Miasta rozpoczynają budowy nowych dróg rowerowych. Pomoże porozumienie z PKP PLK

W Katowicach rozkręcają się inwestycje w budowę dróg dla rowerów. Miasto właśnie wybrało wykonawcę pierwszej velostrady, która połączy dwie dzielnice – Brynów z Giszowcem.

Publikacja: 01.02.2024 17:41

Wiele miast rozbudowuje sieć tras rowerowych

Wiele miast rozbudowuje sieć tras rowerowych

Foto: adobestock

W przetargu organizowanym przez spółkę Katowickie Inwestycje swoje propozycje złożyło 10 firm, z których wygrała warta 11,5 mln zł oferta spółki Drogpol. Licząca ponad 4 kilometry velostrada będzie gotowa prawdopodobnie za rok. - Wykonawca będzie miał 9 miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych oraz 3 miesiące na przeprowadzenie odbiorów - informuje Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej Katowickich Inwestycjach.

Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia velostrad na terenie składających się na nią gmin. Bezkolizyjna o trasa o szerokości 4 metrów będzie oddzielona pasem zieleni od 2-metrowej szerokości chodnika. Zostanie poprowadzona w śladzie dawnej kolei piaskowej. Na jej przebiegu znajdzie się 7 miejsc obsługi rowerzystów, gdzie będzie można odpocząć.

- Droga rowerowa pozwoli na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z których istniejącymi połączeniami dojedziemy dalej do Nikiszowca oraz Szopienic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Jakie miasta budują trasy rowerowe?

Także inne miasta zaplanowały na tej rok rozbudowę infrastruktury rowerowej. Wrocław rozpoczął budowę drogi pieszo-rowerowej wzdłuż Oławy, na malowniczym odcinku południowego brzegu rzeki. Będzie mieć 1,3 km długości i zostanie sfinansowana w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego z 2020 r. i 2021 r. Pierwszy etap to trasa od kładki Siedleckiej do ul. Młodej, kolejny poprowadzi do mostu Rakowieckiego i ul. Na Niskich Łąkach.

Według TransInfo, trzy trasy rowerowe o łącznej długości 240 km mają powstać w rejonie częstochowskim. Do budowy finansowanej z pieniędzy unijnych częściowo zostanie wykorzystana już istniejąca infrastruktura. W Gliwicach rozpoczyna się budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Toszeckiej, a w Poznaniu - wzdłuż ulicy Dmowskiego na odcinku od ul. Potockiej do ul. Hetmańskiej.

Czytaj więcej

Wkrótce rusza Metrorower. Rozpoczął się montaż pierwszych stacji

Dość skromnie mają się natomiast przedstawiać tegoroczne inwestycje w infrastrukturę rowerową w Krakowie. Jak informuje Radio Kraków, miasto na projekty i budowę nowych dróg rowerowych planuje wydać w tym roku zaledwie 1,5 miliona złotych. Takim planem maja być zaskoczeni aktywiści twierdzący, że w tak dużym mieście to kwota wręcz symboliczna. - 10 lat po referendum, w którym 85 proc. głosujących chciało więcej dróg dla rowerów, Kraków na cały rok planuje budowę jednej kładki i jednej drogi dla rowerów – mówi Marcin Dumnicki ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, cytowany przez Radio Kraków.

Łatwiej o budowę tras rowerowych na nieczynnych liniach kolejowych

Tymczasem w dalszej perspektywie budowę kilku ekostrad planuje Gdańsk. Brakuje tu bezpiecznych międzydzielnicowych tras rowerowych. Aby poprawić warunki poruszania się jednośladami, władze miasta ogłosiły plan budowy sieci ekostrad, czyli wygodnych tras rowerowych o podwyższonych standardach, możliwie bezkolizyjnych, które poprawiłyby bezpieczeństwo i komfort poruszania się na rowerze. W drugiej połowie stycznia podpisano umowę na opracowanie analizy wykonania systemu szybkich tras rowerowych w pięciu lokalizacjach. To m.in. trasa wzdłuż PKM, wzdłuż Kanału Raduni, Drogi Czerwonej czy Trasy Oruńskiej. Analiza będzie gotowa w czwartym kwartale, dopiero potem mogą zapaść decyzje o budowie.

Od tego roku samorządom będzie łatwiej budować drogi rowerowe na terenie nieczynnych linii kolejowych. Na początku stycznia porozumienie ramowe o współpracy w tej kwestii podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ze Związkiem Województw Rzeczpospolitej Polskiej. Ma ona usprawnić tego rodzaju inwestycje a tym samym promować ekologię i zdrowy tryb życia.

Jak informuje PLK, samorządy muszą jednak uwzględniać zapewnienie zagospodarowania terenu w taki sposób, który pozwoli na zachowanie ciągłości korytarza transportowego, w tym na potrzeby ewentualnych przyszłych inwestycji związanych z rozbudową sieci kolejowej.

W przetargu organizowanym przez spółkę Katowickie Inwestycje swoje propozycje złożyło 10 firm, z których wygrała warta 11,5 mln zł oferta spółki Drogpol. Licząca ponad 4 kilometry velostrada będzie gotowa prawdopodobnie za rok. - Wykonawca będzie miał 9 miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych oraz 3 miesiące na przeprowadzenie odbiorów - informuje Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej Katowickich Inwestycjach.

Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia velostrad na terenie składających się na nią gmin. Bezkolizyjna o trasa o szerokości 4 metrów będzie oddzielona pasem zieleni od 2-metrowej szerokości chodnika. Zostanie poprowadzona w śladzie dawnej kolei piaskowej. Na jej przebiegu znajdzie się 7 miejsc obsługi rowerzystów, gdzie będzie można odpocząć.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje