- Zielona Warszawa to jeden z moich priorytetów, dlatego wprowadzamy zieleń wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. To nie tylko nowe drzewa i krzewy w warszawskich lasach, parkach i wzdłuż ulic. Zazieleniamy też tory tramwajowe, wiaty przystanków, a nawet słupy trakcyjne – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Stare tory skryte w rozchodniku
Stołeczni tramwajarze właśnie ogłosili przetarg, dzięki któremu tory w centrum o długości 1200 metrów zostaną pokryte rozchodnikiem. Roślina ta znajdzie się na dwóch śródmiejskich odcinkach sieci tramwajowej. Pierwszy z nich to tory o długości 570 metrów między placem Zawiszy a Żelazną. A drugi o długości – 668 metrów – między rondem ONZ a dworcem Warszawa Centralna.
Na torach będzie rosło osiem gatunków rozchodnika i dzięki temu, gdy roślina będzie kwitła, to będzie zmieniał się jej kolor. Zostanie posadzona na podłożu do uprawy roślin, pod którym znajdzie się warstwa do magazynowania wody. Tramwajarze czekają na oferty do 22 sierpnia. Prace zaplanowane są w godzinach nocnych, więc nie będą wymagały wstrzymywania ruchu tramwajowego. Termin ich przeprowadzenia będzie zależał od pogody, ale sadzenie musi być prowadzone, gdy jest chłodniej.
W stolicy jest już ponad 27 km zielonych torów. Tramwajarze, głównie podczas remontów, zastępują tradycyjną konstrukcję torowisk zielonym dywanem. Także budowane nowe trasy wzdłuż Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa będą miały zielone torowiska. Przy nowych torach tramwajarze zaplanowali posadzenie także wysokich, wyrośniętych drzew.
Nowa linia, zielona linia
Warszawa nie jest jedynym miastem gdzie są zielone tory. We Wrocławiu w ramach TORYwolucji, czyli kompleksowego programu poprawy infrastruktury torowej, od początku 2020 roku wykonano niemal 3,5 km toru „zielonego torowiska”. Wcześniej niemal 5,5 km torów zielonych torowisk, co łącznie daje prawie dziewięć kilometrów.