace projektowe planowane są w latach 2023–2026, a roboty budowlane w latach 2026–2029. Szacowana wartość całego przedsięwzięcia to 475 mln zł.
W województwie śląskim będzie realizowana największa w kraju liczba projektów w ramach Kolei Plus – 8 inwestycji na 34 planowane w 11 województwach. Ich szacowana wartość przekracza 2 mld zł. Obok budowy linii do Jastrzębia Zdroju, realizowanych będzie jeszcze siedem projektów. Najdroższym jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej i nowych przystanków w Mikołowie. Kolejny projekt za 140 mln zł zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny.
Połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami poprawi budowa nowej łącznicy kolejowej, dzięki której podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie tylko 10 minut. Kolejne alternatywne połączenie, tym razem pomiędzy Gliwicami i Rudą Śląską a Katowicami, to rezultat wykorzystania linii kolejowej wykorzystywanej w ruchu towarowym i przystosowania jej do przewozów pasażerskich.
Z listy rezerwowej na podstawową zakwalifikowana została rewitalizacja linii nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. PLK poinformowały władze Bielska-Białej, które wnioskowały o objęcie inwestycji programem, o możliwości realizacji projektu. Obecnie prowadzone są uzgodnienia dotyczące zakresu współpracy.