Ja zawsze spełniam obietnice wyborcze. Wszystkie. Taka była moja obietnica. I została spełniona. Myślę, że to rozwiązanie się sprawdza, bo większość osób korzystających z komunikacji miejskiej to emeryci, którzy poruszają się autobusami. Już nie muszą myśleć o zakupie biletu i zawsze mogą skorzystać z tego autobusu. Obserwujemy, że wzrosła liczba osób przemieszczających się po mieście autobusami. Nie jest to radykalny wzrost – ale jest. Bezpłatna komunikacja miejska to jest dobro, które gmina poprzez superzarządzanie gospodarką komunalną, zarówno śmieciową, jak i ściekową, ma na najwyższym poziomie. Jest to najwyższa jakość przetwarzania tych surowców, bo tak naprawdę przestajemy mówić o odpadach. Wszystko jest zwracane z powrotem do obiegu, a to powoduje, że stać nas na to, by spełniać oczekiwania mieszkańców i podnosić ich standard życia, choćby poprzez darmową komunikację wewnątrz miasta.
A jest szansa, że komunikacja będzie darmowa w całej gminie?
Obowiązuje wszystkich mieszkańców, więc jeśli przyjadą rowerem do pierwszego przystanku w mieście, wszędzie też mogą naszymi autobusami jeździć za darmo. To tak zwany transport modułowy, nad którym pracujemy, i już zamówione są bagażniki rowerowe, które będą montowane przy kilku autobusach.
Chodziło mi raczej o to, czy – i kiedy – mieszkańcy będą mogli wyjechać bezpłatną komunikacją poza granice Jarocina…
Byłby to kolejny etap. Zastanawiamy się nad tym. Ale pamiętajmy o tym, że jeśli komunikacja jest za darmo, nie oznacza to, że ona nic samorząd nie kosztuje. Gmina za funkcjonowanie komunikacji musi zapłacić.
I gmina płaci za nią z pieniędzy mieszkańców, z własnego budżetu. Do takich decyzji trzeba dorosnąć, a przede wszystkim trzeba mieć na to środki, które zabezpieczą tę usługę.
W lipcu miasto testowało autobus elektryczny. Pojawi się on we flocie komunikacji miejskiej?
Testowaliśmy. Ten autobus bardzo fajnie się sprawdził. Robimy teraz analizę i jeżeli będzie możliwość pozyskania środków i wyjdzie na to, że to nam się opłaca, skorzystamy. Ale jeżeli wyjdzie, że autobus elektryczny jest droższy niż diesel, to nie ma racjonalnych powodów do zmiany tej komunikacji. W Wielkopolsce pięć razy oglądamy każdą złotówkę, zanim ją wydamy, dlatego stać nas na to, by pewne rzeczy mieszkańcom oferować. Gdybyśmy byli rozrzutni, nie byłoby nas stać.
Co prawda to nie samorząd organizuje Jarocin Festiwal, ale skoro i pan, i zespół Coldplay dostaliście w ubiegłym roku nagrodę ONZ z okazji Światowego Dnia Roweru, to może byłaby szansa na zaproszenie tego zespołu na tę imprezę?
Też o tym marzę. Dobrze, że pani mi o tym przypomniała. Musimy nad tym popracować.
Dla mieszkańców ten festiwal jest ważny? Pytam, bo mogą już kupować bilety na przyszłoro- czną edycję z 20-proc. zniżką.
Jest bardzo ważny. Współpraca z firmą Good Taste Production, która jest organizatorem festiwalu, układa się bardzo dobrze.
Byłem na wielu festiwalach i ten nasz poziom jakościowy jest super. Dlatego zdecydowaliśmy się podpisać umowę na pięć lat, by firma miała lepsze możliwości organizacyjne co do doboru gości i kapel, które na festiwalu wystąpią.
Producent festiwalu cały czas pracuje nad doskonaleniem i jakością imprezy – i to dotyczy zarówno gości, jak i dojazdu, pobytu, a nawet parkowania. To wszystko jest brane pod uwagę. W tym roku do niczego nie można było się doczepić. Wyszło super, co potwierdzają osoby, które przyjeżdżają na ten festiwal.
Ogólnie w Polsce jest tendencja spadku liczby uczestników takich imprez, a u nas co roku notujemy wzrost. Świadczy to, że ta formuła, która jest super, się przyjmuje. I o to chodzi: aby w Jarocinie w dobrych warunkach wysłuchać dobrej polskiej muzyki.