W Warszawie przybywa rowerzystów. Przekroczona ważna granica

Mieszkańcy stolicy coraz chętniej wykorzystują w mieście rower. W tym roku ruch rowerowy zwiększył się o 11 proc. – pokazują badania, które przedstawił stołeczny Urząd Miasta.

Publikacja: 09.10.2023 14:32

Ruch rowerowy przez Wisłę zwiększył się bardziej niż średnia wzrostu dla całej Warszawy. W ciągu dob

Ruch rowerowy przez Wisłę zwiększył się bardziej niż średnia wzrostu dla całej Warszawy. W ciągu doby np. mostem Świętokrzyskim przejeżdżało ok. 6 tys. osób

Foto: adobestock

Okazuje się, że na reprezentacyjnym warszawskim trakcie – Alejach Ujazdowskich, liczba rowerzystów przekracza tysiąc w ciągu godziny. Rośnie także liczba przeprawiających się rowerem na druga stronę Wisły: na moście Świętokrzyskim rowerem jest co czwarty pojazd.

Rowerzystów zliczały kamery pomiarowe ustawione w maju oraz czerwcu w 57 miejscach stolicy. Takie pomiary prowadzone są od 2014 r. przez Zarząd Dróg Miejskich, który w tym roku zbierał informacje także o liczbie elektrycznych hulajnóg, urządzeń transportu osobistego i wspomagających ruch (np. rolki). W większości lokalizacji przejeżdżających rowerami liczono w środę 31 maja 2023 r. w czasie porannego oraz popołudniowego szczytu, w godzinach od 7 do 9 oraz pomiędzy godzinami 16 a 19.

Czytaj więcej

Kopczyńska: Z roweru świat wygląda ładniej

Ruch rowerów rośnie każdego roku, ale w obecnym pierwszy raz w historii pomiarów przekroczona została granica 100 tys. tzw. podróży rowerem z oraz do centrum miasta w ciągu jednej doby. Na granicy centrum wielkość dobowego ruchu oszacowano na poziomie 103 tys. To w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost aż o 18 proc. W sumie liczba przejazdów na wszystkich 53 punktach pomiarowych w ciągu 24 godzin miała sięgnąć 212 tys.

Ruch rowerowy przez Wisłę zwiększył się bardziej niż średnia wzrostu dla całego miasta. Na przestrzeni doby mostami przejeżdżało ok. 31 tys. osób, z czego najwięcej mostami Świętokrzyskim i Łazienkowskim – 6-7 tys. Na pozostałych mostach było ich już znacznie mniej: na Moście Skłodowskiej-Curie 2,8 tys., na Moście Grota Roweckiego niespełna 2,2 tys., na Moście Śląsko-Dąbrowskim nieco ponad 2 tys., na Moście Poniatowskiego tylko 1,8 tys. Większy ruch panuje na Moście Gdańskim, którym w ciągu doby przekracza Wisłę 4,2 tys. rowerzystów.

Z warszawskich ulic Al. Ujazdowskie oraz Al. Szucha przy Agrykoli są chętniej uczęszczane w szczycie popołudniowym (1,2 tys.) niż porannym (0,9 tys.) Z kolei na ul. Kasprzaka przy Bema ruch rowerowy jest większy rano (826) niż po południu (751). Popularna jest także ul. Towarowa przy Al. Jerozolimskich (867 rowerów rano i 923 po południu), a także Czerniakowska przy Suligowskiego (767 i 841).

Czytaj więcej

Europa przesiada się na rowery. Trend przybiera na sile

Badania pokazały również kto najczęściej jeździ po Warszawie rowerem: od lat prowadzą mężczyźni, a obecna proporcja 67 proc. mężczyzn i 33 proc. kobiet utrzymuje się na w miarę podobnym poziomie od lat. Ponad połowa jeżdżących wybiera rowery sportowe, natomiast rowerów typu miejskiego jest tylko jedna trzecia, choć udział tych ostatnich jest większy niż przed rokiem. 

Na wyrównanym poziomie utrzymuje się wykorzystanie publicznych rowerów Veturilo, które liczone były oddzielnie – stanowią nieco ponad 5 proc. przejazdów. Udział hulajnóg elektrycznych wyniósł 6 proc. W tym roku zwiększył się udział rowerzystów jeżdżących w kasku – do jednej trzeciej w porównaniu z jedną czwartą w 2020 r. 

W Warszawie sieć infrastruktury rowerowej wynosi już 750 kilometrów. Jak zapowiada miasto, będą kolejne zmiany mające usprawnić ruch rowerowy. W ramach tworzenia Nowego Centrum Warszawy mają powstać ścieżki rowerowe łączące place i skwery w sercu miasta w spójną przestrzeń. ZDM planuje też budowę lub remont w sumie ponad 30 km infrastruktury w całym mieście.

Okazuje się, że na reprezentacyjnym warszawskim trakcie – Alejach Ujazdowskich, liczba rowerzystów przekracza tysiąc w ciągu godziny. Rośnie także liczba przeprawiających się rowerem na druga stronę Wisły: na moście Świętokrzyskim rowerem jest co czwarty pojazd.

Rowerzystów zliczały kamery pomiarowe ustawione w maju oraz czerwcu w 57 miejscach stolicy. Takie pomiary prowadzone są od 2014 r. przez Zarząd Dróg Miejskich, który w tym roku zbierał informacje także o liczbie elektrycznych hulajnóg, urządzeń transportu osobistego i wspomagających ruch (np. rolki). W większości lokalizacji przejeżdżających rowerami liczono w środę 31 maja 2023 r. w czasie porannego oraz popołudniowego szczytu, w godzinach od 7 do 9 oraz pomiędzy godzinami 16 a 19.

Pozostało 80% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań od 30 lat buduje lepszy, rowerowy świat
Rowerem przez Polskę
Innowacyjna promocja tras rowerowych w Świętokrzyskiem
Rowerem przez Polskę
Pomorze Zachodnie jako eldorado rowerowych pasjonatów
Rowerem przez Polskę
Rowery publiczne w zrównoważonym rozwoju miast
Rowerem przez Polskę
Rowerowa rewolucja we Francji