Okazuje się, że na reprezentacyjnym warszawskim trakcie – Alejach Ujazdowskich, liczba rowerzystów przekracza tysiąc w ciągu godziny. Rośnie także liczba przeprawiających się rowerem na druga stronę Wisły: na moście Świętokrzyskim rowerem jest co czwarty pojazd.
Rowerzystów zliczały kamery pomiarowe ustawione w maju oraz czerwcu w 57 miejscach stolicy. Takie pomiary prowadzone są od 2014 r. przez Zarząd Dróg Miejskich, który w tym roku zbierał informacje także o liczbie elektrycznych hulajnóg, urządzeń transportu osobistego i wspomagających ruch (np. rolki). W większości lokalizacji przejeżdżających rowerami liczono w środę 31 maja 2023 r. w czasie porannego oraz popołudniowego szczytu, w godzinach od 7 do 9 oraz pomiędzy godzinami 16 a 19.
Czytaj więcej
Krajowa strategia rowerowa pokazuje, że rząd poważnie podchodzi do ruchu rowerowego. Jednak sama w sobie nie będzie impulsem do zmian – mówi nam Magda Kopczyńska, dyrektor generalna ds. transportu w Komisji Europejskiej.
Ruch rowerów rośnie każdego roku, ale w obecnym pierwszy raz w historii pomiarów przekroczona została granica 100 tys. tzw. podróży rowerem z oraz do centrum miasta w ciągu jednej doby. Na granicy centrum wielkość dobowego ruchu oszacowano na poziomie 103 tys. To w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost aż o 18 proc. W sumie liczba przejazdów na wszystkich 53 punktach pomiarowych w ciągu 24 godzin miała sięgnąć 212 tys.
Ruch rowerowy przez Wisłę zwiększył się bardziej niż średnia wzrostu dla całego miasta. Na przestrzeni doby mostami przejeżdżało ok. 31 tys. osób, z czego najwięcej mostami Świętokrzyskim i Łazienkowskim – 6-7 tys. Na pozostałych mostach było ich już znacznie mniej: na Moście Skłodowskiej-Curie 2,8 tys., na Moście Grota Roweckiego niespełna 2,2 tys., na Moście Śląsko-Dąbrowskim nieco ponad 2 tys., na Moście Poniatowskiego tylko 1,8 tys. Większy ruch panuje na Moście Gdańskim, którym w ciągu doby przekracza Wisłę 4,2 tys. rowerzystów.